Prawidłowa higiena i pielęgnacja kota

Miska, kuweta i miejsce do spania, to minimum, jakie musi znaleźć się w spisie kocich akcesoriów. Pamiętaj, że jedna kuweta, to za mało dla jednego kota. Kotek powinien mieć przynajmniej dwie kuwety, jeżeli jest jedynakiem a kilka kuwet, gdy na stanie znajduje się gromadka kociaków. W poradzie zostało zawartych dużo informacji, które na pewno pomogą zrozumieć Tobie, co kot potrzebuje, aby być szczęśliwym i przede wszystkim zdrowym.

  • grzebień metalowy, szampony do sierści, grzebień bardzo gęsty do wyczesywania, witaminy na wzmocnienie sierści
1

Pazury do drapania

Pazury do drapania http://www.flickr.com/photos/jilbean3/2970476894

Pazury, to broń kocia niezbędna do przetrwania w środowisku naturalnym. Czy służą do drapania? Tak, oczywiście, ale niekoniecznie mebli. Instynkt koci podpowiada mu, w jaki sposób pozbyć się starych pazurów. Właśnie taką metodą ściera sobie stary naskórek, pozostawiając go na konarach drzew w zamian za nowe, zdrowe pazury. Dlatego kotek od najmłodszych lat musi mieć drapak, o wysokości co najmniej 1,5 metra. Jeżeli nie chcesz mieć podrapanych mebli, to zapewnij mu kilka miejsc, w którym będzie mógł do woli to robić. Ucz kotka, że ma tylko wyznaczone miejsca, gdzie może drapać pazurami.

2

Pielęgnacja pazurów

Pielęgnacja pazurów Specjalistyczne nożyczki do obcinania pazurów

Kot rośnie, rosną też pazury. Jeżeli Twój kot nie wychodzi na dwór, to możesz mu regularnie obcinać pazury raz w miesiącu. Zbyt długie i ostre pazury u kota, powodują, że zahacza nimi o różne przedmioty. Może zdarzyć się tak, że pazur przyczepi się do koca, a kot zacznie się szarpać, co będzie wzmagało jego ból łapy. Aby uniknąć takich, przykrych sytuacji, najlepiej kupić specjalne nożyczki do obcinania pazurów. Jeżeli czujesz się na tyle odpowiedzialny i wiesz, jak obciąć pazury swojemu kotu, to zrób to sam. Natomiast, gdy nie znasz się na tym, lepiej zgłoś się do weterynarza z kotem. On w sposób profesjonalny obetnie kocie pazury. Tego zabiegu trzeba się nauczyć, bo kot ma ukrwione pazury i obcięcie ich w miejscu, w którym rosną, byłoby bardzo bolesnym doświadczeniem dla kota. Obcinamy tylko część pazurów, które są zrogowaciałe. Najlepiej jest chwycić kota za łapę, a potem delikatnie ugnieść w okolicy pazurów, które są schowane pod poduszkami. Pazury wysuną się w całej okazałości, wtedy też zobaczysz unerwiony pazur i jego zakończenie. Nigdy nie obcinaj w dowolnym miejscu, zawsze to musi być poniżej unerwienia pazura. Do jakiego bólu dla kota można to porównać, gdy obetniesz niewłaściwie? To tak samo jakbyś sobie obcinał swoje paznokcie aż do krwi, znasz ten ból, prawda?

3

Kocia toaleta

Kocia toaleta Kuweta kocia http://www.flickr.com/photos/alishav/3618475481

Nauka "załatwiania się" kotka w kuwecie nie jest taka trudna, ponieważ kocia mama od maleńkości uczy go odpowiedniej higieny. Kocięta bardzo szybko przyswajają te nauki i później nie mają problemów, aby pamiętać o podstawowych zasadach higieny. Wystarczy, że malucha raz włożysz do kuwety a on instynktownie będzie wiedział, co ma zrobić. Dla małego kotka musisz dopasować kuwetę, która będzie z niższym rantem, ponieważ duże ranty mogą być przeszkodą dla kociaka w wejściu do środka. Pamiętaj, żeby kuwetę nie ustawiać w miejscu, gdzie bez przerwy chodzisz, ale w bardziej ustronnym, w którym spokojnie będzie mógł się załatwiać. Nie stawiaj jedzenia zbyt blisko kuwety, bo kotek może tego nie zaakceptować. Staraj się, aby jedzenie było umieszczone w innej części pomieszczenia.

4

Podłoże dla kota

Podłoże dla kota http://www.sxc.hu/photo/743174

Czasami niewłaściwy dobór rodzaju żwiru może być przyczyną tego, że kotek znajdzie sobie inne miejsce do załatwiania się. Poznaj charakter kotka, a będziesz wiedzieć, jak zapewnić mu dobrą opiekę. Musisz eksperymentować ze żwirkiem i kupować różne rodzaje, zanim stwierdzisz, że właśnie ten jest idealny dla kotka. Nie kupuj perfumowanych i zapachowych żwirów, to tylko reklama sprzedawcy, a na pewno nie zabija zarazków i intensywnego zapachu moczu. Zapach, a raczej smród jest jeszcze bardziej spotęgowany. Posypuj sodą kuchenną dno kuwety, aby zniwelować zapach moczu. Ten sposób jest sprawdzony i w dużej mierze pozwala na utrzymanie czystości. Pamiętaj, że kuweta musi być czysta, bo inaczej kot nie będzie chciał z niej korzystać. Do usuwania nieczystości z kuwety kup łopatkę. Wybierz żwir, który jest biodegradowalne, czyli można go bezpośrednio wrzucić do toalety. Najlepiej sprawdza się żwir z włókien naturalnych, ponieważ absorbuje bardzo dobrze mocz. Ostateczna decyzja, co do rodzaju żwiru będzie należała i tak do Twojego kota. Tak, więc obserwuj swojego czworonoga i wybierz dla niego najlepszy, który nie będzie uczulał lub nie zostanie przez niego odrzucony. Żwir silikonowy nie spełnia swojej funkcji (nie wchłania moczu), jedynie ładnie wygląda w kuwecie, natomiast mocz zbiera się na jej dnie. Jest to mało higieniczne i niezdrowe dla kota i otoczenia. Poza tym żwir ten jest mało wydajny i drogi.

5

Szczotki i grzebienie do pielęgnacji futra

Szczotki i grzebienie do pielęgnacji futra Metalowy i gęsty grzebień

Każdy kot zrzuca sierść i dlatego musisz dbać o futro kota, dostarczając mu wielu witamin. Na rynku istnieje wiele specyfików do pielęgnacji sierści na bazie oleju z ryb i lnianego. Codziennie musisz kociaka czesać i przyzwyczajać do tej czynności. Z czasem stwierdzi, że to ciekawa forma pieszczot. Na sam widok grzebienia w Twojej ręce, będzie biegł z podniesionym ogonem. Kotka powinno się czesać tak, aby nie sprawić mu bólu, nie ciągnij go, jeżeli widzisz, że zrobił się kołtun na futrze. Delikatnie wytnij lub rozczesz, ale nie szarp, bo kota to będzie bolało. Nie czesz kota pod włos, bo też sprawiasz mu tym ból. Czesanie ma być dla niego przyjemnością i z ochotą ma się temu zabiegowi poddawać. Kiedy zrazisz sobie kota, trudno będzie zdobyć jego zaufanie. Kotek będzie długo pamiętał złe doświadczenia związane z czesaniem.

6

Kocie uszy

Kocie uszy http://www.flickr.com/photos/elsie/25981515

Niezwykle ważne są uszy kocie, jak i ich pielęgnacja. Kot sam dba o siebie i regularnie czyści futro, jednak są miejsca, do których nie dociera. W uszach, szczególnie w środku zbiera się woskowina i może zalegać, dlatego ważne jest czyszczenie uszu i dbanie o nie. Możesz raz w tygodniu przemyć olejem zwykłym na waciku w środku, ale uważaj, by nie zrobić krzywdy i nie uszkodzić kanału słuchowego. Nie wkładaj zbyt głęboko wacika ani patyczka tylko delikatnie na wyczucie przetrzyj całą małżowinę. Do czyszczenia uszu możesz użyć kropli do uszu, które rozpuszczają woskowinę. Zaniedbanie uszu prowadzi do wiele powikłań, łącznie z utratą słuchu przez kota. Krople mają specjalny aplikator, który pozwoli na wprowadzenie płynu do uszu kota.

7

Środki do pielęgnacji

Dla utrzymania zdrowej pokrywy włosowej używaj specjalnych szamponów, które przeznaczone są dla zwierząt. Nie myj kota przy użyciu szamponów przeznaczonych dla ludzi, ponieważ te kosmetyki charakteryzuje inny stopień zakwaszenia PH. Takie szampony mogą zwierzaka uczulać i podrażniać jeszcze bardziej skórę. Szampony dla zwierząt są odpowiednio dobrane do rodzaju włosa i skóry, rasy oraz wieku, są bardzo delikatne i przebadane dermatologicznie. Nie kupuj za pośrednictwem Internetu środków kosmetycznych dla kota, ponieważ mogą pochodzić z niesprawdzonego źródła lub być przeterminowane. Najbezpieczniej zakupić w lecznicy weterynaryjnej. Praktyczne są też saszetki, gdzie jest odpowiednia dawka szamponu już z lekarstwem na konkretną dolegliwość. Chusteczki higieniczne, nasączone środkami antygrzybicznymi i antyalergicznymi, które używa się na różne rany, otarcia też doskonale sprawdzają się przy pielęgnacji kota.

Przeczytaj teraz:

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 10.08.2013

Komentarze