Jak zabrać konia na wakacje – podróż?

Przejazd koniowozem Lub przyczepą konną wymaga przygotowania zarówno konia jak i tymczasowego obwoźnego lokum. Porada ułatwia przygotowanie się do takiej podróży.

1

KOŃ:
Przede wszystkim musimy zadbać o higienę konia. Sierść konia musi być idealnie rozczyszczona. Wszelkie zabrudzenia mogą ułatwić powstawanie otarć skóry i zaparzeń. Dotyczy to również kopyt. Podróż powinna odbywać się bez posiłku, również porannego /dot. owsa/.
ZABEZPIECZENIE NÓG – podczas podróżowania najbardziej narażone na urazy są koronki kopyt oraz dolne partie nóg. Na rynku oferowane są różnego typu ‘transpotrówki’ czyli ochraniacze transportowe. Powinny one przylegać tak, aby zasłaniać kopyto w przedniej jego części. Krótsze rozwiązania wymagają zakładania dodatkowych form ochrony tzw. Kaloszy.
ZABEZPIECZENIE OGONA – przy hamowaniu koń zapiera się zadem o poprzeczną belkę konstrukcyjną, czasami lekko pod nią wjeżdżając. Powoduje to wycieranie się górnej partii ogona – u jego nasady. Dla ochrony ogona stosuje się ochraniacz. Dodatkową stabilizację położenia ochraniacza zapewniają paski zapinane na piersi na wysokości stawu barkowego. Przy długich ogonach aby uniknąć zaplątania ogon można przed założeniem ochraniacza owinąć bandażem elastycznym.
KANAR – kantar powinien swobodnie opinać głowę. Przy przewidywanych możliwościach wystąpienia problemów z załadunkiem lub wyładunkiem pod kantar można założyć kantar sznurkowy. W pojeździe koń powianiem być przypięty do normalnego kantaru dwupunktowo.
PRZYCZEPA – przede wszystkim czysta, wywietrzona i wysterylizowana . Przed wejściem koni należy przejrzeć czy nie ma żadnych wystających elementów po poprzedniej podróży, sprawdzić drożność obręczy oraz zabezpieczenia przed otarciami. Zapewnić wystarczającą ilość siana na podróż.

2

Podczas podróżowania zalecane są postoje co ok. 2h. Powinniśmy parkować tak, aby w upalne dni koniowóz był w cieniu. Podczas postoju wskazane jest pojenie koni, sprawdzanie uwiązów. Jeśli konie nie są spocone można lekko przewietrzyć przyczepę. Przy długich podróżach wskazane jest zaplanowanie noclegu. W przypadku jednodniowych przejazdów unikać należy wychodzenia z przyczepy. Przystanki z wyprowadzaniem koni powinny odbywać się na zamkniętym terenie z dala od ruchu samochodowego.

3

Dostępne są na rynku kamery dla obserwowanie koni podczas jazdy.

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 12.07.2010

Komentarze

super porada, bardzo mi się podoba

Bardzo ciekawy i profesjonalny artykuł! Dość często zdarzało mi się widzieć przewożone konie, ale nigdy nie zastanawiałam się jak to wygląda ze strony praktycznej. Miło się czyta. Pozdrawiam