Jak leczyć wściekliznę?

Wścieklizna jest chorobą, gdzie głównym nosicielem jej są zwierzęta, zarówno nasze domowe, jak i dzikie. Wirus wścieklizny może zostać przeniesiony na człowieka, co jest równoznaczne z zakażeniem się tą chorobą. W definicji medycznej wścieklizna brzmi „(łac. rabies) – niebezpieczna wirusowa choroba zakaźna zwierząt, (niektórych ssaków), mogąca przenieść się na człowieka (antropozoonoza). Główną przyczyną śmierci jest niewydolność oddechowa”.

1

Choroba, która została zdiagnozowana, jako wścieklizna, przeważnie prowadzi do zgonu zwierzęcia poprzez uduszenie się. Dla ludzi też jest bardzo ciężka do wyleczenia. Wirus atakuje system nerwowy, powodując porażenie mięśni oddechowych. Wścieklizna najczęściej spotykana jest u bezdomnych psów, kotów, dzikich lisów i nietoperzy oraz innych ssaków. Na wściekliznę nie zapadają tylko ptaki, gady i ryby. Dlatego ważne jest, aby nie dotykać zwierząt, które wyglądają podejrzanie. Dużym prawdopodobieństwem, że zwierzę, szczególnie dzikie ma wściekliznę jest brak strachu przed człowiekiem, wręcz próba łaszenia się do niego oraz wydobywająca piana z pyska.

2

Wścieklizna rozwija się powoli i nie od razu widać jej objawy. Zwykle w ciągu dziesięciu dni, do nawet dziewięćdziesięciu ewoluuje. Do zakażenia się chorobą dochodzi poprzez ugryzienie zwierzęcia lub też przez wydzielającą się ślinę i dostanie się do otwartej rany na skórze człowieka lub przez kontakt z chorym zwierzęciem w wyniku zakażonej śliny.

3

Zwierzę chore nie wykazuje w ogóle apetytu w jedzeniu, jest wycieńczone i zmęczone nękającymi go ciągle biegunkami i zaparciami. W zaawansowanych stadiach choroby wścieklizny zwierzę przejawia wzrastającą agresję do otoczenia i swoich osobników. U ludzi wścieklizna powoduje ślinotok, wysoką gorączkę oraz bardzo złe samopoczucie, towarzyszą też halucynacje. W miejscu, gdzie człowiek został ugryziony przez zwierzę, następuje silne swędzenie, doprowadzając tym do furii i zachowania niekontrolowanego. Bywają też ataki padaczki z utratą świadomości.

4

Zabezpieczenie przed wścieklizną, jeżeli chodzi o domowe zwierzęta, to przede wszystkim regularne badania weterynaryjne oraz obowiązkowo szczepienia przeciw wściekliźnie. Jeżeli dochodzi do zakażenia natychmiastowa jest pomoc lekarska i szczepionka immunoglobuliny przeciwko wściekliźnie. Zwierzę zakażone wścieklizną nie ma szans z chorobą i musi być niestety uśpione.

5
http://www.flickr.com/photos/kevenlaw/2784262431 http://www.flickr.com/photos/kevenlaw/2784262431

W celu chronienia naszych czworonogów należy systematycznie szczepić zwierzęta i w chwili, gdy zaobserwujemy dziwne lub niepokojące zachowania naszych podopiecznych, to należy skonsultować się z lekarzem weterynarii. Chociaż szczepienia na wściekliznę dla kotów nie są obowiązkowe, natomiast dla psów tak, warto zadbać o bezpieczeństwo naszego pupila, gdy wychodzi na dwór do innego towarzystwa kociego.

6

Uwagi i spostrzeżenia

  • Szczepienia dla psów są w Polsce obowiązkowe. Dla pozostałych zwierząt decyduje właściciel.

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 13.09.2012

Komentarze

To jest okropna choroba i ludzie niestety też mogą się nią zarazić, trzeba dbać o badania zwierzaka i będzie wtedy dobrze.

Ciekawe nie wiedziałam:)

Trzeba pamiętać o terminach szczepień. Nie wypuszczać zwierzęcia samego na włóczęgę, bo bratanie się z dzikimi, zarażonymi zwierzętami może przyczynić się do tego, że przyplącze się wścieklizna. Trzeba pilnować wszystkich obowiązkowych szczepień, szczególnie przeciw wściekliźnie. Pozdrawiam.

dobrze wiedzieć