Wygraj z zaćmą i ciesz się dobrym wzrokiem

Osoby cierpiące na zaćmę znów mogą cieszyć się komfortem życia bez okularów. Poznaj szczegóły dotyczące tej przypadłości oraz jej leczenia.

1

Czym jest katarakta i jakie są jej objawy?

Katarakta, inaczej zaćma co to jest? To zmętnienie soczewki oka, która zaczyna ograniczać dostęp światła do siatkówki.

Soczewka umiejscowiona jest w oku tuż za rogówką i umożliwia ostre widzenie przedmiotów znajdujących się w różnych odległościach. Dzięki jej krzywiźnie promienie świetlne załamują się, dając odwrócony i pomniejszony obraz na siatkówce. Zdarza się jednak, że soczewka oka traci przezierność, robi się mętna. Najczęściej dzieje się tak wraz z wiekiem, czyli u osób starszych. Niestety problem ten ma charakter postępujący i z czasem coraz mocniej wpływa na jakość widzenia. Ostatecznie może prowadzić nawet do całkowitej ślepoty. Chory z początku widzi obrazy nieostre, przytłumione, jak przez zaparowaną lub zabrudzoną szybę. Kolory tracą wyrazistość, a komfort życia i poziom samodzielności spadają. Pojawiają się problemy z wykonaniem podstawowych czynności.

Najtrudniej zaobserwować objawy u niemowląt i małych dzieci. Rodziców i opiekunów powinien zaniepokoić brak zainteresowania otoczeniem oraz pokazywanymi maluchowi przedmiotami. Dziecko może być w takiej sytuacji osowiałe, apatyczne, pocierać często oczy piąstkami, bądź kciukiem.

2

Kto narażony jest na zaćmę?

Najczęściej cierpią na zaćmę osoby w podeszłym wieku. W ich przypadku mętnienie soczewki jest naturalne. Są jednak również przypadki zachorowania na kataraktę wśród osób bardzo młodych. Przyczyn może być wiele, między innymi: urazy, krótkowzroczność, choroby ogólnoustrojowe np. cukrzyca, stany zapalne, odwarstwienie siatkówki, jaskra.

Katarakta zdarza się nawet u noworodków. Powodem bywają zaburzenia genetyczne, cukrzyca ciążowa, nieprawidłowości w chromosomach np. występujące w zespole Downa, choroby matki w czasie ciąży oraz leki, które przyjmowała, zakażenie wewnątrzmaciczne w I trymestrze ciąży, choroby gałek ocznych, toksyny, z którymi dziecko zetknęło się w życiu płodowym itp.

3

Czy zaćmie można zapobiegać?

W przypadku katarakty starczej nie ma na chwilę obecną żadnego pewnego sposobu na to, by jej przeciwdziałać. Zaleca się rezygnację z palenia papierosów i przebywania w zadymionych, pomieszczeniach, ochronę oczu przed szkodliwym promieniowaniem UV oraz zdrową dietę, bogatą w witaminę C, witaminę A i luteinę. Dobrym wyborem będzie poszerzenie swojego jadłospisu o świeże, zielone warzywa liściaste, szczególnie jarmuż i szpinak.

4

Jak leczyć zaćmę?

Skoro szukasz odpowiedzi na pytanie "zaćma co to jest" pewnie chcesz wiedzieć, czy można się jej pozbyć. Jedynym skutecznym sposobem jest zabieg chirurgiczny. To nieskomplikowana operacja, która nie wymaga poddania pacjenta pełnej narkozie i przebiega w znieczuleniu powierzchniowym.

Zmętniała soczewka jest rozbijana za pomocą ultradźwięków, a następnie usuwana. W jej miejsce wszczepia się soczewkę zastępczą. Dzięki temu, że jest ona zwijalna, nacięcie wykonane przez lekarza ma zaledwie 2 mm. Soczewka rozwija się dopiero wewnątrz oka, idealnie dopasowując się do jego kształtu. Nie ulega przemieszczeniom.

Cały zabieg trwa 15-30 minut, a rezultaty są natychmiastowe. Pacjent odzyskuje zdolność widzenia, którą posiadał przed pojawieniem się zaćmy.

Skuteczność zabiegu wynosi 95%, a pozostałych 5% jest zwykle wynikiem innych chorób gałek ocznych. Katarakta bowiem uniemożliwia wcześniejszą diagnostykę schorzeń siatkówki i nerwu wzrokowego z uwagi na brak możliwości przeprowadzenia badania dna oka.

Pacjenci, którym wszczepiono najnowszej generacji soczewki wewnątrzgałkowe, mogą cieszyć się dobrym wzrokiem z każdej odległości. Ułatwia im to korzystanie z komputera, czytanie książek i wypatrywanie nadjeżdżającego autobusu.

Jeśli zastanawiasz się nad zabiegiem, koniecznie skonsultuj go ze swoim lekarzem prowadzącym.

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 18.01.2022

Komentarze