Wesz głowowa – problem całej rodziny

Wszami najczęściej zarażają się dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym, ale wszawica przyniesiona do domu może szybko przenieść się na resztę rodziny. Jak uniknąć zarażenia i wyleczyć wszawicę u pociechy?

1

Chociaż wszy występują głównie u najmłodszych członków rodziny, to mogą pasożytować też na głowach starszych domowników. Okres częstszych zachorowań na wszawicę przypada na lato, a potem na sezon jesienno-zimowy. Lato sprzyja beztroskim zabawom na świeżym powietrzu, wyprawom na basen oraz wyjazdom rówieśników na obozy i kolonie. Z kolei jesień i zima to czas, kiedy dzieci noszą wełniane akcesoria, a wiele czasu spędzają w przedszkolu albo szkole. Taki tryb codziennego życia sprzyja przenoszeniu wszy z głowy na głowę, jak również poprzez kontakt z ręcznikiem, szczotką, szalikiem czy gumką do włosów należącą do osoby z wszawicą. Dlatego tak ważna jest reakcja otoczenia dziecka, które zaczyna się drapać po głowie, a jego owłosioną skórę głowy pokrywają czerwone kropki. W takiej sytuacji prawidłowym działaniem mamy i taty jest rozpoczęcie leczenia pociechy, z jednoczesnym powiadomieniem o wszawicy rodziców zaprzyjaźnionych dzieci. O problemie dobrze jest także poinformować opiekunów w przedszkole lub szkole, bo wesz ludzka może przenieść się na miękkie zabawki i akcesoria, a potem znaleźć sobie miejsce pasożytowania na głowie innego smyka. Każdy z domowników powinien mieć dokładnie obejrzaną głowę na wypadek zagnieżdżenia się tych owadów, warto też profilaktycznie użyć specjalnego preparatu pomagającego wyleczyć wszawicę. Nie musisz za to martwić się domowymi pupilami – wesz ludzka nie przechodzi na sierść psów ani kotów.

2

Jak pozbyć się wszy i gnid ze skóry głowy?

Chcąc rozprawić się z wszami, warto poznać ich cykl życiowy. Dorosła samica może żyć 1,5 tygodnia, w trakcie którego jest zdolna do złożenia nawet 10 jaj dziennie. Z jaja, nazywanego gnidą, po upływie 10 dni wykluwa się larwa, która po kolejnych kilkunastu dniach przeistacza się w dorosłą postać owada. Właśnie ze względu na intensywność rozmnażania, im Twoja reakcja będzie szybsza, tym łatwiej będzie wyleczyć wszawicę. Pamiętaj, że poza wyczesaniem samych wszy, u nasady włosów powinnaś poszukać też przyczepionych gnid. Aby łatwiej i skutecznie wyleczyć wszawicę, możesz użyć specjalnego preparatu. Miej na uwadze, że jeśli problem dotknie dziecko z alergią czy astmą albo takie, które nie skończyło jeszcze dwóch lat, powinnaś skontaktować się z lekarzem pediatrą lub dermatologiem. Umów wizytę również wtedy, gdy zauważysz wszy lub gnidy w rzęsach i na brwiach. Odkurz mieszkanie, meble wypoczynkowe i do spania, a także auto. Owady i ich jaja mogą być nie tylko na dywanach i miękkich meblach, ale też na pościeli, ubraniach i zabawkach malca. Wszy nie lubią wysokich temperatur, dlatego wypierz pościel i odzież w temperaturze co najmniej 60 stopni Celsjusza, a potem dokładnie je wyprasuj. Przedmioty, których nie możesz wyczyścić w pralce, włóż do worka foliowego, a potem szczelnie zamknij go na dwa tygodnie. Wszy pozbawione dostępu do ludzkiej krwi szybko zginą z głodu.

3

Wszawica jest chorobą zakaźną, dlatego kiedy już pojawi się w domu, zachorować mogą wszyscy członkowie rodziny. Jeśli chcesz uniknąć zakażenia i dorosłych, i dzieci, zacznij jak najszybciej zwalczać wszy i gnidy. Zadbaj nie tylko o leczenie, ale też sprzątnij mieszkanie, w którym nagromadziły się te pasożytujące owady i ich jaja.

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 03.08.2015

Komentarze