Jak postępować w przypadku ugryzienia przez kleszcza?

Kleszcze nieodzownie kojarzą nam się z pobytem w lesie. Niewiele zaś osób zdaje sobie sprawę, że na ich ugryzienie jesteśmy narażeni również na łąkach obsianych wysoką trawa i krzewami.

1

Problemem może być fakt, że często nie czujemy, że właśnie chodzi po nas kleszcz, a nawet jak się w nas wkłuwa (jego odnóża wydzielają specjalne substancje znieczulające). Dlatego też pierwszą i najważniejszą rzeczą jest, po powrocie z lasu lub łąki, sprawdzenie, czy ów pasożyt nie znajduje się na naszym ciele (zwłaszcza w pachach, pachwinach, pod kolanami i we włosach).

2

Jeżeli go zauważymy, a nie zdążył się jeszcze wkłuć, należy usunąć tego pajęczaka i najlepiej zdusić tak, aby mieć pewność, że nie znajdzie w naszym domu innego żywiciela.

3

Jeżeli zaś zdążył już nas ugryźć, należy złapać go szczypczykami lub palcami jak najbliżej głowy i delikatnie wykręcać pod takim samym kątem, pod jakim nastąpiło wkłucie.

4
http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Ixodes_ricinus.jpg&filetimestamp=20070509124529 http://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Plik:Ixodes_ricinus.jpg&filetimestamp=20070509124529

Istnieją też specjalne przyrządy do usuwania kleszczy, jak np. lassa do wyciągania kleszczy lub ssawki wytwarzające podciśnienie i „wysysające” kleszcze z ciała (dostępne w aptekach, z odpowiednią instrukcją obsługi).

5

Po usunięciu kleszcza należy zranione miejsce przemyć środkiem dezynfekcyjnym.

6

Jeżeli nie udało nam się usunąć całego kleszcza, lub ugryzione miejsce czerwienieje, puchnie i boli, należy niezwłocznie udać się do lekarza.

7

Również jeżeli mamy jakiekolwiek podejrzenie, że kleszcz mógł być nosicielem boreliozy, warto zgłosić się do lekarza w celu odpowiedniego szczepienia.

8

Uwagi i spostrzeżenia

  • UWAGA!!! Smarowanie kleszcza jakimikolwiek tłustymi substancjami nie tylko nie pomoże go usunąć, ale dodatkowo znacznie utrudni zadanie!

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 16.09.2012

Komentarze

Więc wychodzi na to, że pomieszało mi się jedno z drugim, nie przeczę i przepraszam. Mogło tak rzeczywiście być...

Nie zgodzę się z tym :) Szczepionka przeciw boreliozie została wycofana z produkcji w 2002 roku - więc skoro jej nie produkują to jej nie ma. Natomiast kleszcze przenoszą dwie niebezpieczne choroby zakaźne – boreliozę i kleszczowe zapalenie mózgu. Są to zupełnie inne choroby, i owszem na KZM szczepi się min leśników. Jestem ulubioną ofiarą kleszczy i leczona byłam już na boreliozę kilkakrotnie, temat znam od podszewki. Pozdr :)

Owszem jest i zostało wprowadzone już w 1998 roku, jednak jest mało znane i stosowane jedynie w grupach o podwyższonym ryzyku narażenia na boreliozę (np. u leśników). Jeżeli zaś chodzi o odkleszczowe zapalenie opon mózgowych, to jak najbardziej można je podpiąć pod boleriozę, gdyż BOLERIOZA jest równoznaczna (i używana zamiennie z mianem CHOROBA ODKLESZCZOWA.
Zaś jeżeli chodzi o wspomnienie o rumieniu, rzeczywiście tu tego brakuje, jak również brakuje tu inf. o zespole poboreliozowym, który ma moim zdaniem gorsze skutki niż sama borelioza. Jednak moim celem nie było straszenie ludzi przed tymi pasożytami, a jedynie wskazanie pewnego schematu postępowania, gdy będziemy mieli już z nimi kontakt.

Nie ma żadnego szczepienia na/przeciw boreliozię a jedynie na odkleszczowe zapalenie opon mózgowych, które jest chorobą występującą bardzo rzadko. Należałoby wspomnieć również o możliwości wystąpienia rumienia wędrującego, (który jest potwierdzeniem zakażenia), może on wystąpić na dowolnej części ciała - nie tylko w miejscu ukąszenia. Obecnie boreliozę leczy się długotrwałą antybiotykoterapią :(

Ukąszenie przez kleszcza to naprawdę coś czego absolutnie nie wolno lekceważyć bo skutki mogą być wręcz nie do wyobrażenia. Sugerowałbym dla osób bez odpowiedniej wiedzy praktycznej aby ZAWSZE wybierały się do lekarza.