Jak NIE rozmawiać z lekarzem?

Sezon chorobowy trwa cały rok. Każdemu zdarza się trafić od czasu do czasu do lekarza. Większość ma jako taką wiedzę, jak rozmawiać z lekarzem. Ale czy wiemy, jak z nim NIE rozmawiać?

  • Umiejętność komunikowania się i mówienia o tym, co istotne.
1

Podczas wizyty nie opowiadaj historii swojego życia (ani tym bardziej sąsiadki czy rodziny). Skup się na konkretach dotyczących przyczyny, która sprowadziła cię do gabinetu lekarskiego.
Dlaczego?
Lekarz, choćby miał nieograniczoną cierpliwość i talent do wysłuchiwania opowieści o cudzym życiu, ma ograniczony czas. I możesz po prostu nie zdążyć powiedzieć mu o tym co najważniejsze: objawach choroby lub efektach leczenia.

2

Nie wylewaj potoku pretensji na medyka: on nie jest winien kolejkom w przychodni, złej organizacji systemu lecznictwa, ani temu, że źle się czujesz.
Dlaczego?
Lekarz wykonuje swoją pracę wg procedur, które nie są przez niego tworzone, a którym po prostu podlega jego działalność zawodowa.

3

Nie krzycz, nie urągaj i nie wygrażaj się; a jeśli ponoszą Cię emocje - nie mów tego, czego mógłbyś potem żałować. Lepiej powiedz po prostu, że jesteś wściekły.
Dlaczego?
Lekarz to też tylko człowiek. I podlega takim samym reakcjom jak pacjent. Pamiętaj, że złość przeważnie odbija się tym samym, a możliwe, że przed Tobą w gabinecie było już kilkunastu innych "krzykaczy" i "narzekaczy".
Agresywnym zachowaniem odcinasz sobie możliwość podjęcia udanej współpracy o kimś, kto ma Ci pomóc powrócić do zdrowia.

4

Nie kłam.
Dlaczego?
Bo kłamstwo i tak wyjdzie na jaw - albo przy analizie wyników badań, albo przy pierwszej lepszej okazji. A jak tu leczyć niewiarygodnego pacjenta?

5

Nie wymagaj, by lekarz skupił się tylko na Tobie.
Dlaczego?
On ma również setki innych pacjentów - gdyby mógł Ci opowiedzieć tylko o kilku, mógłbyś dojść do przekonania, że Twoja dolegliwość to błahostka w porównaniu z ogromem nieszczęścia, jakie dotknęło innych.

Przeczytaj teraz:

Galeria

zdjęcie

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 18.02.2010

Komentarze

fajny temat

:)

Dodałbym jeszcze jedno: Nie mówmy zbyt wiele, niczego nie sugerujmy. Mówmy o objawach, a nie o naszych przypuszczeniach, w końcu to nie my jesteśmy lekarzami. Niech lekarz postawi diagnozę na podstawie wyników badań, a nie naszych opowieści.

Nie tylko w kontaktach z lekarzem warto czasami zastanowić się nad możliwym punktem widzenia drugiej strony.

Pacjenci dr House'a ewidentnie nie czytali tej porady -zawsze go okłamują, a on zawsze i tak poznaje prawdę...