Jak napisać pętlę for w Javie?
Krótki opis tworzenie jednej z najpopularniejszej pętli w programowaniu
- • Kompilator Javy
Na początku omówię strukturę pętli for:
for( deklaracja zmiennej ; warunek zakończenia pętli ; czynność wykonywana po każdym wykonaniu bloku funkcji w pętli)
{
//blok kodu pętli
}
Żadne z pól nie jest obowiązkowe do wypełnienia, lecz nie poprawne wpisanie lub brak wpisania odpowiedniego kodu może doprowadzić do "utknięcia" programu w pętli na zawsze.
Pole1 - Definicja zmiennej.
W tym polu możemy zadeklarować zmienna, która może służyć za licznik lub wartość logiczna typu boolean.
Pole2 - warunek zakończenia pętli. Jest to warunek który stwierdza czy pętla ma zostać zakończona czy powtórzona.
Sposób działania:
Załóżmy, że zmienna "i" jest naszym licznikiem, warunek jaki możemy wpisać to "i<10". Będzie to oznaczać iż pętla będzie powtarzać wykonanie kodu wewnątrz "{ }" dopóki powyższy warunek będzie spełniony, czyli zwracać będzie wartość True. Gdy "i" osiągnie wartość 10 lub większą, pętla zakończy swoje działanie.
Pole3. Czynność wykonywana PO każdym pełnym wykonaniu bloku kodu pętli.
Możemy tu umieścić dowolny kod lub pozostawić pusty, przeważnie w tym miejscu jest wstawiany kod zwiększający licznik pętli.
Przykład pętli z licznikiem.
for( int i = 0; .....
W takim wypadku deklarujemy zmienną typu Integer która będzie naszym licznikiem, przypisujemy jej wartość początkową równą 0.
Można zadeklarować zmienną przed pętlą, ale deklaracja wewnątrz oszczędza nam pamięć, ponieważ zostanie ona "zapomniana" przez komputer po wyjściu z pętli.
Przykładowe wykorzystanie pętli for przy zliczaniu wartości tabeli typu Integer o rozmiarze 10.
for(int i = 0; i<10; i++)
suma+= tabela[i];//Jeżeli wewnątrz pętli jest tylko jedna funkcja do wykonania nie musimy jej otaczać { }
Ponieważ jest to poradnik dla początkujących wytłumaczę użyte tu niektóre fragmenty kodu:
1. i++ : tzw inkrementacja, czyli zwiększenie wartości zmiennej "i" o 1.
2.suma+= jest to skrót używany w Javie oznacza on "suma = suma+ " czyli dodanie do aktualnej wartości sumy kolejnej wartości.
3.tabela[i] odwołanie do wartości w tabeli na pozycji o indexie równym "i"
Przykład pętli z użyciem zmiennej typu boolean.
Rzadziej używana, ponieważ przeważnie lepiej i wygodniej jest wykorzystać pętle while, lub do while.
Dlaczego ją przedstawiam? Ponieważ dużo początkujących nie wie, iż można tworzyć pętle for nie opierające się tylko na liczniku.
Przy okazji przedstawię użycie if'a ;)
int a = 0;
for (boolean check = false; check==false;){
a++;
if(a==3)check = true;
}
Krótkie omówienie:
Pole1: Deklarujemy tym razem zmienna typu boolean która może mieć wartość true lub false.
Pole2:Pętla będzie się wykonywać dopóki check będzie równać sie false.
Pole3: Pozostawiamy puste.
W bloku kodu pętli inkrementujemy zmienna a i przechodzimy do if'a.
If czyli "jeżeli" ma prostą strukturę. Wewnątrz nawiasu wpisujemy warunek logiczny, jeżeli zostanie spełniony to zostanie wykonany kod w bloku { }, gdzie tak samo jak w for nie musimy użyć klamer jeżeli jest to tylko jedno polecenie. W naszym przypadku sprawdza czy "a" osiągnęło wartość równą 3, jeżeli tak to zmieni wartość check na true, co zakończy działanie pętli.
Komentarze
Ostatnio zmieniony: 2010-12-31 14:04:46
Ostatnio zmieniony: 2010-12-31 10:32:52
Zgodnie z tym co piszesz powinno być tam: for (boolean check = false; check == false;)
Użycie "check = false" spowoduje zainicjalizowanie zmiennej "check" wartością "false: i petla nigdy się nie wykona. Kompilator oczywiście nie rzuci błędem, nie będzie tez wyjątku w czasie wykonania programu.
Ostatnio zmieniony: 2010-12-30 14:29:09
Dodaj komentarz