Jak zaprojektować okładkę do książki?
Okładka zdaje się być jedynie dodatkiem do książki. Znacie to powiedzenie: „nie oceniaj książki po okładce”. Bardzo mądra rada. Niemniej okładka jest dla książki równie ważna jak treść w niej zawarta. Szczególne znaczenie ma to w dzisiejszych czasach, gdy na półkach księgarń są tysiące tytułów. Okładka staje się w tym momencie jedną z najważniejszych reklam książki. Trzeba na niej umieścić takie informacje, które przyciągną czytelnika. Wyróżnią twoją książkę spośród tysięcy innych.
- • książka, program graficzny
Najpierw sprawdź, jak wyglądają okładki książek z tej samej dziedziny, z której jest książka przez ciebie projektowana. Możesz dzięki temu zainspirować się, ale przede wszystkim poznać z grubsza zasady dobierania okładek przez fachowców.
Sporządź krótką listę tego, o czym jest dana książka. Wbrew pozorom jest to najtrudniejsza część całego procesu. Jak bowiem streścić książkę w postaci jednego obrazu? Grafika oraz zastosowana ilustracja/fotografia powinny jak najlepiej odzwierciedlać treść książki.
Użyj przynajmniej czterech kolorów do projektu. Okładka będzie wówczas przyciągała wzrok i wyglądała bardziej estetycznie, niż przy użyciu jednego lub dwóch kolorów. Poeksperymentuj trochę z kolorami, muszą być dobrze dobrane, by nie męczyć wzroku czytelnika. Kolory są bardzo ważne, nie mniej niż wykorzystana ilustracja. Odpowiednia kompozycja sprawi, że okładka będzie interesująca.
Poświęć chwilę wybraniu odpowiedniej czcionki, którą wykorzystasz do napisów na okładce. Szczególne znaczenie ma tutaj czcionka użyta do tytułu oraz nazwiska autora. Eleganckie liternictwo może być nieodpowiednie dla książki kucharskiej, z kolei do powieści science-fiction najlepsze będą futurystyczne czcionki.
Kompozycja i rozmieszczenie poszczególnych elementów okładki powinny być bardzo dobrze przemyślane, ponieważ książki są sprzedawane nie tylko w księgarni, ale również w Internecie. Dlatego też okładka powinna prezentować się równie dobrze w miniaturze. Jeśli wykorzystasz zbyt wiele drobnych elementów, nie będą one widoczne na stronie księgarni internetowej. To samo tyczy się recenzji i reklam w czasopismach literackich. Artykuł odnoszący się do twojej książki będzie prawdopodobnie zawierał miniaturę okładki. Spełnia ona w tym momencie funkcje reklamy i dlatego powinna być czytelna.
WAŻNA sprawa: grzbiet książki. Dotyczy to oczywiście tylko książek wydawanych drukiem (e-booki nie mają grzbietów). Wiele osób zdaje się zapominać o tym elemencie okładki. A prawda jest taka, że jest to często jedyny element widoczny na półce w księgarni. Grzbiet nie powinien być zbytnio naładowany grafiką, niemniej dobrze jest zastosować jakiś prosty motyw graficzny. Osobiście polecam projektowanie grzbietu jako integralnej części przedniej i tylnej strony okładki. Powinien dobrze komponować się również po otwarciu książki.
• Przeczytaj teraz:
Komentarze
Ostatnio zmieniony: 2013-02-28 08:01:08
Ostatnio zmieniony: 2013-01-18 20:34:15
Ostatnio zmieniony: 2012-05-05 15:37:13
Ostatnio zmieniony: 2011-10-30 14:11:59
Ostatnio zmieniony: 2011-10-30 14:12:38
Ostatnio zmieniony: 2011-03-11 16:24:41
Ostatnio zmieniony: 2011-02-21 20:46:37
Ostatnio zmieniony: 2010-09-28 21:00:49
Dodaj komentarz