Jak przenieść rysunek lub szkic odręczny do komputera?
Każdy z nas potrafi odnaleźć inspirację wszędzie dokąd się udamy. Jednak wiele inspiracji może być chwilowych i niepowtarzalnych. Często inspiracje zapisujemy w formie odręcznych szkiców lub rysunków. Można kolekcjonować pomysły, a następnie na ich bazie tworzyć grafikę do stron, znaków firmowych etc. Jak później przenieść ją do komputera?
- • Szkicownik
- • Tablet z funkcją rysowania
- • Aparat fotograficzny
Szkic i odręczny rysunek

Odręczne rysowanie pozwala naszkicować wstępną ideę przyszłej grafiki. Rozmieszczenie przestrzenne elementów grafiki, praca nad perspektywą pozwolą nam uchwycić wstępne założenia. Ich rozwinięcie łatwiej będzie wykonać w komputerze w możliwie najlepszym do tego oprogramowaniu.
Skaner i program do grafiki.

Skanowanie polega na przetworzeniu grafiki z papieru do komputera linia po linii. Skaner stolikowy sprawia, że narysowana przez nas odręczna wersja grafiki pojawi się w oknie programu skanującego i zostanie wysłana do aplikacji do grafiki rastrowej. Może to być np. program Imaging Windowsa, darmowy do użytku domowego IfranView lub inny dostarczony ze skanerem. Warto ustawić rozdzielczość skanowania na 300-400 ppi. Wskazane jest również zapisania zeskanowanego obrazu do formatu niekompresowanego np. BMP lub TIFF.
Ręczna grafika w komputerze - raster

Skanowanie powoduje, że nasz odręczny rysunek zdigitalizujemy do komputera PC. Skaner przenosi obraz płaski, więc nie pojawiają zniekształcenia charakterystyczne dla zdjęcia wykonanego aparatem fotograficznym. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, żeby przy odrobinie wprawy zastąpić skaner aparatem przyda się nam wówczas statyw i dodatkowa lampka.
Przetworzenie skanu na obraz wektorowy

W celu przetworzenia obrazu rastrowego na wektorowy możemy wstawić nasz skan do programu typu InkScape, Corel Draw czy Designer. Warto to zrobić na zamkniętej warstwie. Każdy z tych programów pozwala na tworzenie obiektów wektorowych i ich poźniejszą edycję. Dzięki temu niedoskonałość linii i niepewność ręki możemy wielokorotnie modyfikować za pomocą węzłów linii krzywych Beziera. Możemy dodać fantazyjne wypełnienia zamkniętych figur, stosować wypełnienia cieniowane i gradientowe. Taki warsztat z prostego pomysłu może uczynić genialne dzieło
Edycja obrazu w programie wektorowym

Budowę obrazu możemy zacząć od szczegółów obrazu a następnie wyłaniać kolejne większe obszary rysunku. Ułożenie kolejnych fragmentów na sobie spowoduje że większe obszary będą zasłonięte mniejszymi szczegółami w efekcie zmiana koloru całej karoserii lub dodanie dalszych drobiazgów będzie wciąż możliwe.
Powrót do grafiki rastrowej

Końcowym działaniem jest wyeksportowanie projektu graficznego do pliku który łatwo można wydrukować lub opublikować w Internecie, a który zabezpieczy naszą edycję i włożony trud. Przykładowym formatem może być format rastrowy PNG, JPG lub GIF.
Życzę udanego przetwarzania grafiki.
Dodaj komentarz