Jak samodzielnie zaplanować podróż?

Wybierasz się w podróż? Najłatwiej byłoby skorzystać z ofert biur podróży, ale te bywają drogie i w rzeczywistości, nie zawsze tak atrakcyjne jak zdjęcia w katalogu. Przyjmij wyzwanie. Sam zorganizuj swój wyjazd!

  • czas i chęci
1
Zdjęcie pochodzi z mojej prywatnej galerii. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zdjecie pochodzi z mojej prywatnej galerii. Wszelkie prawa zastrzezone.

Zastanów się dokąd chciałbyś się wybrać. Na wybór miejsca powinno wpływać kilka czynników.Przede wszystkim Twoje preferencje, nie pojedziesz przecież do słonecznej Hiszpanii jeśli nie znosisz bezczynnie wylegiwać się na plaży. Sprawdź pogodę, przepisy paszportowe, jeśli marzą Ci się bardziej odległe destynacje, również listę wymaganych szczepień, czasami bieżącą sytuację polityczną. Jeśli wszystko idzie zgodnie z planem i nie ma żadnych przeciwwskazań by odwiedzić wybrane przez Ciebie miejsce, przejdź do następnego kroku.

2

Nie trzeba być mistrzem organizacji ani posiadać 20letniego stażu pracy w biurze podróży by samemu zaplanować wycieczkę. Pierwszy krok to transport. Wybierz formę, która odpowiada Ci najbardziej. Jeśli zdecydujesz się na wakacje w Europie, przeprowadź kalkulacje kosztów, czasami podróż samolotem jest tańsza niż samochód, pociąg lub autobus. Jeśli już zdecydujesz się, w jaki sposób chciałbyś się dostać na miejsce, dokonaj rezerwacji jak najszybciej. Im dalej to wyjazdu, tym niższe ceny biletów.

3

Dojeżdżamy na miejsce. I co dalej? Jeśli lądujesz na lotnisku, sprawdź jego oficjalną stronę. Większość światowych lotnisk ma bardzo dogodne połączenia do centrum miast, czasami nawet oferują one darmowe shuttle bus'y, które kursują od rana do wieczora. Jeśli zdecydowałeś się wybrać inna formę transportu, sprawdź miejsce gdzie znajduje się przystanek czy dworzec, lub ewentualnie część miasta, w którą wjedziesz jadąc samochodem. W tym przypadku niezastąpionym źródłem informacji okazuje się google map, który precyzyjnie przedstawia Ci plan dojazdu do wybranej przez Ciebie lokalizacji.

4

O to dokąd dojechać musisz zatroszczyć się wcześniej. Noclegów szukać można w internecie. Hostelbookers.com, hosteworld.com to tylko przykłady stron, które pomogą Ci znaleźć hotel, hostel, wedle Twoich preferencji i stanu portfela. Wyszukiwanie jest bardzo proste, wybierasz interesujące Cię państwo, miasto, datę przyjazdu, ilość nocy a także maksymalną cenę, którą jesteś w stanie zapłacić a strona w ciągu kilku sekund pokazuje Ci dostępne miejsca. Możesz zabukować nocleg bezpośrednio (wyżej wymienione serwisy nie mają opłat manipulacyjnych) lub jeśli nie masz karty kredytowej, po prostu skontaktować się z wybranym hotelem.

5

Jesteś na miejscu i masz ciepłe łóżko. Pozostaje już tylko zorganizować sobie listę atrakcji. Sprawdź co ciekawego jest do zrobienia, jakie interesujące miejsca mógłbyś odwiedzić. Nie zamykaj się w hotelu, spróbuj znaleźć kalendarz nadchodzących eventów, adresy galerii czy restauracji wartych odwiedzenia. Takie informacje zazwyczaj dostępne są na oficjalnych portalach miast. Czasami warto również sprawdzić co znajduje się w sąsiedztwie miejsca, do którego się wybieramy. Może się okazać, że 40 km dalej znajduje się piękny XVI-wieczny pałac z kategorii must see, a Ty przeoczysz to leżąc przy hotelowym basenie. Google Twoim przyjacielem, szukaj ciekawych miejsc w pobliżu, możliwości transportu, czytaj opinie innych -to naprawdę bardzo pomocne.

6

Duża część hoteli, szczególnie tych tańszych nie zapewnia posiłków. Dobrze jest zaopatrzyć się w jakieś drobne przekąski. Nie ma jednak sensu robić zapasów jak na obóz przetrwania, gdziekolwiek nie pojedziesz, pamiętaj, że znajdziesz tam sklepy czy restauracje.

7

Sprawdź walutę danego kraju, jej bieżący kurs, jeśli to możliwe zrób ogólne rozeznanie cen a następnie kalkulację kosztów. Nie pozwól by topniejące zbyt szybko zasoby finansowe popsuły Ci wczasy. Sprawdź ile pieniędzy wydasz na nocleg,pożywienie, transport i dodatkowe atrakcje a potem pomnóż to przez ilość dni, które zamierzasz spędzić w podróży. Dobra rada. Tak to już jest z pieniędzmi, że słabo się nas trzymają. Dodaj dodatkowe dwa dni, tak na wszelki wypadek, by mieć pewność, że budżet będzie wystarczający.

8

Zanim wybierzesz się na wakacje, pomyśl o ubezpieczeniu. Ponieważ organizujesz wyjazd na własną ręke, musisz tez zatroszczyć się o własne bezpieczeństwo. Poczytaj również o miejscu, do którego jedziesz, jakie panują tam zwyczaje - wieczorne samotne spacery lub noszenie zbyt kusych ubrań mogą nie być najlepszym pomysłem. Pamiętaj, nie bądź intruzem lecz kulturalnym gościem, szanuj zasady gospodarzy.
Bon voyage!

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 13.07.2012

Komentarze

bardzo dobrze napisana porada

zgadzam się z przedmówcą :D

dobra porada, warto skorzystać:)