Jak zachować się wobec kelnera?
Idąc do restauracji powinniśmy pamiętać o zasadach, które stosowane są wobec kelnera. Wchodząc do środka należy się uśmiechnąć i kulturalnie przywitać. Już w pierwszych sekundach nawiąże się nić sympatii lub antypatii wobec kelnera. Przekraczając próg restauracji stajemy się jego klientami i zarazem jesteśmy zależni. Kelner jest osobą, która stara się, aby w lokalu było wszystko podane na czas i dba, o jak najwyższy standard obsługi swoich gości. On rozlicza nas z zamówienia i podczas konsumpcji pilnuje, by niczego nie brakowało.
My, jako klienci musimy też wykazać pełną kulturę wobec kelnera. Do bardzo nielubianych, a wręcz tępionych zachowań jest pstrykanie dwoma palcami. Ten gest często można spotkać na filmach, gdzie kelner leci do ostatniego stolika do klienta. Takie zachowanie ze strony Klienta jest obraźliwe dla niego samego, jak i zawodu, który wykonuje. Gest ten można odczytać, jako chęć pokazania kelnerowi, gdzie jest jego miejsce i danie mu do zrozumienia, że raczej nic więcej nie osiągnie w życiu. To trochę godzi w godność kelnera, jako człowieka.
Podobnym zachowaniem niestosownym wobec kelnera jest wołanie go przez całą salę. W takim wypadku, jeżeli chcemy coś jeszcze zamówić musimy albo sami podejść do miejsca, gdzie kelner obecnie znajduje się lub spróbować wzrokiem przywołać do swojego stolika kelnera. Można też grzecznie przeprosić w bieżącej czynności i poprosić, aby podszedł do nas za chwilę. Kelnera należy traktować z szacunkiem. On ma takie samo prawo do tego, aby ludzie byli dla niego uprzejmi.
Zamawiając z karty dań pytajmy się dokładnie, co zawiera danie. Poprośmy o polecenie czegoś dobrego z menu. Niech kelner wykaże się zainteresowaniem w stosunku do nas. Jeżeli zauważymy, że nasz kelner jest bezczelny albo za bardzo z pouchwala się, należy stanowczo zareagować. Pewnych norm i granic kelner nie może przekraczać. Zawsze musi być w gotowości, by sprostać kolejnym wymaganiom.
Do dobrego tonu należy pozostawić napiwek dla kelnera, przeważnie 10% wartości całego zamówienia. Oczywiście to zależy od zasobności portfela danego klienta oraz jego wychowania. Zawsze powinniśmy patrzeć na kelnera przez pryzmat człowieka, który ciężko pracuje, aby otrzymać ten napiwek. Tak naprawdę to też człowiek.
Musimy o jednym jeszcze pamiętać, gdy posiłek nie spełnił naszych oczekiwań, to możemy złożyć reklamację. Nie powinniśmy mieć pretensji do kelnera. On swoją pracę wykonał wzorowo, a za fiasko kulinarne należy obwiniać kucharza. W takiej sytuacji pozostaje nam rozmowa z szefem lokalu. Po argumentacji możemy dostać nowe dania lub zjeść na koszt restauracji.
• Przeczytaj teraz:
Komentarze
Ostatnio zmieniony: 2013-05-05 13:06:00
Ostatnio zmieniony: 2013-05-04 02:15:35
Ostatnio zmieniony: 2013-03-01 19:20:12
Ostatnio zmieniony: 2013-02-28 08:06:31
Ostatnio zmieniony: 2013-02-18 22:26:16
Ostatnio zmieniony: 2013-02-18 22:02:05
Ostatnio zmieniony: 2013-01-31 22:36:41
Ostatnio zmieniony: 2013-01-31 20:05:10
Ostatnio zmieniony: 2013-01-17 21:07:47
Ostatnio zmieniony: 2013-01-17 18:44:17
Ostatnio zmieniony: 2012-05-13 07:44:36
Ostatnio zmieniony: 2012-05-12 11:59:18
Ostatnio zmieniony: 2012-05-09 22:44:06
Ostatnio zmieniony: 2012-04-03 11:41:33
Wchodząc - przebywając - wychodząc z 'przybytków' typu restauracja to właściwie nie zwracam uwagi na kelnera-kelnerkę....
Ot, grzecznościowe DobryWieczór oraz DoWidzenia to i owszem - jak najbardziej,
ale po za tym to raczej przysłowiowe "echo"....
Hi-hi - no i Krok-4 z reguły mnie nie dotyczy :D
Ostatnio zmieniony: 2012-03-30 10:28:19
Dodaj komentarz