Jak przygotować przyjęcie?

Kilka porad na temat przygotowania przyjęcia. Ogólne zasady nakrycia stołu i posadzenia gości oraz charakteru przyjęcia.

1

Mam na myśli prawdziwe przyjęcie o bardziej oficjalnym charakterze z racji na przykład uroczystości rodzinnych.
Jeżeli chodzi o potrawy, to można skorzystać z profesjonalnego cateringu, ale jest to duży wydatek, więc nie zawsze będziemy mogli sobie na to pozwolić. Jednak bez względu na to, czy potrawy przyrządzamy sami, czy korzystamy z pomocy firmy, są pewne zasady praktyczne, których musimy przestrzegać.
Najwygodniej urządzać przyjęcie w soboty, niedziele i dni wolne od pracy. Możemy w tygodniu zaplanować całe menu i kupić niektóre produkty. Z uwagi na porę dnia, musimy zaplanować inne rodzaje uczty. W południe podamy śniadanie-obiad czyli lunch, wczesnym popołudniem obiad, po południu podwieczorek, wieczorem kolację.

2

Oczywiście te posiłki nie muszą się znacznie różnić, ale zasadą jest, że przy śniadaniu nie poda się zupy. Podwieczorek będzie się składał z przekąsek i kanapek a po nim podamy desery i słodycze.
W Polsce posiłkiem głównym jest obiad, lecz najwygodniej zaprosić gości na kolację.
Mamy wtedy cały dzień na przygotowanie potraw, dopieszczenie stołu i przystrojenie pomieszczenia.
Przygotowanie przyjęcia nie polega jedynie na ustaleniu rodzajów dań, ale także na dobrej organizacji. Należy tak zaplanować podawanie potraw, żeby nie wystygły, lub żeby goście nie musieli za długo czekać na kolejne dania. Dlatego trzeba dokładnie obliczyć czas potrzebny na ugotowanie czy usmażenie każdej potrawy.
Ważnym elementem jest estetyka stołu. Stół nakrywamy najlepszym obrusem i koniecznie z lewej strony albo w serwetnikach na talerzu układamy serwetki. Jeżeli nie mamy serwetników, możemy serwetki fantazyjnie włożyć do wysokich kieliszków. Ważna zasada: widelce układamy z lewej strony a noże razem z łyżką do zupy z prawej. Nad talerzem kładziemy łyżeczkę i widelczyk do deseru. Kieliszki i szklaneczki należy ustawić szeregiem po prawej stronie, nad nożami.

3

Innym ważnym punktem jest zaplanowanie posadzenia gości. Powinni siedzieć w taki sposób, żeby mogli swobodnie jeść, bez potrącania się wzajemnie. Obowiązują tu także pewne reguły. Jedną z nich jest rozdzielenie małżonków. Ntomiast najstarszy i najważniejszy gość zajmuje miejsce po prawej stronie gospodarza.
Jeżeli w programie jest zupa, należy rozlewać ją z wazy postawionej na końcu stołu, natomiast ciepłe przystawki i półmiski z potrawami można roznieść.
Ważna uwaga, że przed podaniem deseru trzeba jednak dokładnie uprzątnąć stół i wywołać w ten sposób wrażenie, że ponownie zasiadamy do stołu. Można wtedy także uzupełnić dekorację.
Jolanta Skowrońska

Przeczytaj teraz:

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 13.04.2011

Komentarze