Jak napisać dobrą poradę?

Wielu użytkowników serwisu zaradni wprowadza codziennie nowe porady. Każdy z Nas jednak chce, aby porady umieszczone w serwisie były "trafione" i przede wszystkim "wiarygodne". Warto jest zastosować kilka zabiegów przed rozpoczęciem pisania tekstu w serwisie, aby uniknąć dziwnych komentarzy i niskich ocen.

  • Kartka
  • Ołówek
  • Dobry pomysł...
  • ...i dokumentacja do opisania pomysłu.
  • Pliki multimedialne - obrazy, które możesz zamieścić aby uatrakcyjnić prezentację tematu.
  • Dużo cierpliwości
  • Słowniki w przeglądarce Internetowej
  • Słownik synonimów
1

Przemyśl temat, o którym chcesz pisać. Nie pisz na tematy, na które możesz powiedzieć góra 4 zdania i to po dłuższej chwili zastanowienia.


2

Zdobądź literaturę na temat porady, która zechcesz stworzyć. Przydatne będą szczególnie 3 źródła danych: 1. Własna półka książek; 2. Biblioteka miejska lub gminna znajdująca się niedaleko Twojego miejsca zamieszkania, lub na Twojej uczelni, w Twojej szkole; 3. Internet - nie warto podpierać się informacjami z Wikipedii, a traktować ją należy jako źródło wyjściowe tylko w przypadku gdy nie mamy dostępu do innych danych. Jeśli nie możesz znaleźć informacji na temat, na który chcesz pisać poradę - zaryzykuj i przejdź dalej lub... pewniej będzie wrócić do kroku 1.


3

Zdobądź materiały multimedialne. Istotne jest abyś posiadał jakieś prawa do tych materiałów lub mógł zarządzać materiałami bez większych ograniczeń. Jeśli znasz adresy stron, które publikują tego typu treść do wolnego wykorzystania w Internecie to możesz skorzystać i ich zawartości. Najprościej będzie jednak, jeśli sam wykonasz multimedia.


4

Zaprojektuj poradę, stwórz plan tego, jakie zagadnienia chcesz poruszyć. Nanieś szkic kroków i przygotuj ciekawy, niezbyt długi opis porady - na nim będzie skierowany głównie wzrok nowego użytkownika, który wchodzi aby znaleźć konkretne informacje. Nie staraj się przeciągać wstępu aby był on zwięzły i ciekawy za razem.


5

Pobierz słowniki do swojej przeglądarki, aby sprawdzała ona pisownię. Nie ma gorszej rzeczy na świecie niż popełnić błąd ortograficzny w tekście, który zobaczy kilka tysięcy użytkowników.


6

Wprowadź poradę i dodaj zdjęcia. Pamiętaj aby kroki były opisane w najprostszy sposób jak się da. Nie każdy przecież jest specjalistą 'prof. dr. hab. mgr. inż.' ze wszystkiego o czym czyta w serwisie. Gdyby takim był, to nie czytał by prawdopodobnie porady.


7

Daj tekst, który wpisałeś do zrecenzowania 2-3 osobom - mogą to być znajomi, sąsiedzi, babcie, dziadkowie, wnuczki etc. Być może zapomniałeś/łaś o czymś, co jest dość istotne dla twojego sąsiada lub kogoś innego z Twojego otoczenia. W Internecie takie "odczucia braku" jedynie się zwielokrotnią.


8

Jeśli przetrwałeś do tego kroku, to jest to uwieńczenie Twoich starań! Wykonałeś kawał dobrej roboty - dodałeś wartościową poradę i możesz być z tego dumny. Gratuluję i dziękuję za czas poświęcony na przeczytanie tego mini tutoriala.


9

Uwagi i spostrzeżenia

  • Jeśli dotarłeś do tego miejsca to na pewno uda Ci się zamieścić u Nas dobrą poradę. Pamiętaj, iż firmujesz ją loginem, imieniem i nazwiskiem lub swoim zdjęciem. Warto więc aby była ona starannie przygotowana i... nie robiła obciachu.

  • Pamiętaj aby pisać o rzeczach legalnych. Nie umieszczaj informacji o sposobach łamania praw i licencji oraz sposobach ich obejścia w nie do końca przejrzysty sposób.

  • Pamiętaj, że przykładając się do tego, w jaki sposób piszesz poradę, stwarzasz innym możliwość skorzystania z rzetelnej wiedzy, która firmuje Twoją osobę.


Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 26.04.2010

Komentarze

bardzo mądra porada :)

Ostatnio zmieniony: 2013-01-18 20:37:41

Porada bardzo fajnie napisana. Zawsze można czegoś dowiedzieć się nowego.

Ostatnio zmieniony: 2011-02-06 16:42:36

Bardzo dobra porada.

Ostatnio zmieniony: 2010-10-25 11:14:32

Dobra porada. Zdjęcia są w szczególności ważne! A już najważniejsze jest zdjęcie główne.
Przy okazji podaję link do mojej porady, o tym skad brac legalnie zdjęcia.