Zacznij pracę w obsłudze klienta - jakie umiejętności doceni pracodawca?
Praca w obsłudze klienta nie należy do najłatwiejszych. Doradca klienta musi posiadać wiele cech, wśród których z całą pewnością bardzo ważne są umiejętności nawiązywania relacji z innymi osobami. Niby oczywiste, ale w rzeczywistości okazuje się, że praca często nie należy do najłatwiejszych. Jakie cechy są niezbędne do pracy w obsłudze klienta? Które z nich pomogą nawiązać skuteczną relację?
Obsługa klienta - gdzie szukać pracy?
Obecnie najwięcej ofert pracy zamieszczanych jest w Internecie. Dużą popularnością cieszą się specjalne, dedykowane portale, które z założenia mają pośredniczyć w poszukiwaniu zatrudnienia. Ich zaletą jest możliwość ustawienia określonych filtrów, w których określić można charakter pracy, lokalizację itp. Jedną z bardzo popularnych platform jest https://www.gowork.pl/praca/obsluga-klienta;st. To bardzo wygodne, a zarazem praktyczne rozwiązanie, cenione zarówno przez oferujących, jak i poszukujących pracę.
Obsługa klienta, jakie cechy powinien mieć pracownik?
Ze względu na specyfikę wykonywanego zawodu w obsłudze klienta ważne jest posiadanie pewnych predyspozycji, które ułatwiają nawiązywanie relacji i komunikację. Jakie cechy ważne są w tej branży?
Obecnie kontakt z klientem może przybierać różne formy - osobisty, a także telefoniczny czy wykorzystujący technologie internetowe. Bez względu na wariant podstawą jest zbudowanie relacji opartej na zaufaniu, dlatego szczerość i zaufanie to bardzo pożądane cechy u pracowników. Klient potrafi wyczuć nastawienie osoby, z którą rozmawia, a gdy wyczuje brak szczerości może zrazić się i wybrać ofertę konkurencji. Ale to nie wszystko. W tej pracy szalenie ważna jest empatia, czyli umiejętność pozwalająca przewidywać, jakie emocje i odczucia towarzyszą klientowi. To bardzo ważna cecha, ponieważ umożliwia dopasować sposób rozmowy do oczekiwań. Obok empatii bardzo ważny jest altruizm i bezinteresowność, które pozwolą pokazać klientowi, że może liczyć na pracownika obsługi klienta, a rozwiązanie, jakie on zaproponuje będzie optymalnym i indywidualnie dopasowanym.
Komunikatywność i co jeszcze?
W obsłudze klienta wśród pożądanych cech wymienić należy komunikatywność, czyli umiejętność nawiązywania relacji i rozmowy z obcymi ludźmi. Bardzo ważne jest odpowiednie budowanie komunikatów, tak, aby były zrozumiałe dla każdego. Od pracownika wymaga to przyjmowania różnych postaw, dopasowania sposobu mówienia, doboru słownictwa do danego klienta. Ponadto bardzo ważne jest, aby wykorzystywać język korzyści. Ale skuteczna komunikacja to nie tylko mówienie, ale również uważne słuchanie.
Obsługa klienta jest ciężką pracą, a kontakt z ludźmi nie zawsze należy do najłatwiejszych. Dlatego pracując na tym stanowisku osoba powinna posiadać niezmierzone pokłady cierpliwości. Tu nie ma miejsca na nieuprzejmość czy pokazanie negatywnych emocji, bez względu na sytuację pracownik obsługi klienta musi zachować opanowanie. Musi być też uprzejmy i pomocny, grzeczny i życzliwy. Bez względu na wszystko chęć niesienia pomocy klientowi powinna być priorytetem. Nie oznacza to oczywiście, że trzeba znosić wszystko. Gdy klient jest nieuprzejmy lub próbuje wyładować agresję czy zachowuje się lub używa wulgarnych i obraźliwych słów to pracownik ma prawo reagować, ale powinien robić to w sposób kulturalny, zgodnie z przyjętymi standardami obsługi klienta. Duże znaczenie ma tu także asertywność.
Dodaj komentarz