Jak wykorzystać zasadę Pareto?

Swojego czasu znalazłem w internecie ciekawy wierszyk. Kto ma sześć profesji, ten ma też siódmą - biedę. Nie rozkręcaj stu biznesów - rozkręć dobrze jeden. Morał z niego jest następujący: zamiast zajmować się setką rzeczy "na odczepnego", zajmij się jedną i zrób ją porządnie. Jak ocenić, którą czynnością się zająć? Z pomocą przychodzi zasada Pareto (znana również jako zasada 80/20), która brzmi: 80% naszych działań przynosi 20% efektów i na odwrót - 20% działań generuje 80% efektów. Kilka działań jest odpowiedzialnych za całokształt, a reszta to mało ważne szczegóły.

1
20% Twoich działań generuje 80% Twoich dochodów. 20% Twoich działań generuje 80% Twoich dochodów.

Przytoczę przykład zasady Pareto: Pan X jest samozatrudniony. Zajmuje się np. robieniem www i projektowaniem wizytówek. Załóżmy, że zrobienie zarówno wizytówki, jak i www zajmuje mu cztery godziny. Za projekt wizytówki otrzymuje on 100 zł, a za stronę internetową 500 zł.
X pracuje 8 godzin dziennie. Każdego dnia X robi jeden projekt wizytówki (za co dostaje 100 zł) i stronę internetową (co przynosi mu 500 zł). Sumując dochód z wizytówek i stron internetowych, widzimy, że X zarabia 600 zł dziennie.


2
W tym samym czasie zarabia dokładnie takie same pieniądze! W tym samym czasie zarabia dokładnie takie same pieniądze!

Ponieważ X jest urodzonym cwaniakiem, olewa wizytówki i zajmuje się tylko stronami internetowymi. Skupia się na czynności, która przynosi najwięcej pieniędzy. Ponieważ dalej pracuje 8 godzin dziennie, zarabia aż 1000 zł każdego dnia - tylko dlatego, że skoncentrował się na najbardziej dochodowym źródle pieniędzy.


3

Widzimy więc, że X skupiając się na stronach, zwiększył swój dzienny przychód o 400 zł (66%). Jaki wniosek warto wyciągnąć z tej porady? Taki, że nie warto się rozdrabniać na kilka frontów. Należy się skupić na najbardziej dochodowym działaniu.


4

Zastanów się, jak możesz wykorzystać tę wiedzę w praktyce. Rozpoznaj mało dochodowe czynności, którymi się zajmujesz. Czy możesz je wyeliminować?


5

Uwagi i spostrzeżenia

  • Nie mówię, że wizytówki to zły biznes. Liczby podane w historii pana X są wyłącznie przykładowe.

  • Just do it! :-)


Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 13.12.2010

Komentarze

Poprawiłam literówkę

Ostatnio zmieniony: 2010-12-16 10:16:48

Kurcze, rzeczywiście ;-) Teraz też mnie uderzyło po oczach ;-/ Napiszę list do redakcji, może oni coś wykombinują ;-)

Ostatnio zmieniony: 2010-12-15 20:15:21

Zasada nazywana jest 80/20, a w zdjeciu głównym taki błąd... Aż razi ;)

Ostatnio zmieniony: 2010-12-15 18:57:35