Jak napisać dobre sprawozdanie/raport na studia ?
Porada skierowana przede wszystkim do studentów politechnik/uczelni technicznych, ale także do wszystkich innych, którzy mają za zadanie zrobić raport lub sprawozdanie z zajęć, bądź laboratorium. Przedstawiam uniwersalne elementy, które zawsze powinny znaleźć się w sprawozdaniu/raporcie.
- • edytor tekstu, świadomość tego, co działo się na zajęciach
Sprawozdanie/raport mają za zadanie pokazać, że dany student brał udział w konkretnych zajęciach i wie, co działo się podczas nich, jakie prace były wykonywane, w jakim celu i jakie były wyniki pracy. Sama treść sprawozdania/raportu jest bardzo ważna, nie mniej dużą część oceny za pracę otrzymuje się za układ oraz formę sprawozdania/raportu, dlatego też przedstawiam szkielet, na którym każda tego typu praca powinna być zbudowana:
Po pierwsze: Strona tytułowa.
Jest ona bardzo ważna i powinna zawierać następujące informacje:
Dane studenta: Imię i nazwisko, nr indeksu, kierunek i specjalizacja studiów, ewentualnie rok akademicki/semestr
Poniżej słowo: 'Raport', bądź 'Sprawozdanie' oraz
Dane dotyczące przedmiotu: Nazwa przedmiotu oraz tytuł zajęć z jakich robimy raport
Na dolę strony warto także umieścić datę, kiedy odbyły się dane zajęcia.
Drugą stroną może być spis treści - umieszczamy go wtedy, gdy nasza praca jest obszerna i ułatwi to czytelnikowi poruszanie się po niej. Jeśli jest to praca kilkustronicowa, to zazwyczaj nie ma potrzeby umieszczania w niej spisu treści.
Pierwszym ważnym punktem jest określenie Celu Ćwiczenia, który był przedmiotem danych zajęć. Jest to bardzo ważny punkt i nie możemy go pominąć. Nie mniej jednak należy pamiętać, że powinien być on bardzo konkretny i składać się z jednego, bądź dwóch zdań.
Drugim punktem jest Wstęp Teoretyczny. Należy tutaj przedstawić teorię, która stoi za danymi zjawiskami, które były wykorzystywane, bądź prezentowane podczas zajęć. Dział ten powinien zajmować przynajmniej pół strony, a najlepiej, żeby zajmował między 1-2 strony, w zależności od materiału. Ma on wykazać, że student rozumie teoretyczne aspekty ćwiczenia, nie ma być to skomplikowana praca naukowa, po prostu proste przedstawienie i wyjaśnienie teorii. Można tutaj umieścić wzory matematyczne, bądź schematy, jeśli są związane z tematem.
Trzecim punktem jest Przebieg Ćwiczenia. Należy tutaj opisać krok po kroku co działo się podczas zajęć i jakie były kolejne kroki podczas doświadczenia (oczywiście opisujemy tutaj tylko naukowo związane rzeczy). Nie musi być to dział długi, ważne aby zawierał wszystkie czynności, jakie miały miejsce podczas zajęć.
Czwartym punktem są Wyniki i Obserwacje. Przedstawiamy tutaj wszystkie wyniki, które otrzymaliśmy jako rezultat danego ćwiczenia oraz wpisujemy wszystko co zaobserwowaliśmy jako skutek danego ćwiczenia. Ważne jest tutaj, żeby wpisać i zachować odpowiednie jednostki przy danych liczbowych, a wszelkie dodane wykresy odpowiednio opisać, łącznie z oznaczeniem osi oraz jednostek.
Aż wreszcie finalny punkt to Wnioski. Umieszczamy tutaj wszystkie wnioski, jakie płyną z doświadczenia. Powinniśmy analitycznie przemyśleć wszystkie wyniki i obserwacje i napisać dlaczego tak się stało i jakie teoretyczne zagadnienia za tym stoją. Może to być bardzo krótki dział, zawierający raptem kilka zdań, nie mniej trzeba pamiętać, że jest on praktycznie najważniejszy z całej pracy i najbardziej oceniany. Pokazuj on tutaj czy student podszedł analitycznie do problemu i czy rozumie zjawiska, które był przedmiotem ćwiczenia.
Tak więc mamy już całe sprawozdanie/raport za sobą. Warto jeszcze dodać numeracje stron (z wyłączeniem pierwszej strony) oraz dodać nagłówek, gdzie będzie widniało przynajmniej imię i nazwisko studenta, a można dodać też nr indeksu lub kierunek studiów. Trzeba pamiętać, że cała praca powinna być samodzielna i nie można kopiować całych fragmentów innych prac, chyba, że używa się ich jako pojedynczych cytatów. Jeśli mamy dużą ilość danych wynikowych to warto dołączyć je do pracy jako załącznik, a niekoniecznie umieszczać jako treść pracy.
Dodaj komentarz