Jak napisać dobrą pracę semestralną?

Jeśli jesteś studentem, wiesz ile pracy trzeba włożyć nieraz w to, żeby swoimi wypocinami zadowolić wykładowcę. Czasami wydaje Ci się, że napisałeś dobrą pracę, przychodzi czas wyników, a tu... Oto kilka porad o tym, co robić, aby Twoja praca była dobra lub bardzo dobra.

  • Zaangażowanie
  • Trochę samozaparcia
  • Cierpliwość
  • Trochę sprytu
  • Trochę czasu
1

Po pierwsze - wygląd estetyczny. Jeśli piszesz pracę w MS Word, nie przesadzaj z wielkością czcionki. Ludzie często popełniają taki błąd, że aby osiągnąć określoną ilość stron (np. minimum 5) zwiększają rozmiar fontu. Przeważnie wykładowca podchodzi z przymrużeniem oka do tego typu pracy i od razu wie, że student nie poradził sobie z tematem.

Ważna jest interlinia w pracy - powinna wynosić o 3 pkt więcej niż jest użyta w rozmiarze czcionki. Przykładowo, jeżeli czcionka ma rozmiar 12, to interlinia powinna mieć 15.


2

Ważne jest to, by wyróżnić tytuł pracy. Ale nie należy też przesadzać - inna czcionka, większa max. o 5pkt. od tekstu podstawowego. W nagłówku możesz podać swoje imię lub nazwisko (lub w stopce, pod koniec pracy). Pamiętaj o wcięciu akapitowym (każdy nowy akapit to użycie enteru w pracy, nie oddzielamy enterem zdań w jednym akapicie).


3

Teraz jeśli chodzi o treść - po pierwsze znajdź dużo materiałów powiązanych z tematem. Im więcej tym lepiej. Nie musisz czytać całych książek, wystarczy, że chociaż przewertujesz kilka najważniejszych rozdziałów i zaznaczysz sobie przydatne zdania, by później móc je zacytować w swojej pracy.

Cytowanie ludzi starszych, mądrzejszych (chociaż nie zawsze), z wysokim stopniem naukowym zawsze przynosi dodatkowe punkty do Twojej pracy. Świadczy to o Twoim oczytaniu i znajomości tematu (o tym, że nic nie przeczytałeś konkretnego nie musi nikt wiedzieć) ;-)


4

Jednak praca ma być TWOJĄ pracą, a nie samymi cytacjami, dlatego wybierz sobie minimum trzy kwestie, na których skupisz się samodzielnie, zinterpretujesz, ocenisz itd. Możesz oczywiście użyć metody komparatystycznej (tj. porównawczej) porównując swoją opinię z opiniami ludzi, których pozwoliłeś sobie cytować.


5

Pamiętaj o przypisach. Jeśli cytujesz kogoś, ujmij to w cudzysłów i opatrz przypisem (w MS Word przypis to lewy Alt + D). O ortografii nie muszę wspominać, bo to rzecz oczywista. Stylistyka pracy zaś... cóż, nie każdy ma dar do tworzenia sensownych i logicznych zdań, ale postaraj się, by takie one właśnie były! Ludzie najczęściej wykładają się przy używaniu zdań imiesłowowych. Jeśli nie czujesz się pewnie, zmień to.


6

Na koniec dobrze jest zrobić bibliografię, tj. spis książek i podręczników z których korzystałeś. Czasami wystarczą same: autor, tytuł, miejsce i rok wydania. Ale czasami wymagane jest napisanie konkretnych stron, z których się korzystało. Ważne jest to zwłaszcza przy egzaminach maturalnych, gdyż jeśli na maturze w bibliografii napiszesz całą książkę, a przeczytałeś tylko jeden artykuł. egzaminator ma prawo odpytać Cię z całości treści książki.


Przeczytaj teraz:

Galeria

zdjęcie
zdjęcie

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 04.07.2012

Komentarze

przydatne

Ostatnio zmieniony: 2013-02-24 09:34:09