Jak napisać dobrą pracę semestralną?
Jeśli jesteś studentem, wiesz ile pracy trzeba włożyć nieraz w to, żeby swoimi wypocinami zadowolić wykładowcę. Czasami wydaje Ci się, że napisałeś dobrą pracę, przychodzi czas wyników, a tu... Oto kilka porad o tym, co robić, aby Twoja praca była dobra lub bardzo dobra.
- • Zaangażowanie
- • Trochę samozaparcia
- • Cierpliwość
- • Trochę sprytu
- • Trochę czasu
Po pierwsze - wygląd estetyczny. Jeśli piszesz pracę w MS Word, nie przesadzaj z wielkością czcionki. Ludzie często popełniają taki błąd, że aby osiągnąć określoną ilość stron (np. minimum 5) zwiększają rozmiar fontu. Przeważnie wykładowca podchodzi z przymrużeniem oka do tego typu pracy i od razu wie, że student nie poradził sobie z tematem.
Ważna jest interlinia w pracy - powinna wynosić o 3 pkt więcej niż jest użyta w rozmiarze czcionki. Przykładowo, jeżeli czcionka ma rozmiar 12, to interlinia powinna mieć 15.
Ważne jest to, by wyróżnić tytuł pracy. Ale nie należy też przesadzać - inna czcionka, większa max. o 5pkt. od tekstu podstawowego. W nagłówku możesz podać swoje imię lub nazwisko (lub w stopce, pod koniec pracy). Pamiętaj o wcięciu akapitowym (każdy nowy akapit to użycie enteru w pracy, nie oddzielamy enterem zdań w jednym akapicie).
Teraz jeśli chodzi o treść - po pierwsze znajdź dużo materiałów powiązanych z tematem. Im więcej tym lepiej. Nie musisz czytać całych książek, wystarczy, że chociaż przewertujesz kilka najważniejszych rozdziałów i zaznaczysz sobie przydatne zdania, by później móc je zacytować w swojej pracy.
Cytowanie ludzi starszych, mądrzejszych (chociaż nie zawsze), z wysokim stopniem naukowym zawsze przynosi dodatkowe punkty do Twojej pracy. Świadczy to o Twoim oczytaniu i znajomości tematu (o tym, że nic nie przeczytałeś konkretnego nie musi nikt wiedzieć) ;-)
Jednak praca ma być TWOJĄ pracą, a nie samymi cytacjami, dlatego wybierz sobie minimum trzy kwestie, na których skupisz się samodzielnie, zinterpretujesz, ocenisz itd. Możesz oczywiście użyć metody komparatystycznej (tj. porównawczej) porównując swoją opinię z opiniami ludzi, których pozwoliłeś sobie cytować.
Pamiętaj o przypisach. Jeśli cytujesz kogoś, ujmij to w cudzysłów i opatrz przypisem (w MS Word przypis to lewy Alt + D). O ortografii nie muszę wspominać, bo to rzecz oczywista. Stylistyka pracy zaś... cóż, nie każdy ma dar do tworzenia sensownych i logicznych zdań, ale postaraj się, by takie one właśnie były! Ludzie najczęściej wykładają się przy używaniu zdań imiesłowowych. Jeśli nie czujesz się pewnie, zmień to.
Na koniec dobrze jest zrobić bibliografię, tj. spis książek i podręczników z których korzystałeś. Czasami wystarczą same: autor, tytuł, miejsce i rok wydania. Ale czasami wymagane jest napisanie konkretnych stron, z których się korzystało. Ważne jest to zwłaszcza przy egzaminach maturalnych, gdyż jeśli na maturze w bibliografii napiszesz całą książkę, a przeczytałeś tylko jeden artykuł. egzaminator ma prawo odpytać Cię z całości treści książki.
• Przeczytaj teraz:
Galeria


Komentarze
Ostatnio zmieniony: 2013-02-24 09:34:09
Dodaj komentarz