Jak zresetować Anti-Pinch (zabezpieczenie szyby przed przycięciem dłoni lub szyi) w Toyota RAV4 II?
Systemy zabezpieczeń w samochodach pomagają użytkownikowi w codziennej eksploatacji samochodu. Jednak czasem awaria jakiegoś elementu i niepoprawna jego wymiana stwarza użytkownikowi nowe problemy wynikające z prawidłowej reakcji systemów bezpieczeństwa. Jednym z takich systemu jest funkcja cofnięcia szyby przy automatycznym zamykaniu na wypadek przycięcia czyjeś szyi lub ramienia. Funkcja pożyteczna, ale po wymianie szyby lub napędu szyby i nie dostosowaniu jej do nowej konfiguracji bardzo uciążliwa. Samochód nie jest w stanie zamknąć okna, traktuje ramę jako niespodziewany opór i notorycznie nie domyka szyby. Jak przeprowadzić resetowanie wyżej wymienionej funkcji w Toyota RAV4 3D II i podobnych?
- • Klucz 10.
- • Śrubokręt gwiazdkowy.
- • Śrubokręt torx 8.
- • Śrubokręt płaski.
- • Taśma samoprzylepna malarska lub przeźroczsta.
Rozbieramy boczek drzwi.
Funkcje automatycznego zamykania i otwierania szyby rozpoznajemy po obecności napisu AUTO na przyciskach sterowania szyb.
Wyjmujemy plastikowy nit w okolicy zawiasów.
Demontujemy dwa trójkąciki po stronie zamka i zawiasów w oknie, są zamontowane na zatrzaski.
Zdejmujemy zaślepkę uchwytu do zamykania, od dołu jest rowek na śrubokręt płaski. Zdejmujemy zaślepkę śruby w klamce.
Odkręcamy po kolei dostępne śruby pod zaślepką i zdejmujemy obudowę klamki wewnętrznej.
Zdejmujemy panel sterowania szyby. Zdejmujemy boczek drzwi zdejmując zatrzaski i podnosząc do góry w stronę szyby.
Demontujemy panel sterowania i odpinamy z wiązki.
Po zdjęciu boczku podłączamy panel sterowania na krótko do wiązki, tak żeby móc sterować wysokością opuszczenia szyby.
Demontujemy napęd szyby.
Usuwamy tymczasowo folię zabezpieczającą przed wodą w boczku.
Opuszczamy szybę, tak aby widoczne stały się mocowania szyby w otworach technologicznych. Odkręcamy szybę, dwie śruby M10 i unosimy do maksymalnej wysokości i tymczasowo mocujemy za pomocą trzech pasków taśmy samoprzylepnej. Szyba jest zabezpieczona. Odkręcamy mocowania napędu szyby i wyjmujemy całość układu przez otwór technologiczny.
Wymontowany napęd, czas na oddzielenie silnika.
Wymontowany napęd składa się z ramienia z zębatką i silnika ze sterownikiem. Połączone są za pomocą trzech wkrętów torx. Blokujemy ramię w ostatniej pozycji opuszczenia za pomocą drutu, taśmy lub krępowniczek. Odkręcamy silnik napędu trzy wkręty torx.
Odłączony silnik podłączamy tymczasowo do wtyczki czarnej do wiązki. Silnik jest gotowy do procedury resetu Anti-Pinch.
Procedura resetowania
Procedura resetowania polega na sterowaniu nieobciążonego szybą silnika napędu w pełnym zakresie obrotów.
Włączamy kluczyk zapłonu w pozycję IG II. Sterownik szyby powinien być roboczo zamontowany na wiązce.
Ciągniemy w górę przycisk UP/Auto na sterowniku szyby. Napęd wykonuje około 10 pełnych obrotów i sam się zatrzyma. Na wszelki wypadek warto czynność powtórzyć. Po kolejnym cyklu użycia przycisku w kierunku UP zapamiętana wcześniej pozycja Anti-Pich ulega skasowaniu i mamy ustawienie fabryczne.
Odłączamy silnik od wiązki, czarną wtyczkę i montujemy w podnośniku szyby.
Montujemy całość do stanu pierwotnego.
Napęd montujemy w drzwiach i montujemy z powrotem szybę. Po dokładnym zamontowaniu napędu możemy przystąpić do procedury uczenia sterownika właściwego położenia szyby w górnym położeniu.
Proces rozpoczynamy od opuszczenia szyby maksymalnie w dół. Przy użyciu przycisku w kierunku DOWN/AUTO opuszczamy szybę maksymalnie na dół, a następnie przy użyciu tego samego przycisku w kierunku UP/AUTO krótki impuls, podnosimy szybę maksymalnie do góry. Czynność powtarzamy. Od tego momentu krótkie przyciśnięcia przycisku w górę UP/AUTO powinno automatycznie podnieść szybę do góry i krótkie przyciśnięcie w dół opuścić do końca do dołu. W trybie automatycznym szyba powinna się domknąć do ramy drzwi i nie wykonywać cofnięcia. Natomiast funkcję Anti-Pinch możemy sprawdzić umieszczając rolkę papieru pomiędzy szybą a ramą. Szyba w trybie Auto powinna zamykać się, aż dotknie rolki, lekko ją ugiąć i cofnąć się o 5-7 cm w dół. Drzwi są znów bezpieczne. Ponowna próba zamknięcia szyby bez przeszkody powinna bez problemu zamknąć okno.
Dodaj komentarz