Jak wyregulować zawory w skuterze 4T?

Jeśli spod pokrywy zaworów Waszego jednośladu dochodzą niepokojące dźwięki, może to oznaczać wiele problemów. Jednym z tych, którym łatwo jest zaradzić jest regulacja luzu zaworowego.

  • zestaw kluczy
  • zestaw śrubokrętów
  • szczelinomierz
  • dokumentacja techniczna motocykla
1

Najpierw musimy rozmontować skuter na tyle, by w miarę wygodnie poruszać się w okolicach głowicy silnika. Warto zdemontować siedzenie oraz przedni panel obudowy siedzenia. Teraz przygotowujemy sobie klucz (rozmiaru najczęściej 8 lub 10) i odkręcamy śruby trzymające pokrywę zaworów. Zazwyczaj są to 4 śruby, do których najłatwiej dostać się kluczem rurkowym lub cienką nasadką. Warto też od razu odpiąć wężyk odpowietrzający.

2

Po zdjęciu pokrywy zaworów zobaczymy dźwigienki, krzywki zaworowe zaworów ssącego i wydechowego. Ten pierwszy znajduje się od strony gaźnika, drugi zaś od strony wydechu- układ dość logiczny, prawda? Zawory ustawia się szczelinomierzem, wkładając go w miejsce przedstawione na obrazku. Jednak zauważmy, że każdy obrót silnika powoduje otwieranie i zamykanie konkretnego zaworu. Skąd więc wiedzieć, w którym momencie należy dokonać pomiaru luzu zaworowego i ustawić właściwy jego zakres? Już służę pomocą...

3

Podchodzimy do skutera od strony wydechu (a bardziej koła magnesowego i iskrownika). Po zdjęciu obudowy magneta (dwie śrubki o rozmiarze 8) tudzież po zdjęciu zaślepki z góry obudowy, zauważymy pewien znaczący szczegół. Koło magnesowe od góry pokryte jest różnymi znakami. Nas interesuje znak T- Górne martwe położenie tłoka (nie jest to ani suw ssania ani wydechu). Jeśli przez dziurę, w miejsce której uprzednio wcześniej była zaślepka, zauważymy ów znak T (top end mark), oznacza to, że silnik znajduje się w momencie obrotu, który pozwala nam ustawić zawory. Jeśli nie, przy pomocy klucza nasadkowego 14 przekręcamy magnetem, a zarazem wałem i ustawiamy tłok oraz zawory w dogodnym dla nas położeniu.

4

Wkładamy szczelinomierz w poszczególne zawory by sprawdzić ich luz. Jeśli jest nieodpowiedni, odkręcamy kontrę na klucz 10, a płaskim śrubokrętem dokręcamy lub odkręcamy śrubę od góry. Cały czas trzymamy szczelinomierz w środku i dopiero gdy po dokręceniu śruby będzie on poruszał się dość ciasno w tej przestrzeni zawodowej, możemy uznać luz za odpowiedni. Jaki luz? W większości chińskich skuterów zwykło się ustawiać 0,05mm, jednak zawsze warto spojrzeć do dokumentacji technicznej i znać dokładną wartość. Jeśli jest to silnik pokroju 139FMB lub QMB, na pewno nie zaszkodzi tam luz w granicach 0.05-0.09mm. Zbyt duży luz oznacza klepanie zaworów i przewlekłą migrenę motocyklisty, zbyt mały wypalanie gniazd zaworów i konieczność ich wymiany.

Przeczytaj teraz:

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 24.09.2012

Komentarze