Jak wymienić olej w samochodzie?
Jak to mawiał mój nauczyciel fachu "bez szmaru nie pojedziesz"... Pomimo dziwnej składni zdania, zawiera ono bardzo ważną prawdę - olej w silniku pełni nadrzędną wręcz funkcję. Ma on jednak swoją żywotność i raz na jakiś czas wypada go wymienić na nowy.
- • zestaw kluczy
- • klucz do filtra oleju
- • pojemnik na stary olej
- • olej silnikowy wysokiej klasy
- • nowy filtr oleju
- • kanał warsztatowy
Po pierwsze warto dowiedzieć się jakim olejem zalany jest w tym momencie nasz silnik. Są trzy klasy olejów- syntetyczne (do nowych silników), półsyntetyczne (do silników przeciętnych) i mineralne (do silników starszych lub mocno już wysilonych). Nie można zmieniać nagle oleju z półsyntetyku na syntetyk, grozi to poważnymi uszkodzeniami silnika. To jednak nie wszystko, każdy olej ma swoją gęstość. Jest ona zapisana za pomocą kodu, np. 10W40. Dowiedzmy się więc jaki olej mamy w misce olejowej i przystępujemy do działania.
Najpierw runda po mieście, zagrzewamy silnik do temperatury roboczej i podjeżdżamy na kanał. Szykujemy sobie kanister na zużyty olej i podstawiamy pod miskę olejową. Na niej znajduje się dość duża śruba, po której odkręceniu popłynie rozgrzany olej. Nie powinniśmy się poparzyć, ale warto zachować wszelkie środki ostrożności. Wyjmijmy bagnet do sprawdzania poziomu oleju oraz odkręćmy korek wlewu, przyspieszy to znacznie przepływ gęstej cieczy. My w tym czasie przystępujemy do kolejnej czynności
Nieopodal miski olejowej możemy zlokalizować małą czarną puszkę - filtr oleju. Warto go zastąpić nowym przy każdej wymianie oleju. Po jego zlokalizowaniu zwróćmy uwagę, czy posiada on możliwość odkręcenia zwykłym kluczem oczkowym. Jeżeli nie, musimy uzbroić się w specjalny klucz do filtrów, składający się z łańcucha i dźwigni. Zakładamy go na filtr, skręcamy i pociągając za dźwignię, odkręcamy. Można to zrobić także awaryjnie, przebijając filtr długim śrubokrętem i odkręcając w ten sposób. Tego rozwiązania jednak zdecydowanie nie polecam.
Przy montażu nowego filtra, pamiętajmy aby posmarować uszczelkę cienką warstwą oleju silnikowego. Ułatwi to przyszły demontaż i ochroni uszczelkę przed szybką deformacją.
Zakręcamy śrubę spustową w misce olejowej i wlewamy świeży olej przez korek wlewu. Ile oleju? To zazwyczaj jest określone w specyfikacji technicznej konkretnego samochodu lub producent wybija przykładową wartość na pokrywie zaworów (obok wlewu oleju). Wlejmy dokładnie taką wartość! Mniejsza ilość grozi zatarciem silnika, większa uszkodzeniem uszczelniaczy silnika. Nie wlewajmy oleju do rozgrzanego silnika! Zakręcamy wlew, wkładamy bagnet i czekamy parę minut. Następnie sprawdzamy poziom, jeśli się zgadza... Możemy jechać na próbną jazdę. Po niej ponownie sprawdzamy poziom. Zawsze warto wozić ze sobą jednak przynajmniej 1litr oleju na dolewkę :) Pozdrawiam!
Uwagi i spostrzeżenia
- •Cały zabieg można przeprowadzić bez kanału, jednak wizja oleju rozlewającego się nam na twarz nie wygląda dośc sympatycznie :)
• Przeczytaj teraz:
Komentarze
Ostatnio zmieniony: 2012-10-22 01:34:04
Ostatnio zmieniony: 2012-10-21 22:03:56
Dodaj komentarz