Jak wymienić koło na zapasowe?
Zbliżamy się do naszego samochodu tuż po wyjściu z domu i chcemy wsiadać już do środka tymczasem uwagę naszą przykuwa fakt, iż w naszym kole nie ma powietrza. Co zrobić w takim przypadku dowiemy się w kolejnych krokach.
Zdjęcie kołpaków. Jeśli nasz samochód posiada metalowe felgi to prawdopodobnie są one osłonięte plastikowymi kołpakami. Aby je zdjąć wystarczy pociągnąć za ich wystającą część poza felgę po czym kołpak zejdzie z felgi. Należy uważać aby nie uszkodzić kołpaka poprzez nadmierne ciągnięcie – są to elementy plastikowe które łatwo połamać.
Poluzowanie śrub. Wchodzimy do samochodu, wrzucamy bieg oraz zaciągamy hamulec ręczny. Następnie kluczem znajdującym się naszym przyborniku samochodowym luzujemy śruby. Istotne jest to, aby nie odkręcać ich do końca. Wystarczy je odrobinę poluzować, aby łatwiej je było odkręcić później. Jeśli śruby trzymają dość mocno konieczne może być użycie nogi w celu „ruszenia” śruby.
Podnośnik. Aby wymienić koło musimy skorzystać z podnośnika – jest to podstawowe wyposażenie każdego auta i możemy je znaleźć razem z kołem zapasowym. Ustawiamy więc podnośnik na twardej powierzchni tuż pod metalową ramą auta. Istotne jest aby podnośnik stał prosto po podniesieniu i w miarę możliwości blisko koła które wymieniamy, co spowoduje zmniejszenie siły nacisku na podnośnik i rozłożenie jej na poszczególne koła. Następnie korzystając z mechanizmu podnośnika kręcimy odpowiednią rączką w którą wyposażony jest nasz mechanizm lub naciskamy na wystający drążek w celu uniesienia samochodu. Ważne jest aby podnosić samochód do czasu gdy koło nie znajdzie się na wysokości około 3-5 centymetrów nad ziemią.
Odkręcamy śruby. Korzystając z klucza którym luzowaliśmy śruby możemy teraz je odkręcić. Wykręcamy je całkowicie oraz zdejmujemy koło do wymiany.
Nakładamy koło zapasowe. Po umiejscowieniu go na mechanizmach samochodu wkręcamy śruby które wykręciliśmy w poprzednim kroku. Wkręcamy je do uzyskania znacznego oporu.
Obniżamy samochód. Po przykręceniu nowego koła obniżamy samochód z podnośnika za pomocą mechanizmu, którego użyliśmy aby go podnieść. Zazwyczaj pomaga kręcenie w odwrotną stronę lub pociągnięcie drążka do góry. Gdy samochód znajdzie się już na ziemi zabieramy podnośnik.
Czynności końcowe. Po postawieniu samochodu na ziemi korzystamy ponownie z klucza aby dokręcić śruby koła. Dociskamy klucz dość mocno, aby śruby były ciężkie do odkręcenia. Następnie zakładamy kołpak i mamy już wymienione koło.
Nie należy zapomnieć o schowaniu podnośnika i uszkodzonego koła oraz kluczy do samochodu. Z uszkodzonym kołem udajemy się do wulkanizatora który naprawi lub wymieni uszkodzone elementy.
Galeria

Komentarze
Ostatnio zmieniony: 2011-03-20 12:28:27
Ostatnio zmieniony: 2011-03-11 17:00:01
Jeżeli porada ma być cenna, to trzeba też dodać że śruby dokręcamy w kolejności "po przekątnej" (1-3-2-4, albo 1-3-5-2-4).
Jeżeli na tarczy jest kołek to koło zakładamy tak, aby wentyl był po jego przeciwnej stronie.
Dodaj komentarz