Jak szybko naprawić drobne uszkodzenie kierownicy poliuretanowej?
Samochód składa się z wielu elementów, które narażone są na uszkodzenia w codziennej eksploatacji. Jednym z tych elementów jest kierownica. Tańsze modele są wykonane z lakierowanej pianki poliuretanowej. W miarę czasu warstwa lakieru traci swoje właściwości i się wyciera. Pojawia się pianka i jej ubytki. Czy to się jeszcze da trwale naprawić?
- • Szpachla do skór sztucznych lub naturalnych
- • Farba do skór sztucznych
- • Lakier końcowy bezbarwny o stopniu matowości bliskim poprzedniej powierzchni
Od czego zacząć

Stopień uszkodzeń podlegających naprawie generalnie powinien być niewielki. Kierownica pęknięta z odwarstwioną pianką niestety może być naprawiona jedynie przez obszycie skórą. Niewielkie ubytki i zadrapania można jednak trwale zamaskować warstwą szpachli lub kremu do renowacji skóry. Proces rozpoczynamy od dokładnego oczyszczenia ubytku z wosków, brudu i tłuszczu. Stosujemy zmywacz do monitorów komputerowych, płyn do mycia szyb z alkoholem lub po porstu czysty alkohol techniczny. Koniecznie powinniśmy odczekać do pełnego wyparowania rozpuszczalnika z miejsca uszkodzenia w piance.
Etap I - Uzupełnienie ubytku

Głębokość ubytku powyżej 1 mm powoduje, że warto proces wykonać warstwami. Czas utwardzania każdej warstwy powinien wynosić 24 h. Grubość pojedynczej warstwy nie powinna przekraczać 0,3-0,5 mm. Proces polimeryzacji szpachli jest bardzo ważny i powolny, mamy wciąż czas na korekty powierzchni. Po wyschnięciu niestety następuje skurcz części warstwy i konieczne będzie naniesienie warstwy drugiej i często trzeciej. Na szczęście przyleganie warstwy starszej do nowej jest naprawdę dobre i stabilne.
Etap II - Lakierowanie kolorem

Po uzyskaniu równej powierzchni z powłoką kierownicy całość miejsca naprawy należy wygładzić papierkiem ściernym 400-600. Jeśli kolor szpachli nie odbiega od koloru kierownicy możemy pominąć proces malowania miejsca naprawy i przejść do zabezpieczenia lakierem bezbarwnym.
Jeśli nie, to należy zastosować farbę do skór sztucznych w odcieniu nieco jaśniejszym niż kolor kierownicy. Ostateczna warstwa lakieru wyrówna barwę miejsca naprawy.
Etap III - Wykończenie zabezpieczające

Po zakończeniu procesu barwienia należy nałożyć warstwę zabezpieczającą przed wycieraniem. Można zastosować lakier do skór, wosk do skór lub inne środki do zabezpieczania skóry lub tapicerki samochodowej. Najtrwalszy oczywiście będzie lakier, ale wtedy warto polakierować całość koła kierownicy.
• Przeczytaj teraz:
Galeria


Dodaj komentarz