Jak sprawdzić czy poprawnie działa układ chłodniczy silnika w samochodzie?

W gorące dni lata, stojąc w kolejnym korku warto jest co pewien czas zwracać uwagę na temperaturę płynu chłodniczego. Samochód który rozgrzewa się za bardzo może ulec uszkodzeniu czego w prosty sposób można uniknąć. Jeśli nasz samochód za bardzo się rozgrzewa warto jest poświęcić chwilę na sprawdzenie układu chłodniczego.

1

Gdy samochód jest zimny sprawdź poziom płynu chłodniczego. Wystarczy w tym celu otworzyć maskę samochodu oraz zlokalizować zbiornik płynu. Będzie to jeden z większych pojemników z cieczą w środku. Sprawdzamy czy ilość płynu znajduje się w okolicy pomiędzy minimum a maksimum (jeśli nasz zbiornik jest wyposażony w odpowiednie oznaczenia) lub czy poziom cieczy znajduje się w okolicy odstającego zgrzewu naczynia. Jeśli samochód pracuje wówczas trzeba go wyłączyć i odczekać chwilę. Ewentualnie chwilę po wyłączeniu silnika bardzo powoli otworzyć zbiornik – korek znajduje się pod wysokim ciśnieniem gorącego płynu. Należy tą czynność przeprowadzać bardzo wolno aby uniknąć poparzenia gorącym płynem pod ciśnieniem.

2

Należy sprawdzić działanie wentylatora chłodzącego. Aby tego dokonać wystarczy pozostawić samochód na biegu jałowym (luzie) uruchomiony przez pewien czas aż silnik się rozgrzeje. W zależności od samochodu gdy ciecz osiągnie 90-100 stopni Celsjusza wentylator powinien się samoczynnie uruchomić. Jeśli mimo to obserwujemy wzrost temperatury na czujniku temperatury płynu chłodniczego a wentylator nie uruchamia się, to koniecznie musimy wyłączyć silnik i sprawdzić tzw. czujnik temperatury płynu chłodniczego.

3

Aby sprawdzić skuteczność czujnika najlepiej udać się do warsztatu samochodowego, gdzie sprawdzą nam czujnik i ewentualnie zalecą wymianę na nowy. Jeśli posiadamy pewne zdolności do „grzebania” pod maską samochodu wówczas możemy sami sprawdzić stan czujnika za pomocą demontażu i zanurzenia go we wrzącej wodzie.

4

Sprawdzenie szczelności chłodnicy. Jeśli ilość płynu chłodniczego ubywa dość znacząco i musimy go uzupełniać w dość krótkim czasie warto jest sprawdzić szczelność chłodnicy i układu chłodzącego. W tym celu w suchy dzień, gdy auto pozostaje suche zlokalizować przewody gumowe łączące elementy zbiornika płynu chłodniczego, pompy płynu chłodniczego, chłodnicę oraz silnik. Każdy z przewodów powinien być owinięty metalową obejmą zaciśniętą wokół przewodu przy obu jego końcach. Należy sprawdzić czy wszystkie obejmy są na miejscach oraz czy układ nie przecieka w miejscach łączeń przewodów gumowych z elementami układu chłodzenia.

5

Jeśli mimo to nasz samochód nadmiernie się grzeje zalecam udanie się do serwisu samochodowego na kompletną diagnostykę układu chłodzącego. W przypadku przegrzania silnika nasze auto może ulec uszkodzeniu, dlatego istotne jest aby zwracać uwagę na temperaturę silnika oraz układu chłodzącego.

Przeczytaj teraz:

Galeria

zdjęcie

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 02.08.2009

Komentarze

Bardzo potrzebne informacje, szczególnie, gdy mamy starszy samochód.