Jak rozpoznać usterkę samochodu na podstawie koloru spalin?
Nic nie powie nam tyle o samochodzie... co kolor wydobywającego się z rury wydechowej dymu. Jest to jedna z prostszych metod na zaobserwowanie ewentualnej usterki układu paliwowego, uszczelnień silnika czy też powiadomi nas o braku kompresji.
- • Oko, dym, usterka
Biały dym.
Niby nic groźnego. W końcu zawsze wydobywa się w chłodniejsze dni z końcówki układu wydechowego - jest to para wodna. Gęsty, biały dym oznacza jednak poważne problemy, najczęściej związane z uszkodzoną uszczelką pod głowicą. Często towarzyszy temu ubytek płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym oraz nierówne obroty silnika. Co w takim przypadku? Jedynie wymiana zużytej części. W drastycznych i mało optymistycznych scenariuszach będzie to awaria silnika w postaci jego pęknięcia. Tego jednak nie życzę nikomu.
Niebieski dym.
Jest to sprawka oleju dostającego się do komory spalania. Jeżeli dym pojawia się przy zejściu z wysokich obrotów, najczęściej są to uszczelniacze zaworowe (rzecz raczej tania i w niektórych zakładach do wykonania bez ściągania głowicy). Kiedy kręcimy nasz samochód na wysokie obroty i towarzyszy temu chmura niebieskiego dymu, nie obejdzie się bez rozbiórki góry silnika. Oznacza to najczęściej wytarte pierścienie na tłokach, a temu towarzyszy konieczność szlifowania lub polerowania gładzi cylindra.
Czarny dym.
Jak mówi przysłowie "ma przejechane 10000000 km, musi dymić". Jest w tym ziarnko prawdy, diesle czasem po prostu tak mają. Szczególnie jeśli są obciążone, a my wyciskamy z nich siódme poty (niektórzy właściciele mercedesów/passatów wyciskają też ósme i dziewiąte). W przypadku auta eksploatowanego normalnie, czarny dym oznacza najczęściej zbyt dużą dawkę paliwa (pompa paliwa, rozkalibrowane dysze wtryskiwaczy).
Uwagi i spostrzeżenia
- •Dym prawdę Wam powie :)
• Przeczytaj teraz:
Komentarze
Ostatnio zmieniony: 2013-01-02 10:26:06
Ostatnio zmieniony: 2012-12-30 21:49:10
Dodaj komentarz