Jak prawidłowo zmieniać biegi, aby nie uszkodzić skrzyni biegów?

Samochód z manualną skrzynią biegów wymaga wiele od kierowcy. Istotne jest połączenie współpracy prędkości pojazdu, obrotów silnika, dokładnego sterowania sprzęgła i wyboru właściwego biegu. Do tej ostatniej funkcji służy dźwignia zmiany biegów zazwyczaj bardzo precyzyjna, która nie zawsze działa. Dlaczego czasem nie wchodzi bieg?

  • Ocena symptomów nieprawidłowego działania skrzyni.
  • Ocena poprawności pracy dźwigni.
1

Jak poprawnie wykonywać zmianę biegów?

Jak poprawnie wykonywać zmianę biegów? Drążek w położeniu 3 biegu.

Szczegóły budowy układu zmiany biegów opisałem w artykule "Jak działa skrzynia biegów?". Z zawartej w nim wiedzy wynika, że przełożenie pracy drążka jest ściśle powiązane z ustawieniem go w odpowiedniej pozycji. Wynikiem działania pokaźnego ruchu drążka pomiędzy np. biegiem 3 (zdjęcie nr 1) i 4 (zdjęcie nr 2), jest niewielka zmiana długości linek sterujących. Tak, więc powinniśmy pracować drążkiem skrzyni manualnej precyzyjnie, ustawiając możliwie dokładnie pozycje biegów i jednocześnie do końca włączać i wyłączać sprzęgło, żeby dodatkowo nie obciążać układu linek.


2

Czy szarpanie drążka może pomóc?

Czy szarpanie drążka może pomóc? Drążek w położeniu 4 biegu.

Podczas prób szarpania drążka przykładamy znaczną siłę na mechanizm drążka. Siła ta jednak nie jest przekładana bezpośrednio na ruch i energię pracy linek cięgien. Drążek oparty jest na układzie plastikowym i szeregu prowadnic i zapadek. Gwałtowne i nadmierne szarpanie może doprowadzić do szybkiego wytarcia mechanizmu, wygięcia elementów lub pęknięcia elementów składowych skomplikowanego mechanizmu.
Szarpanie i przekrzywianie drążka nie przyniesie znaczących zmian w i tak niewielkich ruchach końcówek linek. Niewłaściwy ruch dźwigni, w niektórych przypadkach może nawet doprowadzić do niespodziewanego włączenia biegu.


3

Co oznacza powtarzający się brak możliwości wrzucenia biegu?

Brak możliwości wrzucenia biegu może być spowodowany rozregulowaniem układu linek sterujących lub ich uszkodzeniem. Jeśli problemy ze zmianą biegów się nasilają można poprosić w warsztacie o regulację systemu.
Niestety układ dźwigni jest wykonany z elementów plastikowych i metalowych z czasem ulega zużyciu. Staje się nieprecyzyjny i mało powtarzalny w działaniu, co objawia się między innymi chaotycznymi ruchami drążka i tzw. wypadaniem biegu, czyli uszkodzeniem blokady pozycji położenia drążka biegu. Najgorszym zjawiskiem jest pęknięcie cięgna linki, które może trwale zablokować skrzynie biegów w ostatniej wybranej pozycji. Na szczęście jest to zjawisko rzadko spotykane. Jeśli jednak poprzez szarpanie i niewłaściwą obsługę uszkodzimy mechanizm zmiany biegów konieczne stanie się wymienienie całego zintegrowanego układu dźwigni i linek, co jest znaczącym kosztem i wymaga rozebrania znaczącej części pojazdu.


Przeczytaj teraz:

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 11.12.2013

Komentarze