Jak prawidłowo zmieniać biegi, aby nie uszkodzić skrzyni biegów?
Samochód z manualną skrzynią biegów wymaga wiele od kierowcy. Istotne jest połączenie współpracy prędkości pojazdu, obrotów silnika, dokładnego sterowania sprzęgła i wyboru właściwego biegu. Do tej ostatniej funkcji służy dźwignia zmiany biegów zazwyczaj bardzo precyzyjna, która nie zawsze działa. Dlaczego czasem nie wchodzi bieg?
- • Ocena symptomów nieprawidłowego działania skrzyni.
- • Ocena poprawności pracy dźwigni.
Jak poprawnie wykonywać zmianę biegów?

Szczegóły budowy układu zmiany biegów opisałem w artykule "Jak działa skrzynia biegów?". Z zawartej w nim wiedzy wynika, że przełożenie pracy drążka jest ściśle powiązane z ustawieniem go w odpowiedniej pozycji. Wynikiem działania pokaźnego ruchu drążka pomiędzy np. biegiem 3 (zdjęcie nr 1) i 4 (zdjęcie nr 2), jest niewielka zmiana długości linek sterujących. Tak, więc powinniśmy pracować drążkiem skrzyni manualnej precyzyjnie, ustawiając możliwie dokładnie pozycje biegów i jednocześnie do końca włączać i wyłączać sprzęgło, żeby dodatkowo nie obciążać układu linek.
Czy szarpanie drążka może pomóc?

Podczas prób szarpania drążka przykładamy znaczną siłę na mechanizm drążka. Siła ta jednak nie jest przekładana bezpośrednio na ruch i energię pracy linek cięgien. Drążek oparty jest na układzie plastikowym i szeregu prowadnic i zapadek. Gwałtowne i nadmierne szarpanie może doprowadzić do szybkiego wytarcia mechanizmu, wygięcia elementów lub pęknięcia elementów składowych skomplikowanego mechanizmu.
Szarpanie i przekrzywianie drążka nie przyniesie znaczących zmian w i tak niewielkich ruchach końcówek linek. Niewłaściwy ruch dźwigni, w niektórych przypadkach może nawet doprowadzić do niespodziewanego włączenia biegu.
Co oznacza powtarzający się brak możliwości wrzucenia biegu?
Brak możliwości wrzucenia biegu może być spowodowany rozregulowaniem układu linek sterujących lub ich uszkodzeniem. Jeśli problemy ze zmianą biegów się nasilają można poprosić w warsztacie o regulację systemu.
Niestety układ dźwigni jest wykonany z elementów plastikowych i metalowych z czasem ulega zużyciu. Staje się nieprecyzyjny i mało powtarzalny w działaniu, co objawia się między innymi chaotycznymi ruchami drążka i tzw. wypadaniem biegu, czyli uszkodzeniem blokady pozycji położenia drążka biegu. Najgorszym zjawiskiem jest pęknięcie cięgna linki, które może trwale zablokować skrzynie biegów w ostatniej wybranej pozycji. Na szczęście jest to zjawisko rzadko spotykane. Jeśli jednak poprzez szarpanie i niewłaściwą obsługę uszkodzimy mechanizm zmiany biegów konieczne stanie się wymienienie całego zintegrowanego układu dźwigni i linek, co jest znaczącym kosztem i wymaga rozebrania znaczącej części pojazdu.
Dodaj komentarz