Jak prawidłowo dobrać parametry alufelg, aby nie uszkodzić opon i samochodu?
Marzeniem wielu kierowców jest świetny samochód. Wiele uroku dodają ładne felgi aluminiowe. Producenci prześcigają się w kształtach i formach. Jak należy interpretować parametry alufelgi, żeby wybrać tą właściwą spełniającą wymagania przepisów i możliwości samochodu?
- • Pomiar lub odczyt parametrów felgi,
- • Katalogi producentów,
- • Książka techniczna zaleceń producenta samochodu.
Alufelga a samochód
Zalety kół z felgami aluminiowymi są ogromne. Alufelgi są dużo ładniejsze, lżejsze, mają eleganckie kształty i ciekawe wykończenie.
Są bardziej odporne na korozję i nie rdzewieją. Można założyć na nie szersze opony o niskim profilu.
Jednak jest to wszystko ograniczone przepisami i możliwościami technicznymi pojazdu.
Zamiana felgi stalowej i standardowych opon innymi kołami wymaga poprawnej interpretacji parametrów felg. Szczególnie zakup na odległość wymaga zastanowienia się czy zakupiona felga będzie pasować.
Rozstaw śrub mocujących koło

Większość felg posiada stały rozstaw śrub dedykowany do pewnej grupy pojazdów. Występują rozstawy 3 otworowe, 4 otworowe, 5 otworowe a nawet 6 otworowe i więcej. Proces doboru powinniśmy zacząć od informacji na temat rozmieszczenia śrub lub szpilek w posiadanym samochodzie. Na przykład w Toyocie Corolli E12 rozstaw śrub wynosić 4x 100 mm.
Występują również alufelgi z podwójnym systemem rozmieszczenia otworów przesuniętym o niewielki kąt na czole alufelgi. Mankamentem takiego rozwiązania jest konieczność pilnowania, żeby podczas wymiany czy naprawy kół obsługa nie pomyliła układu otworów. Założenie śrub w niewłaściwe otwory może trwale uszkodzić felgę. Różnica rozstawu 8 milimetrów widoczna będzie dopiero przy dokręcaniu śrub. Felga uniwersalna może być dostosowana na raz do układu śrub 4x100 i 4x108 mm.
Średnica i szerokość felgi

Od średnicy felgi zależy przyszła wysokość koła oraz rozmiar założonej opony.
Możemy w samochodzie dostosowanym do kół 14" założyć felgi 15" a nawet 16", ale ostateczny rozmiar koła uzyskamy kosztem obniżenia profilu opony. Przykładowo profil opony 65 zamieniamy profilem 50 w przypadku większej średnicy felgi. Wiąże się to niestety z możliwością uszkodzenia rantu felgi przy najechaniu na krawężnik oraz koniecznością dostosowania poziomu ciśnienia w oponie do wagi samochodu.
Szerokość felgi pozwala określić w jakich granicach powinna się zawierać szerokość opony. Producenci często podają szerokość felgi w calach 5,5, 6 lub 7 cali. W cytowanej Toyocie zalecane są felgi 5,5 cala. Szerokość felgi wpływa na kształt założonej opony, im bliższa zgodność wymiarów szerokości felgi i opony tym kształt skompletowanego koła jest bliższy walcowi.
Zbyt szerokie felgi i zbyt wąska opona powodują, że opona odsłania krawędź felgi czyniąc ją bezpośrednio narażoną na otarcia o krawężnik. Zbyt wąska felga i zbyt szeroka opona daje efekt kształtowi opony nadętego balonu.
Offset felgi

Bardzo istotnym parametrem felgi aluminiowej jest offset wyrażany w ET w milimetrach. Jest to odsunięcie czoła mocującego felgę do piasty względem osi symetrii felgi. W zależności od tej wielkości felga mniej lub bardziej wysunie się z nadkola. Przy feldze o zbyt małym offsecie może dojść do wystawania koła z oponą poza obrys błotnika i chlapania lub strzelania kamyczkami na inne pojazdy. Jest to bardzo nie mile widziane przez służby drogowe. Offset zbyt duży spowoduje schowanie się koła w nadkolu i tarcie opony przy zakrętach o nadkole lub o osłonę sprężyny amortyzatora, co może się skończyć uszkodzeniem opony.
Otwór centrujacy w feldze

Ostatnim parametrem alufelgi istotnym dla poprawnego montażu koła jest otwór centrujący. Wszyscy producenci stosują własne standardy. Toyota Corolla E12 ma na przykład otwór centrujący o średnicy 54 mm. Niedopasowanie otworu powoduje że koło opiera się i trzyma jedynie na śrubach mocujących, znacząco je obciążając na ścinanie. Może to spowodować odkształcenie się felgi lub zerwanie śrub mocujących.
Czas na zakupy

Uzbrojeni w specyfikację posiadanego samochodu możemy spróbować samodzielnie dobrać odpowiednie alufelgi. Lepiej jednak zamianę oprzeć o obliczenia autoryzowanego sprzedawcy tego asortymentu. Nieprawidłowe dobranie może się skończyć utratą wydanych pieniędzy lub awarią samochodu. Jeśli widzimy, że felgi nie pasują ratunkiem mogą być pierścienie redukcyjne i nakładki na błotniki, ale to temat na całkiem inny artykuł.
Dodaj komentarz