Jak naprawić ogrzewanie tylnej szyby?

Ogrzewanie tylnej szyby przestało ci działać? Zobacz jak sobie z tym poradzić.

  • Lakier elektroprzewodzący
  • Lutownica
  • Cyna (kalafonia)
  • Lupa
  • Miernik elektryczny uniwersalny lub omomierz
1

Jeśli ogrzewanie tylnej szyby przestało działać są dwie możliwości:
- zostały uszkodzone (przerwane) nitki ogrzewania tylnej szyby
- urwał się konektor (to taka blaszka przylutowana do szyby), na który nasuwa się zasuwkę od przewodu elektrycznego doprowadzającego prąd do nitek ogrzewania tylnej szyby.


2

Jeśli ogrzewanie tylnej szyby nie działa, a konektory nie są urwane najprawdopodobniej przerwane zostały nitki ogrzewania tylnej szyby. Możesz teraz użyć omomierza (miernika elektrycznego) w celu ustalenia, które
nitki ogrzewania tylnej szyby nie przewodzą prądu, czyli nie grzeją. Po ustaleniu, które nitki ogrzewania tylnej szyby są przerwane musisz się im bliżej przyjrzeć. Czasami przerwę nitki można zobaczyć gołym okiem, czasami jednak lepiej posłużyć się po prostu lupą. Teraz możesz użyć markera i na szybie obok nitki grzewczej zaznacz miejsce jej przerwania.


3
źródło: www.flickr.com autor Björn Abheiden źródło: www.flickr.com autor Björn Abheiden

Wszystkie miejsca, w których są przerwane nitki ogrzewania tylnej szyby odtłuść spirytusem lub acetonem. Po odtłuszczeniu wszystkich tych miejsc nanieś na wszystkie przerwane nitki lakier elektroprzewodzący. Lakier elektroprzewodzący można kupić w dobrych warsztatach szyb samochodowych lub w hurtowniach motoryzacyjnych. Głównym jego składnikiem jest srebro, dzięki temu złączone nitki odzyskują dobrą przewodność elektryczną i szyba zacznie ponownie grzać.


4

Jeśli urwany jest konektor ogrzewania tylnej szyby musisz go przylutować. Konektora nie wolno w żadnym razie przyklejać. Konektor ogrzewania tylnej szyby musi być połączony z resztą nitek grzewczych w sposób nie budzący zastrzeżeń od strony elektrycznej. Połączenie to musi wykazywać się bardzo dobrą przewodnością elektryczną. Wykonanie tego połączenia na kleju nie daje szans dobrego przewodzenia prądu. Szyba z przyklejonym konektorem może nawet grzać, ale rozkład ciepła na takiej szybie będzie nierównomierny. W konsekwencji może to doprowadzić do rozbicia się szyby, a w ekstremalnym przypadku nawet do eksplozji szyby. Próba przyklejania konektora na kleju jest zatem skrajną nieodpowiedzialnością.


5

Przylutowanie konektora wydaje się zadaniem prostym. Trzeba tylko podciągnąć przedłużacz elektryczny do samochodu, wpiąć lutownicę, potem cyna oraz kalafonia i okazuje się, że... konektora przylutować się nie da. Próba lutowania konektora wewnątrz samochodu kończy się fiaskiem, ponieważ rozgrzana lutownicą roztopiona cyna opada zgodnie z prawem powszechnego ciążenia w dół i w żaden sposób nie chce się "przykleić" do szyby. Niestety nie da się lutować "pod górę".


6

Jeśli mamy do czynienia z samochodem trzy-, pięciodrzwiowym, lub kombi powinniśmy zdemontować całą klapę tylną. Po zdemontowaniu klapę kładziemy na stole montażowym "do góry" nogami, tak aby roztopiona cyna opadała na szybę. W ten sposób nie powinieneś mieć najmniejszego problemu z przylutowaniem konektora. Pamiętaj jednak, że ogrzewanie tylnej szyby wykonane jest galwanicznie. Wszystkie paski i nitki ogrzewania tylnej szyby są niezwykle delikatne. Dlatego używaj lutownicy ostrożnie, nie doprowadzając pasków grzewczych do zbytniego przegrzania. Chodzi tu nie tylko o przegrzanie ze względu na temperaturę, ale również ze względu na czas. Przegrzanie może doprowadzić do odklejenia się pasków ogrzewania tylnej szyby i w konsekwencji do trwałego uszkodzenia szyby.


7

Jeśli demontaż szyby okaże się zbyt skomplikowany lub samochód jest w wersji czterodrzwiowej, czyli tzw. sedan, to musisz niestety zdemontować szybę. Gdy szyba jest montowana na uszczelce nie jest to duży problem, ale jeśli jest wklejana to musisz ją zdemontować poprzez jej wycięcie. Po zdemontowaniu szyby tylnej przylutuj konektor postępując podobnie jak w punkcie 6. Po przyklejeniu konektora zamontuj (wklej) szybę z powrotem do karoserii.


8

Jeśli żaden konektor ogrzewania tylnej szyby nie jest urwany, a ścieżki grzewcze nigdzie nie są przerwane sprawdź czy do szyby dochodzi prąd. Być może wymiana przepalonego bezpiecznika na nowy rozwiąże problem.


Przeczytaj teraz:

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 05.03.2011

Komentarze

Ciekawe

Ostatnio zmieniony: 2013-02-28 11:15:56

Interesujące:)

Ostatnio zmieniony: 2013-02-20 11:35:58

Cenne uwagi oby takich więcej

Ostatnio zmieniony: 2013-02-03 18:04:59

rewelacja

Ostatnio zmieniony: 2013-01-23 17:54:07

Rewelacja :) Zdecydowanie wolę czytać takie porady niż tysięcznego karpia w zalewie octowej :)

Ostatnio zmieniony: 2012-10-09 00:22:38

Porada godna uwagi.

Ostatnio zmieniony: 2012-07-12 07:06:17

Bardzo cenna porada.

Ostatnio zmieniony: 2011-09-20 21:58:10

O takim lakierze nie słyszałem. Warto wiedzieć.

Ostatnio zmieniony: 2011-03-08 01:07:33

Spróbuje w swoim aucie, bo zauważyłem, że nie wszystkie nitki grzeją.
Dobra porada, pozdrawiam.

Ostatnio zmieniony: 2011-03-07 11:23:09