Jak dorobić szybę samochodową?
Chcesz przerobić samochód dostawczy na busa i wstawić do niego szyby boczne? A może masz wybitą szybę w twoim aucie? Z tej porady dowiesz się jak można dorobić szybę do samochodu.

Niestety nie jest to porada jak dorobić czołową szybę samochodową. Niestety, ponieważ najczęściej pękającymi szybami w samochodzie są właśnie szyby czołowe. Czołowa szyba w samochodzie jest najczęściej szybą giętą, klejoną (laminowaną), składającą się z dwóch warstw szkła i specjalnej folii. Z tego powodu dorobienie zgodnie z przepisami takiej szyby jest na tyle trudne, że można przyjąć, iż jest to praktycznie niemożliwe. A już na pewno nie jest to przedsięwzięcie opłacalne. Jak sobie radzić w przypadku pęknięcia szyby czołowej przeczytasz tutaj:
http://www.zaradni.pl/porada/7145,jak_zdecydowac_naprawa_peknietej_szyby_samochodowej_czy_wymiana

Co zrobić jeśli rozbitą szybą jest szyba boczna?
Jeśli rozbita szyba nie jest szybą płaską też właściwie niewiele możemy zrobić. Mamy do wyboru albo kupić i zamontować nową szybę (ten wariant warto wybrać jeśli szyba z montażem nie jest zbyt droga) lub dorobić szybę ze szkła organicznego czyli z tzw. plexi. Dorobienie szyby ze szkła organicznego to umiarkowane koszty, ale jest to rozwiązanie raczej tymczasowe. Po kilku miesiącach szyba z plexi może popękać powierzchniowo, a także ulec znacznemu zmatowieniu. Na pewno warto dorobić szybę ze szkła organicznego w sytuacji kiedy szyba została wybita np. przez wandali, a w pobliżu „na szybko” taka szyba jest niedostępna lub na zamówienie tej szyby w serwisie trzeba czekać kilka lub kilkanaście dni. Takie rozwiązanie jest również korzystne w sytuacji gdy wybita szyba jest bardzo droga. Montując szybę z plexi mamy wtedy czas na to, aby poszukać takiej szyby używanej i w ten sposób ograniczyć koszty.

Jeśli szyba jest płaska to możemy ją dorobić, czyli po prostu wyprodukować. Szyby płaskie boczne występują w niektórych samochodach np. w mercedesie MB100 w części „ładunkowej”, w mercedesie 207, a także w innych mercedesach także ciężarowych. Występują często jako szyby w ścianach grodziowych busów i w wielu samochodach ciężarowych. Można je także spotkać jako szyby tylne w drzwiach wahadełkowych w niektórych pojazdach, a także jako szyby boczne drzwiowe w niektórych samochodach osobowych (zwłaszcza tych starszych).
Aby dorobić szybę płaską do samochodu musimy najpierw wykonać szablon z kartonu. Jako wzór do dorobienia szablonu może posłużyć zdemontowana szyba znajdująca się po przeciwnej stronie szyby rozbitej. Najczęściej jest ona takiego samego kształtu. Następnie z takim szablonem trzeba udać się do najbliższego szklarza, który wytnie nam z większej tafli odpowiedni kształt identyczny jak dostarczony szablon. U szklarza powinniśmy określić jaki kolor szyby potrzebujemy, a także grubość szkła, z którego ma być wykonana szyba.
Niestety tak dorobionej szyby nie możemy zamontować do żadnego pojazdu. Taka szyba nie jest bezpieczna ponieważ nie posiada odpowiedniej homologacji i nie jest zahartowana. ( w razie pęknięcia nie rozbije się w drobny mak tylko pękając będzie tworzyć duże ostre kawałki). Aby zahartować szybę musisz poszukać w twojej okolicy kogoś kto taką szybę ci zahartuje. Zobacz w internecie, może w twoim pobliżu jest huta szkła, która posiada własną hartownię. Jeśli nie to zapytaj szklarza. Często firmy z branży szklarskiej lub meblowej współpracują z hutami szkła lub hartowniami. Na pewno będzie można się z nimi dogadać.
Aby wszystko było w zgodzie z przepisami zahartowana szyba powinna dostać oznaczenie 43R. Jest to homologacja ogólnoeuropejska, która daje ci pewność, że szyba samochodowa jest szybą bezpieczną i można ją zamontować w samochodzie.
• Przeczytaj teraz:
Komentarze
Ostatnio zmieniony: 2013-02-03 12:47:54
Ostatnio zmieniony: 2012-09-08 00:14:50
Dodaj komentarz