Jak dbać o wariator, sprzęgło i pasek, czyli układ przeniesienia napędu w skuterze?

Jeśli skuter zaczyna zachowywać się dziwnie i nie jest w stanie uciągnąć nas pod przeciętnej wielkości górę... Trzeba przyjrzeć się silnikowi. Jeśli silnik wykazuje nominalną wręcz kompresję, winny jest układ przeniesienia napędu- wariator, sprzęgło lub pasek. Najczęściej jednak wszystko naraz.

  • zestaw kluczy
  • blokada wariatora i sprzęgła
  • benzyna ekstrakcyjna i szmata
1

Odkręcamy pokrywę sprzęgłową skutera przy pomocy klucza nasadkowego 8 (lub rurkowego). Jest to pokrywa z przysłowiową "kopką". Naszym oczom ukazuje się widok przedstawiający wariator i sprzęgło połączone ze sobą paskiem. Warto zachować uszczelkę, która fabrycznie powinna znajdować się pomiędzy pokrywą sprzęgła a karterem silnika. Wszystko tutaj czyścimy benzyną ekstrakcyjną oraz szmatką. Nie ma prawa bytu żaden pył oraz olej.

2
nierówno zużyte rolki wariatora nierówno zużyte rolki wariatora

Wariator
Składa się z dwóch talerzy oraz rolek. Te zaś odpowiadają za nasze przyspieszenie oraz v-max. Często zdarza się, że rolki wycierają się nierówno, co poza nieprzyjemnymi wibracjami przenosi się także na osiągi. Wariator blokujemy odpowiednią blokadą (odradzam klucze pneumatyczne) i przy pomocy zwykłego klucza odkręcamy nakrętkę o rozmiarze 14. Po ściągnięciu pierwszego talerza będziemy mieli dostęp do kosza wariatora z rolkami. Dlaczego odradzam klucz pneumatyczny? Z racji słabego gwintu na wale oraz możliwości skrzywienia go przy użyciu zbyt dużej siły. Nie warto oszczędzać na nowych rolkach, a renomowane marki pokroju stage6 to kwota porównywalna do średniej jakości melanżu piwnego.

3
spalone sprzęgło spalone sprzęgło

Sprzęgło
Także przed odkręceniem odpowiednio blokujemy. Po zdjęciu zauważymy, że zewnętrzny talerz (dzwon) to jedynie pierwszy element, pod którym znajduje się układ ze sprężyną, a na nim okładzina sprzęgła. Jeżeli jej warstwa jest bardzo cienka, warto wymienić kompletne sprzęgło. Dlaczego tak? Otóż często dochodzi do przegrzania także zewnętrznego talerza, więc jeśli tylko zaobserwujemy jakiekolwiek jego odbarwienia, polecam wymianę. Często także skuter nie jedzie dobrze zaraz po założeniu nowego sprzęgła. Dlaczego? W wyniku nieumiejętnej eksploatacji. Często okładzina i talerz przypalają się (wyślizgana, lekko zwęglona powierzchnia- dość łatwa do poznania)

4

Pasek
Nie ma tu wiele filozofii- jeśli zdjęliśmy już wariator i sprzęgło, pasek także mamy już luzem. Jego zakładanie to niestety walka siłowa :) Nie oszczędzajmy na pasku, pamiętając iż cały syf wewnątrz komory to właśnie resztki paska. Jest on narażony na ogromne wręcz tortury, dlatego nie oszczędzajmy na nim. Na każdym pasku jest informacja odnośnie rozmiarów i ilości zębów. Jeżeli poprzedni pękł lub jest nieczytelny, polecam zapoznać się z dokumentacją techniczną motocykla.

Przeczytaj teraz:

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 24.09.2012

Komentarze

Troszkę kiepsko wymierzyłem tą poradę- na okres zimowy :) Ale cóż... Mam nadzieję, że nie tylko ja w tym okresie serwisuję swoje sprzęty :)