Jak się mądrze kłócić?

Zwady w kontaktach międzyludzkich są nieuniknione. Wynikają one nie tylko z różnicy poglądów, czy celów, ale także odmiennych wartości i życiowych doświadczeń. Jak zatem kierować kłótnią, aby nie miała ona destruktywnej siły, lecz umacniała nasze relacje i pozwalała im przyjąć konstruktywną formę? Oto kilka prostych rad, o których warto zawsze pamiętać.

1

Przede wszystkim pamiętaj, że osobie, z którą się kłócisz, tak jak i Tobie, należy się szacunkiem, więc nigdy nie uciekaj się do obrażania swojego „przeciwnika” i nie wykrzykuj pod jego adresem epitetów, których sam/a nie chciałbyś/ chciałabyś usłyszeć. Rękoczyny także są NIEDOZWOLONE!

2
Źródło: http://www.sxc.hu/photo/1182631 Źródło: http://www.sxc.hu/photo/1182631

Ogranicz kłótnię tylko do bieżącego problemu. Nie wypominaj tego, co już wcześniej zostało wyjaśnione i rozstrzygnięte, nawet, jeżeli to nadal wywołuje w Tobie żal. Takie rozdrapywanie ran nie pomoże ani Tobie, ani tej drugiej osobie.

3

W miarę możliwości staraj się unikać podnoszenia głosu i nie pozwól na siebie krzyczeć. Takie wrzaski nie rozwiążą problemu, a jedynie sprawią, że kłótnia nabierze dużo większej mocy, niż wskazywałby na to problem.

4

Jeżeli nie jesteście w danym momencie opanować Waszych emocji, to pójdźcie się przejść, oczywiście każde w swoją stronę, tak, aby dać sobie czas na ochłonięcie i spojrzenie na problem z nieco innej perspektywy. Jak to mówią, co się odwlecze, to nie uciecze. Kłótnia zaczeka, a raz wypowiedzianych słów nie da się już cofnąć, pozostaną w pamięci na zawsze.

5

W przypadku zajścia nie komfortowej sytuacji przy świadkach, zaczekaj, aż zostaniesz sam na sam z osobą, z którą musisz przeprowadzić konfrontację. Pozwoli to na uniknięcie wtrącania się i dyskomfortu osób trzecich, a ponadto Wasze żale i pretensje zostaną między Wami.

6

Nie kłóć się przez sms, telefon, czy osoby trzecie. Graliście kiedyś w „głuchy telefon”? ta zabawa doskonale pokazuje, jak łatwo jest zniekształcić prawdę.

7

Jeżeli w trakcie kłótni zrozumiesz, że winny/a tego zajścia jesteś Ty, nie wstydź się przyznać do błędu. Pamiętaj, że prawdziwym błędem jest błąd popełnić i nie naprawić go.

8

Przepraszaj i dawaj się przepraszać. Niby to jest oczywiste, ale bardzo często przychodzi z wielkim trudem. Jednak jeżeli chcemy, aby nasze relacje były szczere, to kłótnie i szczere przeprosiny muszą iść ze sobą w parze!

9

Uwagi i spostrzeżenia

  • Taki model kłótni wydaje Ci się niemożliwy do przeprowadzenia? Nie prawda! Trenuj sam/a na sobie! Tak, sam/a na sobie. Na pewno masz do siebie o coś żale i pretensje, czemu postąpiłeś tak, a nie inaczej. Masz też chwile wzlotów, kiedy coś naprawdę Ci się udało. Oceniając samego siebie, przyznając do błędów i porażek, kłócisz się ze sobą i wybaczasz. Dzięki temu możesz sam/a sibie zaakceptować!

Przeczytaj teraz:

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 15.07.2012

Komentarze

Gdyby wszyscy ludzie na świecie opierali się podczas kłótni na twardych argumentach, to świat byłby lepszym miejscem :) Pozdrawiam.

bardzo lubie takie porady

Trafna porada, aż chce się ją przesłać dalej dla innych... Pozdrawiam.

Bardzo mądra porada. Niestety wiele osób nie potrafi zbyt mądrze się kłócić. Ważna jest umiejętność przyznania się do błędu oraz szacunek do drugiej osoby.
Pozdrawiam

Pkt 4 /według mnie/ najważniejszy. Warto pójść na długi spacer a kiedy emocje opadną zazwyczaj okazuje się że problem nie jest już taki wielki. I po takiej przechadzce nie chce nam się już kłócić i wrzeszczeć na siebie. Gorzej jeśli kłótnie zdarzają się np. w pracy - jak powiedzieć szefowi: przepraszam, wychodzę na godzinny spacer, jak wrócę to porozmawiamy.

Dziękuję za fotkę :)