Jak zrozumieć podstawowe zasady gry GemCraft chapter 0?
GemCraft to seria bardzo przyjemnych i rozbudowanych gier typu tower defence. Oprócz ciekawej rozgrywki, mają one również rozwijającą się fabułę, o której dowiadujemy się z pojawiających się czasem opisów. Jeśli chcemy grać w nie zgodnie z kolejnością fabuły, powinniśmy zacząć od prequela GemCraft chapter 0: Gem of Eternity, który opisuję w tej poradzie. Jest on bardziej rozbudowany niż część pierwsza (która powstała wcześniej) i ciekawszy.
- • Komputer z dostępem do internetu
Gra polega na tym, aby nie pozwolić kolejnym falom ("waves") potworów dojść do naszej wieży ("your wizard tower"), reprezentowanej na planszy przez pomarańczowy "domek".
Na screenie obok prezentuję najważniejsze elementy, które znajdują się w ekranie gry.
1. "Your wizard tower" - Twoja wieża, do której nie mogą dojść potwory
2. Kryjówka, z której wychodzą potwory
3. Wieża z gemem atakująca nadchodzące potwory (szerzej o tym później)
4. Kolejne zbliżające się fale ("waves") potworów, które będą nas atakować - w momencie, gdy prostokąt reprezentujący falę rozbije się o górny pasek, fala zacznie swój atak. Możemy to przyspieszyć, klikając na dany prostokąt, który natychmiast posunie się do góry i rozbije.
5. Te dwa małe trójkąciki służą do zmiany prędkości. Po kliknięciu na nie, wszystko zaczyna się dziać potrójnie prędzej.
6. Punkty, które zbieramy m.in. za zabijanie potworów.
7. Ilość potworów. Pierwsza liczba to ilość, która już jest na planszy, a druga, ta w nawiasie, reprezentuje potwory, które w ramach danej fali jeszcze wyjdą z kryjówki.
8. Nasza mana, potrzebna do podejmowania działań. Odnawia się ona samoczynnie wraz z upływem czasu, pewną jej ilość dostajemy też za zabijanie potworów.
9. Przyciski akcji, które możemy podjąć - opisane w następnym kroku.
10. Nasz ekwipunek - znajdują się tam gemy, które stworzyliśmy, póki ich nie wykorzystamy w jakiś sposób.
W czasie gry musimy podejmować różne działania, aby bronić się przed potworami. Są to (jak na screenie obok, od lewej, od góry):
"Gem bomb" - bomba, którą możemy rzucić między potwory, zadając im obrażenia. W tym celu wykorzystujemy jeden gem, którego już nie odzyskamy. Rzucenie bomby nie kosztuje nas żadnej many. Bombami możemy atakować potwory, niszczyć różne elementy na planszy i wzywać dodatkowe potwory, aby zyskać lepszy wynik (o tym w poradach, które napiszę wkrótce).
"Mana pool" - zwiększa maksymalną możliwą ilość many. Przydaje się bardziej na dalszych poziomach, nie na początku. Każde kolejne użycie jest nieco droższe. Aby poznać aktualny koszt, wystarczy najechać myszką na kwadrat odpowiadający tej akcji.
"Build tower" - budowanie wieży. Wieże są bardzo istotne w obronie przed potworami, jednak same w sobie nic nie znaczą. Do wież wkładamy gemy, które strzelają do potworów. Każda kolejna wieża jest droższa od poprzedniej.
"Create traps" - tworzenie pułapki. Pułapki, w przeciwieństwie do wież, stawiamy na drodze potworów. Do nich również wkładamy gemy. Zaletą pułapek jest to, że są na ogół tańsze od wież (ich koszt również rośnie w miarę ich tworzenia). Gemy wsadzone do pułapek zadają znacznie mniejsze obrażenia, a za to efekt związany z ich kolorem (o tym napiszę w kolejnych poradach) jest znacznie większy.
"Create gem" - tworzenie gemów. Po kliknięciu zobaczymy sześć konturów. Im wyższy gem, tym droższy i potężniejszy. Te, na które nie starczy nam many są przyciemnione. Po wybraniu odpowiedniego gemu, w naszym ekwipunku pojawia się on, w kolorze losowo wybranym spośród dostępnych na danym poziomie (widzimy je, najeżdżając w oknie mapy na daną planszę).
"Combine gem" - łączenie gemów. Koszt tej akcji jest stały przez całą planszę (możemy go obniżyć, wydając na to punkty czarów, zdobywane po uzbieraniu odpowiedniej ilości doświadczenia - o tym w kolejnych poradach). Po połączeniu dwóch gemów tego samego poziomu ("grade") - nie można łączyć gemów o różnych poziomach - otrzymujemy gem poziom wyższy, mający ten sam kolor (a jeśli gemy były różnokolorowe - oba kolory).
Po kliknięciu na potwora, zobaczymy jego statystyki.
Hit points - ilość obrażeń, które trzeba mu zadać, aby go zabić (obecna ilość/początkowa ilość) - porównaj z ilością, które zadaje konkretny gem, najeżdżając na niego
Armor level - poziom pancerza - im wyższy, tym mniej obrażeń otrzymuje potwór
Speed - prędkość - im wyższa, tym szybciej porusza się potwór
Cost XX mana to banish - XX to wartość many, którą musimy poświęcić na obronę, jeśli potwór dojdzie do naszej wieży. Jeśli nie będziemy mieli odpowiedniej ilości, przegramy planszę.
Są różne rodzaje fal potworów, które nas atakują. Znaczek u góry określa, z jakim rodzajem fali przyjdzie nam się zmierzyć. (Górny rząd, od lewej):
Bez znaczka - "normal" - zwykła fala
Trójkąt do góry nogami - "armored" - fala wolniejszych potworów o wysokim "armor level"
Strzałka w lewo - "runner" - znacznie słabsze i szybsze potwory
Trzy kwadraciki - "swarm" - duża ilość bardzo słabych potworów
Chmurka - "giant" - kilka (nie więcej niż 5) bardzo wolnych i bardzo silnych potworów.
Oznaczenie na dole mówi nam, skąd wyjdą potwory (szerzej o tym w następnym kroku).
Od lewej:
- tylko z głównej kryjówki potworów
- z głównej kryjówki potworów i mniejszych domków na planszy
- z głównej kryjówki potworów i bocznych ścieżek
- z głównej kryjówki potworów, mniejszych domków na planszy i bocznych ścieżek
Na screenie obok widać miejsca, z których mogą wyjść potwory (patrz poprzedni krok).
1. Główna kryjówka.
2. Mniejszy "domek" - można go zniszczyć bombami, wówczas potwory, które wyszłyby z niego, wyjdą z głównej kryjówki.
2. a.) Opis "domku", który pojawia się, gdy na niego najedziemy kursorem. Widzimy tam, ile obrażeń musimy zadać domkowi, aby został on zniszczony.
3. Boczne ścieżki - nie można ich nijak zniszczyć, ani zablokować.
Uwagi i spostrzeżenia
- •Odwiedź mój profil. Już wkrótce znajdziesz tam kolejne porady dotyczące gry GemCraft.
Dodaj komentarz