Jak grać w Mount&Blade na multiplayer tak by wygrywać?
Porada "Jak grać w Mount&Blade na multiplayer by wygrywać?" przeznaczona dla grających w Mount & Blade, którzy chcą polepszyć swoje umiejętności w grze Multiplayerowej. Gra kosztuje cztery dychy a ubaw po pachy ;-) Dla wszystkich miłośników średniowiecza i innych dużych dzieci ;-)
- • 40 zł na grę
Jeżeli zaczynasz swoją "karierę" na singlu, włącz w opcjach blokowanie zgodnie z ruchem myszy. Gra będzie trudniejsza, ale dzięki temu łatwiej poradzisz sobie z innymi graczami podczas rozrywki na zewnętrznych serwerach. Pamiętaj, że większość serwerów MB gra na właśnie takich zasadach.

Jeżeli jesteś nowym graczem, używaj zestawu tarcza + broń jednoręczna. Daje Ci to kilka przewag.
1) Blokowanie tarczą jest dużo łatwiejsze od blokowania bronią - blok zawsze się uda, nieważne czy ruszyłeś myszą w odpowiednim kierunku czy nie.
2) Broń jednoręczna jest szybsza od broni dwuręcznej ze względu na swą wagę. Jeżeli na twojej drodze stanie gracz z - przykładowo - ciężkim dwuręcznym toporem, istnieje szansa, że sobie z nim poradzisz zanim on weźmie zamach. Dużo zależy oczywiście od umiejętności, które są główną determinantą wyniku.
3) Jeżeli gdzieś w okolicy przeleci mniej lub bardziej zagubiony pocisk, istnieje szansa, że trafi w tarczę.
Po kilku razach Twoja tarcza może pęknąć ale zawsze możesz mieć zapasową w zanadrzu - o czym w kroku 13
Nawet najlepszy gracz nie zawsze może polegać na swoim refleksie i umiejętności zablokowania ciosu. Dlatego też warto robić uniki poprzez podchodzenie lub odchodzenie od przeciwnika. Takie doskoki i odskoki potrafią uratować tyłek ;-)
To trochę głupio wygląda jak wszyscy skaczą "jak jakieś wiedźminy po ścianach" ale jaki jest przy tym ubaw ;-)
Istnieje taktyka, która niemalże gwarantuje zwycięstwo nad nowicjuszem (z doświadczonym graczem są większe problemy). Mówię o zadaniu ciosu od frontu, obiegnięciu wroga z którejś strony i ataku z boku lub tyłu. Jeżeli Twój przeciwnik będzie próbował kontrować atak/blokować od strony przeciwnej niż go okrążasz, zwycięstwo masz w kieszeni. Dlaczego ta taktyka jest taka skuteczna? Ponieważ dezorientuje przeciwnika a zdezorientowany oponent jest praktycznie bezbronny. Stosując tę taktykę trzeba mimo wszystko uważać na jego kontrę - doświadczony gracz albo zada cios na oślep w nadziei, że trafi albo odskoczy od Ciebie.

Spin przy ciosie - jeżeli doszło do walki na broń białą, postaraj się obrócić w stronę przeciwnika podczas zadawania ciosu. Twój cios będzie szybszy o ten ułamek sekundy, który może zadecydować o dalszym przebiegu walki.
Kop - zbawienny dla właścicieli zweihanderów. Przeciwnikowi możesz przyłożyć z przysłowiowego glana naciskając klawisz E. Jest to niedoceniona możliwość, która może uratować życie.
Zostałeś zaatakowany przez przeciwnika z lżejszą bronią od Twojej i przygotowuje się on do zadania ciosu, podczas kiedy Ty nie zdążysz zrobić uniku? Naciśnij E i wybij przeciwnika z rytmu. Da Ci to 1-2 sekundy na ucieczkę, wyjęcie lżejszej broni lub wyprowadzenie ciosu.

Masz słabość do klas "zdystansowanych" i lubisz biegać z łukiem/kuszą? I tutaj można udzielić kilku rad, które dla niektórych będą oczywiste, choć może ktoś z nich skorzysta.
Stojąc na wszelkiego rodzaju wieżach lub innego rodzaju "gniazdach" pilnuj swoich pleców. Niektórzy są specjalistami od cichego podchodzenia i niepostrzeżonego wbijania kosy w plecy. Jeżeli celnie strzelasz z łuku, prędzej czy później znajdzie się jakiś frustrat, który będzie chciał Cię zdjąć.
Jeżeli masz kuszę, warto czas przeładowania poświęcić na odwrócenie się. Dzięki temu zobaczysz co jest za Tobą. Jeżeli masz pawęż/tarczę na plecach, ochraniasz się od kontrataku łuczników i kuszników gdyż będziesz zarabiać "hit on shieldback" zamiast headshotów. Obrócenie się (ruch myszą stojąc w miejscu) nie powoduje przerwania przeładowania kuszy.
Jako konny unikaj kilku rzeczy:
a) Pieszych z pikami/dzidami/spisami/rohatynami/gleviami/wszelką inną bronią drzewcową.
b) Tłoku jakiejkolwiek piechoty - jeżeli się wbijesz koniem w tłum to zobaczysz taką samą sytuację jak klin konnicy Nilfgaardu w ostatnim tomie Sagi o Wiedźminie.
c) Szarżowania pod górkę
d) Szarżowania na strzelców kiedy nie masz tarczy.
Dodatkowa umiejętność, która CZASEM może okazać się przydatna ale bez niej da się żyć. Możesz zmylić swojego przeciwnika poprzez serię symulowanych (udawanych) ataków i bloków. Naciśnij prawy guzik myszy i blokuj raz z lewej, raz z prawej, góra, dół, jak Ci się tam podoba. Istnieje szansa, że przeciwnik się nieco pogubi i również zacznie trzaskać podobne piruety. Możesz wykorzystać chwilę nieuwagi w wiadomym celu.
Nieco o serwerowej netykiecie:
Nie kamp
Nie bądź cham - w szerokim tego słowa znaczeniu.
Nie tłucz kumpli z drużyny. Tak zwany teamkilling jest karany banem.
Jeżeli jesteś początkującym graczem, unikaj broni dwuręcznych w bezpośrednim pojedynku. Wszelkiego rodzaju włócznie i zweihandery może i są potężne, ale ich użycie wymaga wprawy. Są tacy mistrzowie, którzy biegają bez zbroi, z zwykłym kijem - i wygrywają. Sam musisz znać swoje umiejętności.
Zainwestuj w solidną tarczę. Jeżeli tego nie zrobisz to pierwszy napotkany przeciwnik z toporem, pozbawi Cię obrony. Inną opcją jest posiadanie drugiej, zapasowej tarczy. Pamiętaj tylko, że im cięższy ekwipunek nosisz, tym jesteś wolniejszy.
Na początku nie inwestuj w broń, tylko w zbroję. Broń możesz podnieść w każdej chwili z ziemi w ramach dziedziczenia uzbrojenia po upadłym przeciwniku/sojuszniku. Ten sam numer ze zbroją nie wyjdzie. Dlatego też warto kupić za całą kasę początkową zbroję a potem udać się na łowy z darmowym uzbrojeniem, które otrzymujesz na starcie.
Darmowa tarcza? Weź 3. Dla siebie, dla siebie i dla siebie.
Na początku rundy otrzymujesz darmowy ekwipunek słabej jakości np. tarczę. Nikt nie zabrania by wziąć sobie 2 albo 3 na zapas. Pamiętaj jednak, że ekwipunek swoje waży a zbyt wielka waga przedmiotów, które nosisz przy sobie wpływa na tempo Twojego poruszania się i szybkość.
Jesteś bardzo doświadczonym graczem? Możesz zastawić pułapkę na jakiegoś kozaka. Jak?
Na początku rundy nie kupuj żadnego dobrego ekwipunku. Możesz być pewien, że każdy uzna Cię za łatwy frag. Dosyć szybko pojawi się wokół Ciebie kilku zapaleńców, którzy spróbują Cię zaczepić. Będą pewni, że wygrają. Jeżeli jesteś naprawdę doświadczony, to wyprowadzisz ich z błędu.
Ostatnio przeżyłem taką historię. Widzę jak biegnie przed siebie radosny "noobicjusz" bez zbroi, uzbrojony wyłącznie w pałkę. Gdy podszedłem to zaczął tą pałą tak szybko wywijać, że musiałem czekać na respawn do końca rundy.
Obserwuj otoczenie - jeżeli widzisz, że na ścieżce, którą idziesz powbijane są strzały/bełty, możesz spodziewać się pułapki. Z analogicznych przyczyn nie opłaca się grać bez głosu - gdyż wtedy nie usłyszysz kroków, biegnących koni i innych rzeczy, których usłyszenie pozwoli Ci wykonać unik.
Staraj się unikać lecących w Twoją stronę strzał i innych pocisków. Kiedy atakujesz np. zamek, biegnij zygzakiem. Jeżeli będziesz biec prosto przed siebie, możesz spodziewać się, że łucznicy wezmą Cię za łatwy cel.
Możesz użyć wroga....do obrony ;-) Łucznicy mają niefajny zwyczaj trzymania się za plecami piechoty. Jeżeli jesteś atakowany przez piechura, którego wspiera łucznik, staraj się byście wszyscy stali w linii prostej w taki sposób, by atakujący Cię piechur zasłaniał Cię przed łucznikiem.
Nie pozwól się otoczyć. Przyczyna wiadoma.
Na koniec kilka power-setów, które czasem stosuję:
Toporki do rzutu (by rzucić lub jako 1H) + Dwuręczny topór + dwie tarcze (jedna do użytku, druga zapasowa).
1H + Tarcza + 2 H + throwing.
2 H + Łuk + 2 kołczany
Łuk + 3 kołczany - tylko jeżeli potrafisz szybko biegać i stosujesz taktykę Hit&run.
Broń palna (jeżeli mod dopuszcza) + 3 paki amunicji. Niektóre bronie palne mają tryb alternatywny, w którym możesz użyć jej także do walki wręcz.
Uwagi i spostrzeżenia
- •Wybaczcie jakość obrazków, ale robiłem je osobiście a mój komputer ma już swoje lata ;-)
- •Pamiętaj, że Boty AI są niezbyt rozgarnięte. To, że w singlu wymiatasz, nie znaczy że na multi będziesz królować. Boty nie robią uników, zabiegów taktycznych itp. Pamiętaj o tym.
- •Jeżeli sterowanie postacią jest dla Ciebie problematyczne spróbuj pokombinować z klawiszologią i czułością myszy. Przejdź samouczek.
- •Im większa tarcza, tym lepiej chroni - ale jest cięższa i wolniejsza.
- •Mount & Blade jest tylko zabawą i traktuj to jako zabawę a nie sprawę życia i śmierci.
Dodaj komentarz