Jak znaleźć idealną nianię?

Co zrobić, gdy musimy wracać do pracy, a mamy malutkie dziecko? W grę wchodzi żłobek lub niania . Czasem jest tak, że nasze dziecko nie dostanie się do żłóbka przez co pozostaje nam tylko znalezienie niani. I tu zaczynają się schody...

1

Gdy rozpoczniemy poszukiwania niani warto przygotować sobie listę pytań, które chcielibyśmy zadać na rozmowie. Czy niania ma już doświadczenie w opiece nad dziećmi w podobnym wieku do naszego? Co zrobi, gdy np dziecko się zakrztusi? Jakie ma sposoby na niejadka oraz wiele podobnych.

2

Pamiętajmy, że nie każda niania, która ma referencje musi być dobra. Ustalmy także wiek kandydatki, który preferujemy. Wiele rodzin szuka niani w starszym wieku, która już odchowała własne dzieci i ma jako takie pojęcie o życiu. Ja jednak uważam, że najlepiej jest znaleźć młodą nianię, która będzie bawiła się z naszą pociechą, biegała z nią, malowała i nie będzie przy tym narzekać na ból pleców. Oczywiście zdania są podzielone. Młoda osoba także może posiadać doświadczenie i świetnie (czasem nawet lepiej niż starsza) radzić sobie z dzieckiem.

3

Na ogłoszenie w sprawie niani może odpowiedzieć setki kandydatek. Na początek najlepiej wybrać trzy lub cztery i zaprosić je na rozmowę.
W czasie naszego spotkania dużo dowiemy się o kandydatce między innymi poprzez naszą wnikliwą obserwację.
Wiadomo, że pierwsze wrażenie to wygląd, ale sposób zachowania się także dużo nam powie.
Rozmowa powinna polegać także na obustronnym zadawaniu pytań, czyli nie jest tak, że rodzice pytają, a opiekunka odpowiada, tylko ona sama także powinna interesować się dzieckiem, którym być może będzie się zajmowała.

4

Gdy zakończymy rozmowy z naszymi wybranymi kandydatkami i któraś wyda nam się odpowiednia, to zapraszamy ją na dzień próbny, podczas którego niania bawi się z z dzieckiem. W tym czasie rodzice są zazwyczaj w innym pokoju. Dopiero po kilku takich dniach opiekunka zostaje sama z dzieckiem na 2, 3 godzinki.

5

Odradzam zakładanie kamer. Wiem, że czasem ktoś sprawiający dobre wrażenie może okazać się okrutną osobą, a ciężko jest oddawać własne dziecko w ręce kogoś obcego. Sama jednak jestem opiekunką i wiem, że rodzice powinni obserwować swoje dziecko. Gdy płacze, wręcz boi się opiekunki, wtedy powinna zapalić nam się czerwona lampka, że coś jest nie tak. Owszem, zdarzało i mi się, że dziecko wręcz chciało żebym sobie poszła, bo chce być z mamą, ale gdy tylko mama wychodziła zapominało o tym i bawiło się ze mną, a potem dziecko nie chciało, żebym wychodziła.

Znalezienie odpowiedniej niani to nie lada wyzwanie, lecz nie jest to także rzecz nie do wykonania :)

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 25.11.2012

Komentarze

To trudny rodzaj opieki i bardzo odpowiedzialny. Najlepszymi opiekunkami są nasze babcie, czy mamy, a jak nie ma, to trzeba taką decyzję bardzo dobrze przemyśleć. Pozdrawiam.