Jak walczyć z wszawicą - kilka domowych sposobów

Wszawica głowy to choroba wywoływana przez wszy ludzkie bytujące na owłosionej skórze głowy i żywiące się krwią żywiciela. Największe nasilenie tej krepującej "przypadłości" występuje w okresie wakacji i początku roku szkolnego, głównie u dzieci przedszkolnych i młodzieży szkolnej. Dlaczego ? Bo to właśnie dzieci i młodzież mają skłonności do wymieniania się częściami garderoby w tym czapkami i innymi nakryciami głowy, szeptania na ucho a przy tym stykania się głowami a wszystko to sprzyja przechodzeniu wszy na nowego żywiciela. Wesz żyje 7-10 dni a każdego dnia składa ok. 10 jaj - gnid, z których po 7-10 dniach wykluwają się dorosłe pasożyty. Bez pożywienia /np. na pościeli/ wszy mogą przeżyć dwie doby, dlatego ważna jest higiena i odpowiednia dezynfekcja najbliższego otoczenia już po zakończonej kuracji. Zanim jednak sięgniemy po specyfiki z apteki warto wypróbować domowe sposoby na walkę z wszami.

  • ocet, nafta, denaturat,
1

Ocet, nafta, denaturat

Ocet, nafta, denaturat Wszy rozmnażają się bardzo szybko dlatego walkę z nimi należy podjąć jak najszybciej.

Octem nacieramy skórę głowy, zakładamy czepek, owijamy folią lub ręcznikiem a po ok. 45 min. myjemy włosy łagodnym szamponem. Podobnie stosujemy naftę lub denaturat ale zmywamy je nieco wcześniej - po 30 min.

2

Olejek z drzewa herbacianego

Olejek ten ma specyficzny silny zapach. Wcieramy go w skórę głowy i zostawiamy na 24 godziny. Po tym czasie głowę myjemy i ponownie wcieramy olejek herbaciany. Po kolejnych 24 godz. włosy i skórę głowy dokładnie myjemy i spłukujemy wodą z cytryną.

3

Mieszanka olejków zapachowych

50 ml oliwy z oliwek mieszamy z 25 kroplami olejku herbacianego, 25 kroplami olejku eukaliptusowego i 10 kroplami olejku anyżowego. Dokładnie wymieszaną miksturę wcieramy w skórę głowy i włosy. Zmywamy po godzinie tradycyjnym szamponem i płuczemy wodą z cytryną.

4

Papka czosnkowa

5 ząbków czosnku przeciskamy przez praskę i ucieramy z 2 łyżkami soku z cytryny /ilość soku z cytryny zależy od wielkości ząbków czosnku - powinniśmy otrzymać papkę o konsystencji gęstej śmietany/. Miksturę wcieramy w skórę głowy. Zmywamy po 40 min.

5

Napar z piołunu

Przygotowujemy mocny napar z piołunu - trzy torebki na 200 ml wody - wcieramy go w skórę głowy i pozostawiamy na 24 godz. a następnie myjemy włosy tradycyjnym szamponem.

6

Maseczka majonezowa

Maseczka majonezowa Wyczesywanie gnid ułatwi tradycyjny majonez.

Jeśli już pozbędziemy się wszy musimy jeszcze pozbyć się złożonych przez nie jaj- gnid. Możemy wyczesywać je specjalnym gęstym grzebieniem. Ułatwimy sobie zadanie wcierając w skórę głowy i włosy tradycyjny majonez i owijając głowę folią lub zakładając gumowy czepek. Po godzinie głowę myjemy - większość gnid w czasie mycia samoistnie spłucze się a pozostałe z łatwością wyczeszemy.

7

Płukanki octowe

Płukanki octowe Płukanka octowa nie tylko działa ochronnie ale również nadaje włosom blask.

Ochronnie /jeśli np. w przedszkolu panuje wszawica/ lub po zakończeniu kuracji odwszawiającej możemy zastosować płukankę z octu i wody w proporcjach 1:1. Płukanka ta sprawi również, że włosy nabiorą blasku.

8

Zasady higieny

Po zakończonej kuracji odwszawiającej musimy zachować szczególne środki higieniczne by pozbyć się wszystkich wesz i gnid nie tylko z włosów i skóry głowy. Pościel i ręczniki dezynfekujemy piorąc je w temp. 60 stopni C. Czapki, chusty na głowę, opaski itp, których nie możemy wyprać w tak wysokiej temperaturze wkładamy w foliowy worek i wrzucamy do zamrażalnika na 7-10 dni w temp. minus 15 stopni C - pasożyty nie lubią bardzo wysokich i bardzo niskich temperatur. Pamiętajmy również o maskotkach i przytulankach w których nadal mogą żyć wszy i gnidy.

Przeczytaj teraz:

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 06.08.2014

Komentarze