Jak pomóc dziecku się zaprzyjaźnić?

Nie wszyscy z Nas - dorosłych - z łatwością zdobywają znajomych i przyjaciół. Podobnie bywa z dziećmi. Jedne są duszami towarzystwa, innym z trudnością przychodzi znalezienie choć jednego kolegi do zabawy. Oto garść wskazówek dla Rodziców, którzy chcą pomóc swojemu dziecku znaleźć przyjaciela lub kompana zabaw.

  • chęć pomocy dziecku w zdobyciu kolegów
1

Przede wszystkim Rodzic musi wykazać się sprytem i taktem. Nie zapraszaj, w obecności swojego dziecka, dzieci z przedszkola do Waszego domu. Nie wiesz czy akurat nie trafisz na kogoś, kogo Twoje dziecko nie lubi. Poza tym chodzi Nam o dłogotrwałe efekty, a nie środek zastępczy jakim jest jednorazowe, wymuszone spotkanie.

2

Łatwiej zdobyć zainteresowanie kolegów dzieciom, które są pewne siebie (nie mylić z popisywaniem się:) i pogodne. Twoje dziecko nie ma żadnego obowiązku być wesołkiem, ale jeśli pytania otoczenia kwituje niewyraźnym odburknięciem i ciągle głośno wyraża swoje niezadowolenie, coś jest nie tak, więc zajmij się tym. Żadne dziecko nie zachowuje się w ten sposób bez przyczyny.

3

Jak budować pozytywnie rozumianą pewność siebie w dziecku? Metody są różne. Najważniejsze są relacje dziecka z Rodzicami. Powinny być oparte na właściwie pojętej rodzicielskiej miłości (dziecko kocha Rodziców zawsze i bezwarunkowo, ale nie umie jeszcze mądrze z tej miłości korzystać - stąd próby manipulacji dziecka w stosunku do Rodzica dla uzyskania własnych "niecnych" celów:), obustronnym szacunku i zaufaniu. Jak mądrze kochać swoje dziecko możesz przeczytać w mojej innej poradzie.

4

Dziecko nabiera pewności siebie gdy zna dobrze jakieś zagadnienie, o którym niewielu jego rówieśników słyszało. Wtedy ma szansę komuś zaimponować, zyskać w czyichś oczach. Trzeba jednak wytłumaczyć mu jak korzystać ze swojej wiedzy, aby nikogo nie urazić, np. wyśmiewając się z osób, które nie wiedzą co to jest ...? Jeśli nauczysz swoje dziecko wrażliwości na uczucia innych ludzi to dasz mu do ręki najcenniejsze narzędzie ku zdobywaniu sympatii kolegów i koleżanek z przedszkola, a w przyszłości z pracy:)

5

Pewność siebie dziecko może zbudować również poprzez sport. Musisz jednak ocenić jego predyspozycje, i zapytać go o zdanie. Przede wszystkim musisz nauczyć je cieszyć się z uprawiania sportu, nie tylko z wygrywania w nim.

6

Rozwijanie własnych hobby i zainteresowań. Czasem dzieci same wykazują jakieś tylko im przypisane zdolności. Obserwuj swoje dziecko a będziesz je znać.

7

Pozwól zaprosić swojemu dziecku najlepszą koleżankę z przedszkola do domu. Relacje dzieci bardzo się wtedy pogłębiają.

8

Z okazji urodzin swojego dziecka możesz kupić dla niego paczkę paluszków lub dwie paczki żelków żeby mogło poczęstować dzieci w przedszkolu. Czasem dzieciaki potrzebują pretekstu do rozmowy i zabawy, bo zwyczajnie się wstydzą. Raczej zrezygnuj z kupowania czekolady, kruchych ciastek - panie w przedszkolu nie będą Ci wdzięczne, a może się okazać, że niektórzy Rodzice również.

9

Uwagi i spostrzeżenia

  • Budowanie w dziecku pewności siebie i wrażliwości na potrzeby innych to DŁUGI proces!!! Bądź cierpliwy!

Przeczytaj teraz:

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 15.08.2012

Komentarze