Jak nauczyć dziecko postępować z pieniędzmi?

W większości przypadków dziecko nie wie, co to jest pieniądz. Nie zna też wartości pieniądza. Zanim pozna tajniki ekonomiczne minie trochę czasu. Od najmłodszych lat musisz tłumaczyć dziecku, że pieniądz ma swoją wartość, a dziecko musi nauczyć się dysponować pieniędzmi.

  • skarbonka, lista zakupów, silna wola
1

Sklepy z zabawkami

Dla rodzica, to spory problem, gdy dziecko zobaczy ciekawą zabawkę na wystawie sklepowej. Jako rodzic musisz wykazać cierpliwość, ale nie możesz dać się wyprowadzić z równowagi. Dziecko będzie szantażować emocjonalnie, tupać nogami i wpadnie w histerię. Jak mu wytłumaczyć, że nie może w ten sposób zachowywać się? Takie metody szantażu nie mogą być wykorzystywane przez dziecko.

2

Pieniążek okrągły i papierowy ma swoją wartość

Maluchowi pokaż pieniądz niech oswoi się i nauczy, co to jest wartość pieniądza. Wtajemniczaj swoje dziecko do tego, co ile kosztuje. W ten sposób nauczy się rozróżniać przedmioty i ich wartość. Kilka razy poćwicz z dzieckiem, co dziecko chciałoby sobie kupić. Kolejny raz staraj się już, aby dziecko samo mogło kupić sobie, to co zostało uzgodnione wcześniej z Tobą. Im bardziej malec będzie samodzielny, tym szybciej nauczy się, że nie wszystko może mieć na każde zawołanie.

3

Na zakupach z dzieckiem

Staraj się wytłumaczyć dziecku, że nie może w danym momencie mieć zabawki, którą zobaczył w sklepie. Kiedy dziecko będzie próbowało wymusić na Tobie zakup i będzie zachowywać się niegrzecznie, zostaw go samego przed sklepem i oddal się na bezpieczną odległość. Twoja reakcja zaskoczy dziecko i zapomni o zabawce. Zobaczy też, że nie tolerujesz szantażu. Szybko zakoduje sobie w głowie ten fakt, że nic takim zachowaniem nie osiągnie.

4

Podstawowy błąd wychowawczy rodziców

Nie ulegaj dziecku tylko, dlatego, że coś chce. Nie daj się szantażować. Nie szkodzi, że dziecko będzie płakać. Dla niego sytuacja też będzie nauczką na przyszłość. Kiedy wiesz, że nie możesz kupić dziecku zabawki, to unikaj przechodzenia koło sklepu z zabawkami. Jeżeli nie ma innego wyjścia, musisz być silny psychicznie i nie dać się złamać. Wystarczy tylko jeden raz wyłamać się ze swojej, silnej woli, a dziecko zrobi z Tobą, co będzie chciało. Ty musisz mieć kontrolę nad dzieckiem a nie odwrotnie.

5

Zaskórniaki, kieszonkowe dla dziecka

Kiedy Twoja pociecha już wie, co to jest pieniądz i zna jego wartość, ustal wysokość kieszonkowego, które dziecko będzie dostawać regularnie. Kieszonkowe nauczy dziecko gospodarności pieniądzem. Sam będzie dokonywać wyboru, co w danej chwili chce kupić. Będzie sobie wyznaczał ilość pieniędzy, jakie może przeznaczyć na swoje wydatki. Taka metoda pozwoli na samodzielność dziecka i nauczy szacunku do pieniędzy. Kwota kieszonkowego powinna być ograniczona, aby dziecko wiedziało, że musi trochę poczekać i uzbierać określoną kwotę, aby kupić to, co sobie upatrzył.

6

Przechowywanie kieszonkowego w skarbonce

Naucz swoje dziecko systematyczności a będzie zadowolone z uzbieranych pieniędzy. Skarbonka jest potrzebna, aby dziecko mogło regularnie wrzucać i zbierać dla siebie pieniążki. Sam fakt otworzenia jest bardzo ekscytujący dla dziecka, bo może policzyć, czy ma już wystarczającą sumę pieniędzy na kupienie swojej zabawki. Za każdym razem pokazuj różnicę w uzbieranych pieniążkach i co może za to już kupić.

7

Skarbonka, jako określony cel

Skarbonka może też nauczyć dziecko realizacji określonych celów. Wyznacz je razem z dzieckiem i pokaż, jak musi długo zbierać, by to osiągnąć. Pokaż też inne możliwości oszczędzania. Na przykład, kiedy dziecko dostaje pieniądze przy różnych okazjach. Małe kwoty mogą zamienić się na większe, a tym samym dziecko może kupić już przedmiot bardziej zaawansowany. Tą metodą uczy się cierpliwości i systematyczności, jak osiągać swój, wymarzony cel.

8

Dalsza motywacja dziecka

Na zachętę dziecka do oszczędzania, możesz go motywować dodatkową nagrodą. Jeżeli dziecko wywiąże się z celu i uzbiera pieniądze, Ty możesz cześć kasy podarować. Będzie to motywacja dla dziecka oraz informacja, że warto być słownym i systematycznym.

9

Pieniądze za naukę

Tu zdania są podzielone pomiędzy dorosłymi. Jedni uważają i tak robią, dając pieniądze za dobre oceny. W ten sposób wyróżniają dziecko. Nie mogąc poświecić więcej czasu swoim dzieciom, rodzice próbują rekompensować to pieniędzmi. Metoda ta przynosi odwrotne skutki, ponieważ dziecko nie uczy się dla siebie tylko dla pieniędzy. Drugi przypadek, to brak czasu rodziców zastępowany jest drogimi prezentami i dużą sumą pieniędzy. Metoda ta również jest nieskuteczna, a wręcz wyrządza krzywdę dziecku, gdyż nie szanuje pieniędzy i może wpaść w nieodpowiednie towarzystwo. Dlatego pieniądze za naukę nie są dobrym pomysłem. Dziecko ma się uczyć dla siebie a nie dla pieniędzy.

10

Zakupy wspólnie z dzieckiem

Kiedy wybierasz się do sklepu z dzieckiem, zrób sobie listę swoich zakupów, tylko z rzeczami, które są naprawdę potrzebne. Nie kupuj niczego spontanicznie, bo właśnie dziecko tylko czeka na to, że wrzuci Tobie coś do koszyka, a Ty zorientujesz się dopiero, jak zapłacisz przy kasie. Dziecku wytłumacz, że możesz tylko kupić to, co masz napisane na liście.

11

Stosuj porównania, tłumacząc coś dziecku

Stosuj porównania, tłumacząc coś dziecku http://www.flickr.com/photos/59937401@N07/5857692626

Jak powiesz dziecku, że zapłaciłeś 100 zł, to nie będzie wiedziało, jaka to jest wartość. Jednak, jak dziecku powiesz, co może kupić za tą kwotę albo ile, innych rzeczy, to już bardziej taki opis przemówi do wyobraźni malucha.

Przeczytaj teraz:

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 20.07.2013

Komentarze