Z jakimi chorobami storczyków możemy mieć do czynienia podczas uprawy?

Storczyki to niezwykle popularne rośliny ozdobne, które uprawiamy w swoich domach, ale i niepozbawione podatności na choroby. Bardzo często wystąpienie problemu ze storczykiem wiąże się z naszą nieprawidłową uprawą. Wobec tego warto dowiedzieć się jakie warunki będą najlepsze dla naszego storczyka oraz co robić a czego nie robić, aby żył z nami zdrowo nawet przez całe życie!

1

Storczyk bez chorób to szczęśliwy storczyk

Na samym początku warto zwrócić uwagę na to, dlaczego w ogóle warto wystrzegać się jakichkolwiek chorób storczyków. Otóż jeśli tylko będziemy traktować naszą roślinę z szacunkiem, na jaki zasługuje, to będziemy mogli cieszyć się jej pięknymi kwiatami. Zadbany storczyk, któremu jest dobrze, kwitnie bardzo często. Zdarza się, że nasza roślinka ciągle jest w stanie kwitnienia. Gdy więc spadają jedne kwiatki, to drugie zakwitają. W dodatku, jeśli zadbamy o to, aby nasza roślinka nie była narażona na żadne choroby storczyków, to istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że będzie nam ona towarzyszyła przez bardzo długi czas. Ciekawostką jest, że storczyki potrafią żyć nawet 100 lat, a więc przeżyć swoich właścicieli.

2

W jaki sposób wystrzegać się chorób storczyków?

Aby uniknąć większości chorób storczyków, należy odpowiednio zadbać o swoje roślinki. Oznacza to, że nie powinniśmy naszych orchidei zbyt intensywnie nawadniać. Nie powinny one stać w wodzie dłużej niż to konieczne, bo bardzo prawdopodobne, że w korzeniach pojawi się pleśń, a następnie choroba storczyka np. zgnilizna liści. Nie powinniśmy także przesuszać storczyków zbyt mocno ani nie wystawiać go na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Poparzenia słoneczne storczyka często są mylone z chorobą. Wystarczy w takim wypadku przenieść orchidee w inne, bardziej zacienione miejsce i odciąć poparzone liscie, gdy uschną.

3

Choroby storczyków – jakie występują najczęściej?

Jednymi z najczęściej występujących chorób, które dotykają orchidee, są te wywołane przez bakterie. Do zarażenia może dojść w wyniku naszej nieuwagi i złej pielęgnacji – w tym wypadku akurat nadmiernego nawadniania. Przez ten błąd nasz storczyk może zarazić się wspomnianą już powyżej mokrą zgnilizną. Wilgoć może również wywołać bakteryjną chorobę storczyka o nazwie Erwina cypripedii lub bakteryjna brązowa plamistość.

Kolejnym rodzajem chorób, które bardzo często dotykają storczyki, są infekcje grzybowe. One również wielokrotnie stanowią wynik naszej nieprawidłowej pielęgnacji. Jest ona związana najczęściej z nadmierną wilgocią. W jej wyniku rozwinąć może się jedna z najpopularniejszych grzybowych chorób storczyków – szara pleśń storczyków. Objawia się ona występowaniem szarych przebarwień na płatkach kwiatów, a następnie wystąpieniem pleśni. Części roślin objęte pleśnią powinny zostać jak najszybciej usunięte, aby zapobiec całkowitemu zachorowaniu rośliny oraz przeniesieniu się infekcji na inne kwiaty. Inną chorobą storczyka, która wynika z nieodpowiedniej pielęgnacji, jest zgorzel zgnilakowa storczyków. Tutaj również największe znaczenie ma utrzymywanie rośliny w wilgotnych warunkach. Choroba ta objawia się marszczeniem i jaśnieniem liści.

4

Choroby storczyków - jak leczyć?

Na choroby występujące u naszych orchidei powinniśmy reagować tak szybko, jak to możliwe. Oprócz tego, że powinniśmy oddzielić zakażoną roślinę od innych, powinniśmy podjąć także próby jej leczenia. W wielu przypadkach naszego storczyka da się odratować i nie ma powodu, aby wyrzucać go na śmietnik. Możemy zastosować:

naturalne (domowe) sposoby na choroby storczyków,
chemiczne preparaty na choroby orchidei.

Te pierwsze często składają się ze składników takich jak czosnek, chrzan, cebula, skrzyp czy pokrzywa. Najpierw tworzymy z nich napary, a następnie spryskujemy zajęte chorobą storczyki.  Ogromną zaletą stosowania właśnie takiej formy leczenia roślin jest fakt, że jest ona bezpieczna zarówno dla nas, jak i dla środowiska i naszej rośliny. W niektórych przypadkach jednak wskazane jest sięgnięcie po bardziej agresywne środki ochrony roślin. Najlepiej jednak jeśli zdecydujemy się na nie dopiero po wcześniejszym wypróbowaniu wszystkich możliwych sposobów naturalnych. 

Artykuł powstał we współpracy z hemp.pl

źródła zdjęć: Ap

  1. Wojtek Budnicki

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 29.04.2021

Komentarze