Jak uratować przelane rośliny doniczkowe

Staranna pielęgnacja roślin doniczkowych to podstawa, jeśli zależy nam na ich ładnym wyglądzie i dobrej kondycji. Wpłynie to bezpośrednio na jakość naszego życia oraz estetykę pomieszczeń, w których znajdują się takie rośliny. Warto pamiętać również o tym, że każda z nich może potrzebować innej pielęgnacji.

1

Dlaczego nie powinno się przelewać roślin doniczkowych?

Przelanie roślin domowych to jeden z najczęstszych błędów, które popełniają domownicy w trakcie pielęgnacji kwiatów. Wiele osób stara się podlewać kwiaty bardzo często, choć wcale tego nie potrzebują. W efekcie mają w doniczce bardzo dużą wilgoć, która negatywnie wpłynie na ich kondycję. Poprzez pozostawioną wodę, roślinie dużo trudniej jest pobierać tlen i po prostu zaczyna się dusić. Można poznać to po tym, że kwiaty i liście roślinny więdną, a ziemia w doniczce wciąż jest mokra. Wówczas należy zadać sobie pytanie, czy nie doszło do przelania rośliny doniczkowej i jak można sobie z tym poradzić?

2

Jak ratować przelane rośliny doniczkowe?

Popełnianie błędów jest rzeczą ludzką, dlatego przelanie rośliny doniczkowej może zdarzyć się wielu z nas. Wówczas kluczem będzie odpowiednia reakcja. Gdy tylko zauważymy, że coś jest nie tak i mogło dojść do przelania rośliny doniczkowej, powinniśmy zareagować. Należy wyjąć roślinę z podłoża, usunąć ziemię i następnie letnią wodą opłukać korzenie rośliny doniczkowej. Kolejnym krokiem będzie usunięcie wszystkich martwych elementów rośliny, również z korzeni. Jeżeli choć część z nich została zdrowa, to istnieją spore szanse na to, że przy prawidłowej pielęgnacji uda nam się ją uratować. Poszkodowaną roślinę przesadzamy do nowej doniczki z nowym podłożem, które jest lekko wilgotne. W niektórych przypadkach można spróbować ratować również rośliny, które straciły wszystkie korzenie. Wówczas do ziemi wkłada się ich części nadziemne. Należą do nich między innymi hoje i fiołki afrykańskie.

3

Jak unikać przelania roślin?

Oczywiście najskuteczniejszą metodą pielęgnacji roślin, jest unikanie ich przelewania. Wówczas nie będziemy musieli ich ratować. Jak o to zadbać? Przede wszystkim ziemia w doniczkach roślin nie powinna być mokra. Po podlewaniu w podstawce również nie powinna zalegać woda. Jeżeli to zauważymy, to znaczy, że zbyt obficie podlewamy nasze rośliny doniczkowe, co może być dla nich sporym zagrożeniem. Oczywiście są rośliny, które pochodzą z wilgotnych terenów i lubią dużo wody, jednak większość z nich za tym nie przepada. Jeżeli macie jakieś wątpliwości, to warto spytać w kwiaciarni, jak optymalnie pielęgnować daną roślinę. Pomocy możecie szukać również w sieci.

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 11.08.2021

Komentarze