Jak dbać o trawnik? Podstawowe wskazówki

Idealnie równy, jednolity i efektowny trawnik jest marzeniem niejednego właściciela ogrodu. Jednak mnogość czynności koniecznych do utrzymania go w nienagannym stanie może przyprawiać o zawrót głowy. Poznaj podstawowe tajniki pielęgnacji trawników, a już nigdy nie będziesz zastanawiał się, czy trawa u sąsiada nie jest przypadkiem bardziej zielona.

1

Podlewanie trawnika

Podlewanie trawnika

Utrzymanie odpowiedniej wilgotności podłoża jest jedynym z najważniejszych warunków pomyślnego założenia trawnika, a także podstawą jego pielęgnacji w kolejnych latach. Nowo powstałe trawniki należy podlewać minimum raz dziennie, pamiętając, by robić to w bardzo delikatny sposób – zbyt mocny strumień wody może wypłukać nasiona z gleby. Najlepiej sprawdzi się tutaj podlewanie ręczne, z użyciem specjalnej końcówki do węża ogrodowego, tworzącej drobne, rozproszone kropelki wody.

W sezonie, trwającym zwykle od marca do października, trawniki podlewamy co 2-3 dni. Codzienne, delikatne nawadnianie może niekorzystnie wpływać na kondycję trawnika, powodując powstawanie zbyt płytkiego systemu korzeniowego roślin. Trawnik należy podlewać obficie, lecz powoli, aby nie tworzyły się na nim kałuże. By uniknąć nadmiernego odparowywania wody pod wpływem wysokiej temperatury, najlepiej robić to wcześnie rano bądź dopiero wieczorem.

2

Nawożenie

Ważnym etapem prawidłowej pielęgnacji trawnika jest systematyczne dostarczanie mu składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego wzrostu, zawartych w nawozach mineralnych. Wspomagają one wzrost i rozkrzewianie roślin, a dodatkowo zmniejszają ryzyko pojawienia się chwastów. Nawożenie najlepiej przeprowadzać 2-3 razy w roku. Wiosną, po pierwszym skoszeniu trawy oraz w połowie lata należy stosować nawozy azotowe, z kolei do ostatniego, jesiennego zasilenia trawnika lepiej wybrać te z przewagą potasu w składzie, by nieco spowolnić wzrost trawy przed zimą.

Poza nawożeniem mineralnym, przy uprawie trawnika doskonale sprawdzają się nawozy organiczne, np. kompost, dobrze przekompostowany obornik lub rozdrobniona, skoszona trawa, tzw. pokos. Nowoczesne kosiarki wyposażone są w funkcję mulczowania, czyli mielenia skoszonej trawy i rozrzucania jej po trawniku, co jest znacznie wygodniejszym rozwiązaniem niż ręczne zasilanie roślin nawozem organicznym. W wyborze odpowiedniego do tego celu sprzętu pomoże Ci fachowy poradnik, w którym znajdziesz dodatkowo techniki i benefity płynące z zastosowania mulczowania na Twoim trawniku. Nawożenie trawnika w ten sposób nie wymaga dużego wysiłku, daje za to świetne rezultaty – użyźnia glebę i zapobiega nadmiernej utracie wilgoci, a dodatkowo pozwala zredukować ilość stosowanych nawozów sztucznych.

Czytaj także: Kosiarka z mulczowaniem czy bez? Poradnik od pomorska.pl >>

3

Zwalczanie chwastów

Pojawienie się chwastów jest nieuniknione, nawet na najbardziej zadbanym trawniku. Systematyczne koszenie, podlewanie i nawożenie stanowią świetną profilaktykę rozprzestrzeniania się niechcianych gości, lecz nie są w stanie zupełnie ich wyeliminować.

Co zrobić, kiedy zauważymy na swoim trawniku chwasty? Przede wszystkim nie dopuścić, by wytworzyły kwiatostany i się rozsiały. Kluczową kwestią będzie tu systematyczne koszenie i ścinanie roślin. Jeśli chcemy definitywnie pozbyć się chwastów, do wyboru mamy dwa sposoby: ręczne wyrywanie, które jest dość pracochłonne lub zastosowanie środków chwastobójczych, tzw. herbicydów. Ta ostatnia metoda sprawdzi się zwłaszcza w ogrodach o dużej powierzchni, w których ręczne pielenie byłoby zbyt czasochłonne oraz w przypadku występowania na trawniku znacznej ilości chwastów.

4

Pielęgnacja trawnika na wiosnę

Wszyscy posiadacze trawników powinni wiosną wykonać kilka zabiegów pielęgnacyjnych, które poprawią kondycję trawy i wspomogą jej prawidłowy wzrost przez cały sezon.

Pierwszym z nich jest walcowanie. Pozwala ono docisnąć korzenie do gleby i wyrównać jej powierzchnię.
Kolejnym krokiem będzie wertykulacja, czyli wyczesywanie trawnika przy użyciu grabi lub specjalnego sprzętu – wertykulatora. Z ich pomocą usuniesz martwe źdźbła i mech, przygotowując przestrzeń dla przyszłego rozrostu trawy.
Ostatnim zabiegiem jest aeracja polegająca na nakłuwaniu podłoża grabiami bądź stworzonym w tym celu urządzeniem – areatorem. Umożliwia ona lepsze napowietrzenie gleby, poprawę jej struktury oraz pobudzenie wzrostu roślin.

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 01.07.2021

Komentarze