Czujki alarmowe – rodzaje czujników i ich zastosowanie

Na początku swojego istnienia czujki alarmowe pełniły rolę wykrywaczy intruzów wkraczających na teren chroniony. Gdy koszty produkcji czujek spadły, zaczęto szukać innych zastosowań tych urządzeń – obecnie można kupić je za niewygórowaną cenę i samodzielnie zainstalować w domu i innych budynkach. Czujki alarmowe podnoszą komfort życia i poziom bezpieczeństwa. Służą jako włączniki światła czy klimatyzacji. Jak działają? Na jakie podkategorie się dzielą? Gdzie znajdują zastosowanie?

1

Czujki alarmowe i sposób ich działania

Czujki alarmowe i sposób ich działania

To, w jaki sposób działa dany czujnik, zależy od wykorzystywanej przez dane urządzenie technologii. Tryb pracy jest jednak bardzo zbliżony bez względu na rodzaj czujki. Wszystkie mają swoje pole widzenia. W tym polu czujki alarmowe kontrolują ruch, a gdy wykryją zmianę, włączają się.

2

Rodzaje czujek alarmowych

Urządzenia, jakimi są czujki alarmowe, można pogrupować ze względu na technologię, którą wykorzystują.

3

Pasywne czujniki PIR (ang. Passive Infra Red)

Mechanizm działania pasywnych czujek alarmowych polega na tym, że reagują na zmianę promieniowania podczerwonego w polu swojego działania. Nie emitują promieniowania podczerwonego, ale dokonują ciągłej analizy zmian zachodzących w kontrolowanym polu. Czujki alarmowe pasywne uruchamiają się w momencie, w którym wykryją obiekt o temperaturze wyższej niż temperatura otoczenia.

4

Aktywne czujniki ultradźwiękowe

Sposób ich działania polega na emisji pola podczerwonego lub mikrofalowego i analizie zmian fal odbitych od otoczenia w polu widzenia czujki. Włączają się wtedy, gdy wykryją zmianę wiązki promieniowania podczerwonego spowodowaną ciepłem wydzielanym przez człowieka lub zwierzę.

5

Czujki alarmowe z systemami mieszanymi

System mieszany wykorzystuje czujki pasywne i aktywne, wykrywając zmiany promieniowania podczerwonego i mikrofalowego.

6

Czujki alarmowe wykorzystujące obraz z kamery

Zasada ich działania jest bardzo prosta – uruchamiają się w momencie pojawienia się obiektu w polu ich widzenia.

7

Czujki alarmowe laserowe

Urządzenia tego typu wykorzystują wiązki laserowe, a uruchamiają się wtedy, gdy wiązka laserowa zostaje przerwana przez pojawienie się obiektu.

8

Przykłady zastosowań czujek alarmowych

Nie ulega wątpliwości, że obecnie czujki alarmowe są wszechobecne. Koszt montażu urządzeń jest bardzo mały, a łatwość instalacji pozwala na montaż nawet dla zupełnego laika. Oto kilka przykładów zastosowania czujek alarmowych.

9

Alarmowe czujki ruchu

Tego typu urządzenia mają kilka funkcji. Główną jest włączenie alarmu dźwiękowego i zawiadomienie odpowiedniej firmy ochroniarskiej o wtargnięciu intruza na strzeżony teren. Czujkę można zaprogramować w taki sposób, aby wysłała powiadomienie mailowe bądź esemesowe do właściciela czy uchwyciła na zdjęciu wizerunek intruza.

10

Wewnętrzne czujki ruchu

Tego typu urządzenia montuje się tam, gdzie pożądane jest na przykład włączenie się światła po pojawieniu się człowieka w danym pomieszczeniu. Czujki wewnętrzne mogą sterować działaniem klimatyzacji, włączać światło w określonych pomieszczeniach domu, na przykład korytarzach, obniżając zużycie energii elektrycznej i podnosząc komfort użytkowania danego obiektu.

11

Zewnętrzne czujki ruchu

Tego typu urządzenia pracują w zmiennych warunkach pogodowych i najczęściej używa się ich do sterowania oświetleniem zewnętrznym domu czy kontrolowania otoczenia i powiadamiania o wkroczeniu intruza na chroniony teren.

Czujki alarmowe działają różnorako, ale ich zastosowanie jest bardzo szerokie. Podnoszą nie tylko komfort życia i bezpieczeństwo. Wpływają również na obniżanie kosztów związanych z użyciem energii elektrycznej i usprawniają działania różnych systemów, na przykład klimatyzacyjnych i monitoringu.

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 06.04.2022

Komentarze