Jak założyć własny sklep internetowy?

Prowadzisz już własną firmę? A może dopiero rozpoczynasz działalność? W obu tych przypadkach niezwykle istotne jest dotarcie z ofertą do klienta. Obecnie jednym z kluczowych kanałów sprzedażowych, w szczególności dla małych, wąsko wyspecjalizowanych firm, jest Internet. Poniżej znajdziesz kilka podstawowych kroków, które przybliżą Cię do posiadania własnego e-sklepu.

  • pomysł
  • domena internetowa
  • skrypt sklepu
  • miejsce na serwerze
  • komputer
  • trochę wiedzy informatycznej
  • budżet
1

Najważniejszy jest pomysł! W pierwszej kolejności należy zastanowić się, co chcemy sprzedawać. Pamiętaj, że prognozowane obroty sklepu i realizowana marża, muszą Ci wystarczyć na pokrycie kosztów prowadzenia działalności (zakup towaru, podatki, ZUS, opłacenie domeny i serwera, reklamę itd.).


2

Domena to coś na kształt drzwi do naszego sklepu. Optymalnie jeśli pokrywa się z jego nazwą. Wpadająca w ucho, oryginalna, a jednocześnie prosta do wpisania w przeglądarkę domena, to połowa sukcesu. Ważne, aby w jak największym stopniu odzwierciedlała charakter naszej działalności / sprzedawanego asortymentu. Za domeny płaci się opłatę abonamentową, zazwyczaj w cyklach rocznych. Warto korzystać z promocji, a za pierwszy rok nie zapłacisz nic lub symboliczną opłatę. Przedłużając domenę na kolejny rok musisz się liczyć z kosztem około 100 PLN.


3

Funkcje regałów i lad w sklepie elektronicznym pełni specjalistyczne oprogramowanie. Możesz zlecić napisanie skryptu dostosowanego stricte pod Twoje potrzeby (koszt minimum 2 500 PLN przy bardzo prostym modelu sklepu) lub wybrać gotowy skrypt sklepu. Część z nich udostępniana jest nieodpłatnie, za większość trzeba jednak zapłacić. Koszt różni się w zależności od oferowanych funkcjonalności, interfejsu użytkownika itd. i waha się w granicach 600-2000 PLN.


4

Wykup powierzchnię na serwerze i zainstaluj na nim sklep. W początkowym etapie działalności parametry serwera nie muszą być szczególnie wysokie. Zrób prognozę wejść, poczytaj na forach, a będziesz wiedział co będzie odpowiednie dla Ciebie. „Postawieniem” sklepu na serwerze zazwyczaj zajmują się dostawcy oprogramowania.


5

Zamiast wykupienia skryptu sklepu oraz opłacenia serwera, można się również zdecydować na dzierżawę sklepu. Na początku działalności niewątpliwym plusem tego rozwiązania jest niska miesięczna opłata. Wady: po upływie kilku miesięcy opłaty za dzierżawę zrównają nam się z tym, ile zapłacilibyśmy jednorazowo za gotowy skrypt, a tutaj w dalszym ciągu ponosimy koszty. Mamy również dużo mniejsze możliwości modyfikacji elementów sklepu i dostosowywania go do naszych potrzeb.


6

Czas na dodanie produktów do bazy danych sklepu oraz uzupełnienie go o pozostałe wymagane podstrony (strona główna, regulamin sklepu, kwestie płatności i transportu itd.). Pamiętaj, że w przypadku sklepu internetowego, klient nie może przyjść i fizycznie zobaczyć towaru. Kluczową sprawą jest więc kwestia ładnych, wyraźnych, przejrzystych zdjęć oraz szczegółowych, chwytliwych opisów.


7

Standardowe skrypty sklepowe mają prostą, niezbyt przyciągającą wzrok grafikę. Ponieważ internauci oceniają stronę w kilka sekund i albo zostają na niej, albo od razu wychodzą, wygląd sklepu jest niezwykle istotny. Zlecenie wykonania przyzwoitej grafiki do sklepu profesjonaliście to wydatek rzędu 1000-2000 PLN.


8

I jeszcze kilka szczegółów, które warto ogarnąć, zanim przystąpimy do działania:
- integracja sklepu z operatorem płatności elektronicznych (przelewy, karty kredytowe),
- umowa z kurierem – kupujący bardzo dużą wagę przywiązują do kosztów transportu, zwłaszcza jeżeli kupowane przedmioty są relatywnie małej wartości,
- pozycjonowanie sklepu w wyszukiwarkach, w szczególności w Gogle (SEO, SEM),
- reklama serwisu w sieci oraz off-line,
- integracja sklepu z pasażami handlowymi portali oraz porównywarkami cenowymi.


9

Zaczynamy sprzedawać!


10

Uwagi i spostrzeżenia

  • Pamiętaj, że uruchomienie sklepu w sieci to nie wszystko. Musisz jeszcze przyciągnąć do niego potencjalnych kupujących!

  • Ceny usług okołoelektronicznych są bardzo zróźnicowane (opłata za serwer, skrypt sklepu, pozycjonowanie strony, reklama itd.). Warto poszperać trochę w sieci i porównać konkurencyjne oferty. Możesz w ten sposób zaoszczędzić sporo pieniędzy.


Przeczytaj teraz:

Galeria

zdjęcie
zdjęcie

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 22.07.2009

Komentarze

Bardzo dobra porada.

Ostatnio zmieniony: 2013-02-14 18:40:47

Niezwykle przydatne.

Ostatnio zmieniony: 2013-02-11 21:00:17

widać że koleś zna sie na rzeczy

Ostatnio zmieniony: 2013-02-05 23:45:20

a zdobycie jakiegoś wartościowego certyfikatu dla e-sklepu to co, pies? :)

Ostatnio zmieniony: 2013-01-29 17:27:24

napisane fachowo, super

Ostatnio zmieniony: 2013-01-23 14:18:55

Dobrze napisana i szczegółowa porada.

Ostatnio zmieniony: 2011-09-01 15:37:08

Przydatna i wyczerpująca porada. :)

Ostatnio zmieniony: 2011-03-11 15:42:47

Istotne informacje dla założenia takiego sklepu. Pozdrawiam

Ostatnio zmieniony: 2010-11-21 16:58:59

dużo szczegółów - dzięki :-)

Ostatnio zmieniony: 2010-11-05 23:36:49

Świetna i fachowa porada, wiele istotnych informacji.

Ostatnio zmieniony: 2010-09-01 21:37:09

Wyczerpująca informacja. Dziekuję!

Ostatnio zmieniony: 2010-07-27 21:03:51