Jak założyć działalność gospodarczą?

Opis jak krok po kroku założyć własną jednoosobową działalność gospodarczą.

  • Wymyślona wcześniej nazwa
  • Określony profil działalności
  • Zaświadczenie od Urzędu Skarbowego o nadaniu numeru NIP
  • Niewielka ilość gotówki
1

Udajemy się do Urzędu Miasta lub Urzędu Gminy z dowodem osobistym oraz przygotowanym własnym numerem NIP.
Należy wcześniej wybrać profil działalności, tzn. wybrać kody PKD, które opisują profil działalności.
Kody dostępne są w pliku
http://www.stat.gov.pl/klasyfikacje/pkd_07/PKD_2007.ZIP
Należy zwrócić uwagę, żeby jako pierwszy podać ten najważniejszy.
Wypełniamy odpowiedni druk.

Zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej (bardzo ważny dokument) uzyskuje się w zależności od urzędu i kolejki w terminie 1-3 godzin

Koszt kroku 1: 100zł płatne na miejscu


2

Jedziemy do GUSu (główny urząd statystyczny).
Pokazujemy wcześniej uzyskany dokument, wypełniamy kolejny druk RG-1 (wszystkiego można dowiedzieć się na miejscu) i po upływie kolejnej godzinie-dwóch uzyskujemy REGON - kolejny warty zapamiętania numer

Koszt kroku 2: 0zł


3

Udajemy się do banku założyć firmowe konto. Jeżeli bardzo nie podoba nam się ta wizja, możliwe jest rozliczanie się przy pomocy konta osobistego (ten sam właściciel konta osobistego i działalności gospodarczej) w celu minimalizacji kosztów (konto firmowe jest zazwyczaj obciążone większymi opłatami niż osobiste), jednak osobiście tego nie polecam, ze względu na nieprzejrzystość historii konta w późniejszej księgowości.

Koszt kroku 3: w zależności od banku, zazwyczaj 0zł


4

Udajemy się do Urzędu Skarbowego właściwego ze względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Wybieramy formę rozliczania opodatkowania spośród trzech sposobów:
1. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
2. Księga podatkowa przychodów i rozchodów
3. Pełna księgowość

Dla początkujących przedsiębiorców polecam tę pierwszą, ponieważ jest najprostsza i często najbardziej opłacalna. Płacimy procent od przychodów i na tym koniec.
Jeżeli planowane są dużego rozmiary kosztów, zastanowić się trzeba nad opcją nr 2.

W Urzędzie Skarbowym musimy podjąć decyzję czy jesteśmy VAT-owcami czy też nie. Nie musimy być VATowcami do momentu uzyskania przychodu w wysokości 50000 zł lub mniej w zależności od daty rozpoczęcia działalności.
Jeżeli np. zakładamy działalność w połowie roku 1 lipca, wtedy możemy nie być VATowcami do momentu uzyskania przychodu 25000 zł.
Kwota ta nie zeruje się z końcem roku.

Jeżeli decydujemy się na bycie VATowcami od początku, wypełniamy druk zgłoszeniowy VAT-R płacąc za tą przyjemność 152zł płatne na miejscu.

Wypełniamy również druk NIP-1 co skutkuje tym, że prywatny numer NIP staje się jednocześnie numerem NIP zakładanej działalności gospodarczej.

Koszt kroku 4: 0 lub 152zł


5

Udajemy się do ZUSu również odpowiedniego względem miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
Wypełniamy druki ZUA i ZFA co umożliwia nam opłacanie składek emerytalnych, rentowych i wypadkowych.
Należy pamiętać o zabraniu ze sobą druków i potwierdzeń uzyskanych w poprzednich krokach.

Koszt kroku 5: 0zł


Przeczytaj teraz:

Galeria

zdjęcie

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 25.11.2009

Komentarze

ta porada już troszkę nieaktualna

Ostatnio zmieniony: 2013-02-23 15:59:40

@linuz: ja otrzymałem NIP jak jeszcze chodziłem do szkoły, więc nie wiem skąd ten pomysł, że nie można...

Co robimy jeśli nie mamy NIPu? W urzędzie skarbowym nie da się wyrobić NIPu jeśli nigdzie się nie pracuje. Trzeba się zgłosić jako bezrobotny?   


Co robimy jeśli nie mamy NIPu? W urzędzie skarbowym nie da się wyrobić NIPu jeśli nigdzie się nie pracuje. Trzeba się zgłosić jako bezrobotny?   


Co robimy jeśli nie mamy NIPu? W urzędzie skarbowym nie da się wyrobić NIPu jeśli nigdzie się nie pracuje. Trzeba się zgłosić jako bezrobotny?   


Co robimy jeśli nie mamy NIPu? W urzędzie skarbowym nie da się wyrobić NIPu jeśli nigdzie się nie pracuje. Trzeba się zgłosić jako bezrobotny?   


tak, można wykreślić punkt 2, urząd przesyła GUSowi dokumenty, zwrot dostajemy poczcie - różnica - wszystko trwa dłużej - przetestowałem
w kroku 1 opłatę zniesiono
cóż... pisząc poradę wypadałoby chociaż sprawdzić aktualność danych - od 31 marca 2009 te zasady nie obowiązują - a i koszta są zupełnie inne