Jak wycenić opłacalność reklamy internetowej?
Porada dotycząca sposobu oceny kampanii reklamowych w internecie (linkowych, bannerowych) pod względem opłacalności.
Do sprawdzenia skuteczności kampanii reklamowej służy wskaźnik ROI (return on investment).
Najpierw korzystając z danych historycznych (jeśli takie posiadasz) lub szukając w internecie znajdź możliwie jak najbardziej prawdopodobny wskaźnik CTR (click through rate) - brzmi to trochę poważnie, ale oznacza po prostu procent kliknięć w reklamę (banner/link reklamowy np. dla początkujących e-biznesmenów w przypadku modułów linków CTR wynosi mniej więcej 0,15%-1%, zależnie m.in od tematyki strony i umiejscowienia reklamy.
Następnie korzystając z danych historycznych (jeżeli takich nie masz, koniecznie zainstaluj Google Analytics - statystyki Google) sprawdź, jaki procent osób odwiedzających Twoją stronę wykonuje pożądaną przez Ciebie akcję (zapisuje się na newslettera, kontaktuje, zamawia produkt). Jest to tzw wskaźnik CR (Conversion Ratio).
Kolejnym krokiem jest sprawdzenie, ile "wart" jest pojedynczy klient, czyli średnio za jaką kwotę zamawia produkty.
Następnie wyliczamy wskaźnik
ROI = (ilość wyświetleń reklamy*CTR*CR*wartość klienta)/koszty kampanii
czyli:
- ilość wyświetleń reklamy * procent osób, które przejdą na stronę * procent osób, które będąc na stronie wykona określoną akcję * przychód od klienta
- i to wszystko podzielić przez całkowite koszty kampanii.
Jeżeli wynik jest mniejszy od 1 - kampania jest nieopłacalna.
Jeżeli wynik jest równy 1 - kampania się tylko zwraca.
Jeżeli wynik jest większy od 1 - kampania jest opłacalna.
Dodaj komentarz