Jak przygotować ankietę i zdobywać informacje o klientach i rynku?
Porada dotycząca przygotowywania ankiet na potrzeby badań rynkowych.
Określ cel Twoich badań - czego dokładnie chcesz się dowiedzieć? Jaki jest rozmiar rynku? Ile osób kupuje dany produkt/usługę? Z jaką częstotliwością? Jakie czynniki są dla nich ważne? W jakiej grupie wiekowej jest największe zainteresowanie danym produktem?
Ogranicz liczbę pytań do minimum - im więcej pytań, tym trudniej będzie przeprowadzić ankiety i przeanalizować najważniejsze informacje.
Pytania muszą być proste i zrozumiałe dla odbiorców ankiety, tzn.
- wymagać odpowiedzi "tak" ,"nie", "nie wiem",
lub
- proponować minimum 4 odpowiedzi, np. na stronie promującej mojego sylwestra umieściłem minisondę:
"Jaki napój najbardziej Ci odpowiada do popijania wódki?
a) sok porzeczkowy, b) sok pomarańczowy, c) sok pomidorowy, d) cola, e) sok grejpfrutowy, f) sok pomidorowy, g) woda, h) inne" - dzięki temu pytaniu chcę się dowiedzieć, co najlepiej kupić na imprezę - ważne: każde pytanie musi mieć swój cel
Unikaj dwuznaczności i stwierdzeń, które można różnie interpretować, np. co znaczy "regularnie", "zazwyczaj", "często" - takie informacje praktycznie nic Ci nie mówią; zastąp je "dwa razy w tygodniu", "raz w miesiącu", itd.
Ułóż pytania wymagające rzeczowych odpowiedzi.
Jako pierwsze pytanie zadaj takie, które wyeliminuje osoby, których opinia jest mało przydatna. np. robiąc ankietę na temat soli do zmywarki jako pierwsze pytanie zadaj - czy posiadają Państwo w gospodarstwie domowym zmywarkę?
Na końcu ankiety umieść pytania dotyczące wieku, płci oraz inne pomocne w analizie przekroju społecznego ankietowanych, np. ilość osób w gospodarstwie domowym. Pamiętaj jednak, że nie wszystkie pytania możesz zadawać, nie powinieneś pytać m.in o przekonania religijne czy polityczne.
• Przeczytaj teraz:
Komentarze
Ostatnio zmieniony: 2013-02-27 21:05:16
Dodaj komentarz