Jak poradzić sobie z niepłacącym kontrahentem?

Masz problem z niesolidnymi kontrahentami, którzy opóźniają się z płatnościami lub w ogóle nie chcą płacić? Zobacz jak można sobie z nimi poradzić.

1

Oczywiście najprostszym rozwiązaniem jest wysłanie wezwania do zapłaty.
Za opóźnienie w zapłacie możesz doliczyć oczywiście odsetki za zwłokę, ale
to wszystko może okazać się nieskuteczne. Wtedy trzeba wynająć prawnika
lub wkroczyć na drogę sądową. W większości przypadków uda ci się odzyskać
pieniądze ale poniesiesz dodatkowe koszty, stracisz czas, nerwy, często
stracisz również klienta, z którym mimo opóźnień w zapłacie chciałbyś
jednak dalej handlować.


2

Jedną z możliwości jest wykazanie nieco cierpliwości i poczekanie aż
odbiorcy skończą się zapasy towaru z poprzedniej dostawy i złoży kolejne
zamówienie. Wtedy możesz poinformować klienta, że: "Przykro nam ale
właśnie zmieniliśmy program komputerowy do obsługi sprzedaży. Nasz nowy
system blokuje możliwość wystawienia faktury jeśli nie wprowadzone są
wpłaty za poprzednie państwa faktury. Niestety przelew od państwa do nas
jeszcze nie wpłynął więc nie możemy go zaksięgować."


3

Jeśli nie chcesz stosować rozwiązań radykalnych (punkt 1), a rozwiązanie
z punktu 2 okaże się mimo wszystko nieskuteczne zrób promocję. Promocja
powinna dotyczyć jakiegoś towaru lub pewnego asortymentu, który
najczęściej jest kupowany przez twojego niesolidnego klienta. Ważne jest
aby promocja była naprawdę odjazdowa tzn. daj mu takie ceny po jakich sam
kupujesz lub zrób symboliczną złotówkę narzutu. Zaznacz jednak, że:
- promocja jest ważna do.......,
- ilość sztuk w ofercie specjalnej jest ograniczona
- z promocji mogą skorzystać tylko te podmioty, które nie mają
przeterminowanych płatności.

Ważne jest aby klent miał wrażenie, że oferta nie jest skierowana tylko do
niego ale też, że nie wysłałeś jej do "wszystkich jak leci". To pozwoli mu
poczuć z jednej strony, że traktujesz go mimo wszystko w sposób wyjątkowy,
a z drugiej strony będzie miał bodziec w postaci odjazdowych cen, które po
prostu mogą ......odjechać.


4

Teraz czekaj aż wpłyną pieniądze. Prawdopodobieństwo, że teraz wpłyną
jest duże. Kiedy zobaczysz swoje pieniądze na swoim rachunku
bankowym masz dwie opcje:

- Jeżeli nie zależy ci na dalszej współpracy z niesolidnym klientem, to po złożeniu przez klienta zamówienia możesz poinformować go, że ilość towaru w promocyjnej cenie była ograniczona i niestety nie jest on już dostępny. W ten sposób zapewne masz małe szanse na dalszą współpracę ale w końcu odzyskałeś pieniądze nie ponosząc praktycznie żadnych kosztów.

-Jeżeli zależy ci na dalszej współpracy, powinieneś zrealizować zamówienie w ramach oferty specjalnej częściowo lub w całości i czekać na kolejne zamówienia w ramach normalnej współpracy.


5

Niestety może się zdarzyć, że powyższe techniki okażą się mimo wszystko nieskuteczne... Wtedy patrz punkt 1.


Galeria

zdjęcie
zdjęcie

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 24.02.2011

Komentarze

interesujące

Ostatnio zmieniony: 2013-02-25 14:47:56

Świetna porada

Ostatnio zmieniony: 2013-02-16 21:32:09

Interesujące rozwiązania

Ostatnio zmieniony: 2013-02-13 21:15:24

Być może faktoring jest jakimś rozwiązaniem? Albo przelew wierzytelności na innego przedsiębiorcę? Można skorzystać z gwarancji bankowej przy zawieraniu kontraktu.

Ostatnio zmieniony: 2011-10-04 23:45:46