Jak nie stracić, a zyskać na kredycie hipotecznym we frankach szwajcarskich?

Wiele osób zaciągnęło w latach 2007-2008 kredyt hipoteczny we frankach kiedy ten kosztował niewiele ponad 2 zł. Wielu zastanawia się, co z tym zrobić, kiedy nierzadko cały kapitał jaki pozostał do spłaty przez osłabienie złotówki wobec szwajcarskiej waluty jest większy od wartości mieszkania. Poniżej sugeruje, co można zrobić w tej sytuacji.

1

Przede wszystkim nie panikować! Emocje w finansach to bardzo kiepski doradca. Działanie pod ich wpływem bardzo często przynosi odwrotne (czyli negatywne) skutki od zamierzonych.

2

Warto na chwilę usiąść i zastanowić się. Jeżeli kredyt był brany w latach 2007 - 2008 to jego całkowite oprocentowanie na dzień dzisiejszy wynosi nie więcej niż 2-2,5% w skali roku! Stąd, mimo wzrostu kursu franka, rata jest niższa niż przy podobnych kredytach w PLN branych w tamtym okresie. Dlaczego tak się dzieje?

3

Dzięki bardzo niskiej stawce oprocentowania pożyczek na rynku międzybankowym. LIBOR CHF 3 miesięczny wynosi ok. 0,02% (stan na dzień 22.02.2013 r.). Po uwzględnieniu marży kredyt jest oprocentowany NIŻEJ niż lokata bankowa w PLN! Dlatego właśnie należy wykorzystać taką sytuację i wstrzymać się z szybkim nadpłacaniem kredytu, a środki na to przeznaczone ulokować w inny sposób.

4

Gdzie zainwestować dodatkowe środki? Można założyć lokatę (bez trudu można znaleźć oprocentowanie w okolicach 3,5 - 4% po uwzględnieniu podatku Belki). Właśnie w ten sposób wykorzystamy sytuację, kiedy to mamy kredyt na ok 2% oraz depozyt w banku na 4%. Dla lubiących nieco większe ryzyko polecam nabycie jednostek funduszy inwestycyjnych (np. obligacyjnych, akcyjne odradzam dla pieniędzy przeznaczonych na spłatę kredytu).

5

Kiedy najlepiej nadpłacić kredyt? W momencie gdy rata wyraźnie ruszy w górę z powodu rosnącego LIBOR-u (np. gdy przekroczy poziom 1% lub 1,5%) lub gdy kurs franka (także przy bardzo niskim oprocentowaniu) spadnie znacząco poniżej 3zł.

6

Najważniejsze to zachowanie spokoju. Sytuacja nie jest idealna, lecz daje możliwość skorzystania, na niespotykanie nisko oprocentowanym kredycie, więc nie ma się co przejmować tylko trzeba działać!

7

Uwagi i spostrzeżenia

  • Ostrożnie z giełdą. Pieniędzy przeznaczonych na spłatę kredytu nie powinno się inwestować w ryzykowne aktywa.

Przeczytaj teraz:

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 10.02.2013

Komentarze

Ciekawe spostrzeżenia odnośnie kredytu.