Jak być asertywnym i odmówić telemarketerowi?
Asertywność jest to zachowanie mające na celu przedstawienie własnego zdania na dany temat bez naruszania praw innych osób. Jest to jedna z umiejętności, którą się nabywa nie z wiekiem, ale z momentem chęci nauki . Jeśli do tej pory nie umiałeś zachowywać się asertywnie w sytuacjach społecznych, a wręcz przeciwnie zdarzało Ci się być uległym, wycofanym i niebroniącym własnego zdania, lub co gorsze być agresywnym ze swoimi opiniami w stosunku do innych ludzi to zachęcam Cię do zapoznania się z poniższymi radami, które pomogą stać Ci się osobą asertywną. Własne poglądy, opinie, uczucia, postawy czy życzenia należy wyrażać w sposób zarówno stanowczy jak i bezpośredni pamiętając przy tym, aby szanować prawa innych osób. Na początku rozróżnienie zachowań: AGRESYWNE: Ja tak uważam, a jeśli Ty masz inne zdanie na ten temat to jesteś skończonym idiotą. ULEGŁE: Skoro tak uważasz to znaczy, że tak jest. ASERTYWNE: Takie jest moje zdanie. TELEMARKETING Co jakiś czas zdarza nam się, że dzwoni telefon zastrzeżony odbieramy i słyszymy w słuchawce formułkę Pani bądź Pana, którzy mają za zadanie nam coś „wcisnąć”. Wiemy doskonale, że zależy im aby doszło do złożenia przez Was zamówienia i w związku z tym będą Was przekonywać do zakupu danego produktu na różne sposoby. Zazwyczaj w takiej sytuacji nie mamy ochoty kontynuować rozmowy i zachowujemy się: AGRESYWNIE: Mówimy kilka brzydkich słów i rzucamy słuchawką. ULEGLE: Słuchamy, co ma do powiedzenia przedstawiciel danej firmy, ponieważ nie śmiemy mu przerwać lub zakomunikować, że nie jesteśmy zainteresowani. Gdybyś był osobą asertywną jak zareagowałbyś w danej sytuacji?
Poniżej prezentuję kilka porad jak zachować asertywnie i zakończyć rozmowę.
1. Nie, dziękuję.
2. Nie mam ochoty na kontynuowanie rozmowy.
3. Dziękuję, nie skorzystam.
4. Dziękuję za ofertę, ale nie zdecyduje się.
5. Nie jestem zainteresowana Pana ofertą.
6. Dziękuję, ale nie.
7. Dziękuję, ale to mnie nie interesuje.
8. Nie, dziękuję, nie zechciałabym (kupić /nabyć/przybyć)
Gdyby przedstawiciel mimo to namawiał nas do kontynuowania rozmowy powtarzamy zabieg użyty powyżej wykorzystując tym samym metodę „zdartej płyty”, czyli powtarzania użytego powyżej zdania tyle razy ile potrzeba. Zastosowanie tej techniki daje nam pewność siebie i nie dostarcza naszemu rozmówcy kolejnych zbytecznych informacji.
1. Powtarzam, że nie jestem zainteresowany.
2. Dziękuję za poświęcony mi czas, ale powtarzam, że nie skorzystam.
3. Rozumie, że zależy Panu na tym, aby mnie przekonać, ale powtarzam, że nie jestem zainteresowana Pana ofertą.
4. Raz jeszcze dziękuję, ale mnie to nie interesuje.
5. Nie, dziękuję.
Jeśli mimo odmowy i powtórnej odmowy kontynuowania rozmowy przedstawiciel nadal przedstawia nam, co ma do zaoferowania stanowczo możemy powiedzieć:
1. Słyszę, że Pan nie reaguje na to, co mówiłam, więc jestem zmuszona zakończyć w tym momencie rozmowę. Do widzenia.
2. Mam wrażenie, że Pani nie uznaje mojej odmowy kontynuowania rozmowy w związku z tym jestem zmuszony ją zakończyć. Do widzenia.
3. Mam wrażenie, że Pan nie szanuje tego, co mówię, więc jestem zmuszony zakończyć z Panem rozmowę. Do widzenia.
Teraz Wy zastanówcie się jak przy użyciu innych zwrotów moglibyście odmówić kontynuowania rozmowy zachowując się w sposób asertywny.
Pamiętajcie, że ćwiczenie postawy asertywnej zbliża Was do sukcesu.
POWODZENIA!
Dodaj komentarz