Witaminy dla seniorów: 5 zasad odżywiania dla osób starszych

Czy wiesz, że odpowiednia dieta odmładza i pomaga dłużej zachować zdrowie? Dowiedz się, jakie zasady żywienia warto stosować w starszym wieku.

1

Dbaj o nawodnienie

Dbaj o nawodnienie

Wraz z wiekiem zmniejsza się uczucie pragnienia. W rezultacie osoby starsze często ograniczają spożycie płynów. Może to prowadzić do odwodnienia i związanych z nim dolegliwości zdrowotnych, takich jak np. zaparcia. Jak sobie pomóc? Nalej dzienną porcję wody (6-8 szklanek) do dużego dzbanka i regularnie spożywaj napój przez cały dzień. Dzięki temu, będziesz mieć lepszą kontrolę nad tym, ile pijesz.


2

Ogranicz kalorie

Seniorzy potrzebują mniej energii, co wynika ze zwolnienia metabolizmu i utraty masy mięśniowej. Dlatego osoby starsze powinny zredukować liczbę spożywanych kalorii i zmodyfikować jadłospis, aby nie przybierać na wadze. Co wybierać? Ogranicz białe pieczywo, przetworzone produkty zbożowe i mięso, smażone i kupne dania, słodycze oraz słodzone napoje. Postaw na ciemne pieczywo i produkty z pełnego ziarna, warzywa, owoce, rośliny strączkowe, nabiał o obniżonej zawartości tłuszczu, białe mięso, ryby, jajka, orzechy i nasiona.


3

Jakie witaminy dla seniorów?

Pomimo zmniejszonego zapotrzebowania na energię, w twoim jadłospisie powinna znaleźć się podobna (lub w niektórych przypadkach większa) ilość witamin i minerałów. Szczególnie istotne są dla ciebie witaminy: D, A, C, E, B6, B2, B12 i kwas foliowy oraz wapń, a także błonnik pokarmowy.


4

Uważaj na sól

W miarę starzenia się organizmu, zmienia się również sposób odczuwania smaku. Konsekwencją tego faktu może być przesalanie potraw. Udowodniono, że zbyt duża ilość soli w diecie wiąże się m.in. z ryzykiem nadciśnienia i rozwoju chorób serca. Dlatego należy zmniejszyć jej spożycie. Zdaniem dietetyków powinniśmy jeść nie więcej niż 5 g (1 łyżeczkę) soli dziennie. Pamiętaj jednak, że nie chodzi tylko o sól dodawaną do posiłków, ale także tę „ukrytą” w gotowych produktach spożywczych, np. wędlinach, sosach, przyprawach typu „jarzynka”, żywności puszkowanej czy serach. Aby kontrolować spożycie soli, uważnie czytaj etykiety. W kuchni zastępuj ją ziołami i przyprawami.


5

Poszukaj towarzystwa

Problemem osób starszych bywa także niedożywienie. Jego przyczyną może być utrata apetytu, choroby zębów, a także brak zainteresowania gotowaniem wyłącznie dla siebie. Jeśli to również twoje zmartwienie, staraj się organizować obiady z przyjaciółmi czy dalszą rodziną. Sprawdź również, czy w pobliżu twojego miejsca zamieszkania nie ma klubu seniora, który zapewni ci możliwość jedzenia posiłków w większym gronie.



Więcej na: http://vitabuerlecithin.pl/poradnik/witaminy-dla-seniorow-aktywna-jesien-zycia/


źródła zdjęć: Własne

  1. Wojtek Budnicki

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 30.01.2018

Komentarze