Proste i skuteczne sposoby na ochronę przed kleszczami

Kleszcze atakują głównie wiosną i jesienią, ale tak naprawdę szukają ofiary przez całe lato. Ich ofiarami są kręgowce, najczęściej zwierzęta leśne, gryzonie, ptaki ale człowiekiem też nie pogardzą. Kleszcze mogą być nosicielami zarazków i bakterii wywołujących groźne dla organizmu ludzkiego choroby np: boreliozę, kleszczowe zapalenie mózgu itp. Ale kleszcze przenoszą jeszcze szkodliwe mikroorganizmy powodujące min.:anaplazmozę i mykoplazmozę, które utrudniają prawidłową diagnostykę i terapię. Dlatego powinniśmy zachować szczególną ostrożność i chronić się przed ugryzieniem kleszczy. A więc poznajmy przeciwnika i sposoby walki z nim.

  • czosnek, olejki: lawendowy, kokosowy, różany, waniliowy, z drzewa herbacianego, czeremcha, rozmaryn, tymianek, melisa, mięta pieprzowa, szałwia, czosnek niedźwiedzi, piołun bylicy, wrotycz pospolity, tatarak
1

Gdzie żyją kleszcze - jakich miejsc unikać

Gdzie żyją kleszcze - jakich miejsc unikać Choroby przenoszone przez kleszcze mogą powoli ale skutecznie niszczyć ludzki organizm.

Kleszcze lubią przede wszystkim wilgotne lasy liściaste i mieszane. Zadowalają się jednak każdym zakątkiem zieleni: parkiem, zagajnikiem miejskim, trawnikiem zwłaszcza miejscami zacienionymi i wilgotnymi - również w ogrodzie, sadzie i na działce.

2

Jak się ubierać

Ubrania powinny zasłaniać jak największą część naszego ciała. Nogawki i rękawy najlepiej gdyby były zakończone ściągaczami, uniemożliwiającymi przedostanie się kleszcza pod odzież.
Dobrze jest wybierać stroje w jasnych kolorach - co prawda kolor ubioru jest kleszczom obojętny ale na jasnym szybciej go zobaczymy.
Kleszcze nie lubią sztucznych tkanin, dlatego bawełną, len itp zastąpmy np. polarem, wiskozą czy akrylem.
Nie zapominajmy o nakryciu głowy.

3

Dieta

Dieta Zapach czosnku skutecznie odstrasza kleszcze.

Kleszcze nie lubią zapachu czosnku - nie musimy się nim nacierać, wystarczy włączyć go do naszej diety, wówczas nasza skóra będzie wydzielać charakterystyczny zapach /mało wyczuwalny dla ludzi/.
Dieta bogata w produkty zawierające wit. B /szpinak, tłuste ryby, warzywa strączkowe/ zmienia zapach naszego potu, który staje się nieznośny dla kleszczy.

4

Olejki eteryczne

Kleszcze nie lubią niektórych zapachów, dlatego przed wyjściem z domu możemy spryskać swoje ciało i/lub odzież olejkami eterycznymi o zapachach: lawendowym, kokosowym, waniliowym, eukaliptusowym, z drzewa herbacianego.
Możemy również wykorzystać maści na przeziębienie i rozgrzewające zawierające w swym składzie olejek eukaliptusowy, mentolowy lub kamforę.

5

Zioła i rośliny

Kleszcze nie lubią takich zapachów jak: rozmaryn, tymianek, melisa, mięta pieprzowa, lawenda, szałwia, czosnek niedźwiedzi, piołun bylicy, wrotycz pospolity, czeremcha. Z roślin tych możemy przygotować wywar i spryskać nim /lub wypłukać w nim/ odzież. Możemy też zwyczajnie natrzeć skórę świeżo zerwanymi w/w ziołami.
Rośliny te możemy uprawiać w ogródkach, na działkach w zacienianych wilgotnych zakątkach - czyli tam gdzie kleszcze mogą występować. Pomocny w odstraszaniu kleszczy jest również tatarak, rosnący na podmokłych terenach - możemy go posadzić przy oczkach wodnych lub sadzawkach.

6

Samokontrola

Samokontrola Kleszcze atakują również koty.

Po każdym pobycie w "strefie zagrożenia" /czyli lesie,parku itp/ należy dokładnie obejrzeć ciało swoje i innych domowników a także zwierząt, które z nami spacerowały. Szczególnie należy przyjrzeć się miejscom ciepłym, wilgotnym od potu, gdzie nasza skóra jest cienka np. pachy, pachwiny, miejsca za małżowinami usznymi, zgięcia kolan itp.
Dokładnie oglądajmy nowo powstałe pieprzyki, gdyż często po kilku godzinach podwajają swoją wielkość i okazują się być kleszczami wbitymi w naszą skórę.

7

Szczepionka

Osoby przebywające bardzo często na terenach leśnych: leśnicy, drwale itp. mogą się zaszczepić przeciwko odkleszczowemu zapaleniu mózgu czyli jednej z głównych chorób wywoływanych przez ugryzienie kleszcza.

Przeczytaj teraz:

źródła zdjęć: https://pl.wikipedia.org/wiki/Kleszcze_(paj%C4%99czaki)#/media/File:Kleszcz..jpg;https://pl.wikipedia.org/wiki/Czosnek_pospolity#/media/File:Garlic.jpg; https://pl.wikipedia.org/wiki/Kleszcze_(paj%C4%99czaki)#/media/File:Ixodes_ricinus.jpg

  1. Renata Janicka

Dodaj komentarz

  1. Zaloguj się:
  1. 03.03.2017

Komentarze